Majorarea contribuțiilor lunare la bloc este o problemă cu care se confruntă mulți locatari. Puțini știu dacă poate Asociația de Proprietari să impună, fără consultare, majorarea contribuțiilor lunare. Iată când este legală și ce nu are voie să facă Asociația de Proprietari.
Majorarea contribuțiilor lunare la bloc
În ultima perioadă, românii care stau la bloc se plâng de prețurile tot mai mari la facturi și întreținere. O altă problemă este cea legată de contribuțiile lunare la bloc. Puțini locatari cunosc legea care prevede că Asociația de Proprietari nu are voie să majoreze contribuțiile fără acordul locatarilor. Nici președintele de bloc, nici comitetul executiv nu au dreptul de a decide majorarea întreținerii, indiferent de motivele invocate. Există mai multe motive care pot justifica legal majorarea întreținerii precum lucrări de reparații, întreținere și modernizare sau costuri administrative suplimentare.
Modificarea cotelor de contribuție lunară, adică majorarea întreținerii, se poate face doar printr-o hotărâre a Adunării Generale a proprietarilor. Aceasta trebuie să fie adoptată în prezența a cel puțin jumătate plus unu dintre membrii asociației și după obținerea votului majoritar. Mai mult decât atât, hotărârea trebuie consemnată într-un proces-verbal oficial, semnat de președintele asociației și contrasemnat de secretar.
Dacă întreținerea este majorată fără să se facă convocarea Adunării Generale sau fără obținerea acordului majorității, proprietarii au dreptul de a contesta decizia în instanță. Potrivit legii, fiecare membru al asociației are dreptul:
- să fie informat clar despre cheltuielile care justifică majorarea pentru întreținerea locatarilor;
- să consulte documentele justificative precum facturi, devize, contracte;
- să solicite anularea deciziei ilegale în instanță, dacă aceasta a fost luată în lipsa unei adunări generale sau contrar votului colectiv.
La ce trebuie să fie atenți cei care stau la bloc
Mulți locatari nu cunosc limitele legale ale atribuțiilor unui administrator de bloc. În 2025, legislația prevede clar că deciziile majore nu pot fi impuse de o singură persoană, adică de administratorul de bloc, indiferent de funcția deținută. Orice modificare importantă, precum reabilitarea clădirii, schimbarea centralei sau semnarea unui contract pentru servicii trebuie aprobată de Adunarea Generală a Proprietarilor.
Administratorul de bloc trebuie să respecte mai multe reguli clare și are interzis la câteva acțiuni. Fiecare cheltuială trebuie justificată și aprobată, iar documentele contabile trebuie prezentate la cerere. Mai mult, toți proprietarii au dreptul legal de a consulta documentele contabile și deciziile luate în cadrul Asociației. Administratorul nu are voie să refuze accesul la aceste acte. Repartizarea cheltuielilor și stabilirea cotelor-părți nu pot fi schimbate de administrator fără aprobare. Locatarii trebuie să cunoască toate acestea pentru a ști ce drepturi au conform legii. De asemenea, puțini locatari știu că există documente care nu trebuie furnizate Asociației de Proprietari sau președintelui de bloc. Nu pot fi solicitate celor care locuiesc la bloc copii după documentele personale sau informații despre profesie, nivel de studii, loc de muncă etc. Asociațiile de Proprietari trebuie să țină cont de reglementările legale cu privire la protejarea informațiilor de natură personală ale proprietarilor de apartamente sau ale chiriașilor. Încălcarea acestor reglementări este sancționată cu amenzi mari. Dacă Asociația de Proprietari solicită locatarilor copii ale unor documente personale, acest fapt este ilegal. În cazul în care unei persoane i se cer documentele personale în format original și copie, persoana în cauză poate depune o reclamație.
Cei care locuiesc la bloc trebuie să mai știe că majorarea contribuțiilor lunare fără acordul locatarilor este ilegală. Concret, modificarea cotelor de contribuție lunară, adică majorarea întreținerii, se poate face doar printr-o hotărâre a Adunării Generale a proprietarilor.