Medicamente

Melatonina: ar trebui să iei sau nu suplimente?

Publicat: 06 dec. 2020
Melatonina este un hormon produs în mod natural de organism care reglează ritmurile biologice.
Melatonina este un hormon produs în mod natural de organism care reglează ritmurile biologice.

Melatonina este un hormon produs în mod natural de organism care reglează ritmurile biologice. De asemenea, este fabricat în laboratoare. În ce cazuri este recomandată administrarea de medicamente sau suplimente alimentare? Chiar ajută la somn? Este sigur această melatonină sintetică?

Melatonina este produsă în principal de glanda pineală (sau epifiză), o structură de dimensiunea unui bob de mazăre de la baza creierului. Are implicații multiple asupra multor funcții ale corpului nostru, dar efectul său major rămâne sincronizarea ciclului de veghe/somn. Melatonina decide când adoarmim.

Există, de asemenea, sub formă de medicamente sau suplimente alimentare. Acest hormon sintetic este tot mai popular împotriva tulburărilor de somn. Dar trebuie prescris cu înțelepciune și nu este potrivit pentru toată lumea.

Melatonina în medicamente

Dozat la 2 mg per tabletă, melatonina este un medicament eliberat pe bază de prescripție medicală (Circadin) și rezervat persoanelor cu vârsta peste 55 de ani care au dificultăți în a adormi, trezindu-se noaptea și/sau devreme. În general, se recomandă înghițirea acestei forme cu eliberare prelungită cu 30 de minute înainte de culcare.

Melatonina din suplimentele alimentare

Mai puțin dozată, melatonina există și sub forma unui supliment alimentar. Este buna pentru persoanele care au o întârziere reală a fazei de somn. Le poate permite să adoarmă și să se trezească mai devreme. Dar este important ca un medic să confirme acest lucru, gratie unui jurnal de somn.

Suplimentele alimentare (adesea asociate cu plante sedative, precum valeriana sau floarea pasiunii) trebuie să furnizeze mai puțin de 2 mg de melatonină pe zi. Doza recomandată pentru insomnie ușoară este de obicei 1 mg/zi.

Dar aceste suplimente alimentare care conțin melatonină pot avea efecte secundare la unii oameni. Nu se recomandă femeilor însărcinate și care alăptează, copiilor și adolescenților, pacienților care suferă de o boală inflamatorie (boala Crohn, colită ulcerativă, poliartrită reumatoidă etc.) sau autoimune. Se recomandă o opinie medicală dacă se urmează un tratament medicamentos (anxiolitic, antidepresiv).

Aceste precauții luate, protocolul de bază este să luați melatonină cu trei până la patru ore înainte de momentul adormirii spontane, de exemplu ora 11 noaptea, dacă adormiți între orele 2 și 3 dimineața.

Uneori sunt necesare ajustări în funcție de reacție. In caz de somnolență prea rapidă, va trebui luată mai târziu. Dacă, dimpotrivă, melatonina nu funcționează, va trebui să vă plimbați până când veți găsi momentul potrivit de a adormi.

Melatonina este eficientă?

Hormonul somnului este eficient numai în anumite cazuri:

  • insomnie cauzată de o fază de somn întârziată, în special din cauza obiceiurilor proaste (culcare târzie, utilizarea luminii albastre etc.);
  • insomnie la cei peste 55 de ani, mai ales dacă persoana se trezește prea devreme;
  • la persoanele care suferă de boala Parkinson sau demență: melatonina îi ajută apoi să-și stabilizeze somnul și să-și facă nopțile mai puțin agitate.

Melatonina nu prezintă niciun beneficiu în cazurile de insomnie legată de anxietate sau în cazul trezirilor timpurii datorate depresiei.

Melatonina și riscul dependenței? Niciun studiu nu a arătat această legătură. Prin urmare, puteți opri administrarea de melatonină fără a suferi simptome de sevraj, spre deosebire de somniferele convenționale.





Adauga un comentariu