Titlurile zilei

Război total pentru preluarea conducerii ApaVital: Posturile de directori, servite pe tavă personajelor din interiorul companiei. Sunt implicate nume grele din administrație

Publicat: 08 feb. 2020

Un adevărat conflict a fost stârnit la ApaVital în jurul procedurilor pentru ocuparea a cinci posturi de directori în cadrul companiei, inclusiv cea de director general. Conducerea operatorului și un expert independent care realizează selecția sunt acuzați că au impus criterii mult prea restrictive pentru candidații veniți din exterior și făcute parcă cu dedicație pentru angajații ApaVital. Șefii ApaVital susțin că toate procedurile sunt făcute de o comisie specială și nu se poate discuta în detaliu decât după finalizarea interviurilor. Lucrurile au fost date peste cap după o serie de reclamații venite din partea candidaților din exterior, dar și de o candidatură surpriză pe funcția de director general, care părea deja ocupată.

O adevărată luptă se duce pentru preluarea posturilor de conducere din cadrul operatorului de apă și canalizare, una dintre instituțiile care rulează printre cele mai mari sume de bani la nivelul județului Iași. Ieri, 7 februarie, la orele amiezii, a fost termenul limită pentru depunerea dosarelor de candidatură pentru poziția de director general, cea de director comercial, director tehnic, director economic și poziția de director operațional. Chiar cu câteva ore înainte de finalizarea termenului pentru depunerea dosarelor, a început și scandalul pe această temă. Unul dintre candidații pe poziția de director economic a întâmpinat dificultăți la depunerea candidaturii, iar asta din cauza unor criterii suspect de restrictive impuse. De asemenea, se poate observa de la distanță că tot concursul este unul făcut cu dedicație pentru anumite persoane.

Liviu Vornicu: „unele condiții sunt făcute parcă după chipul și asemănarea unor persoane”

Consilierul Județean Liviu Vornicu s-a plâns de faptul că, în ciuda celor peste 22 de ani de experiență în domeniul managementului financiar-contabil, atât în SUA, cât și în România a fost împiedicat să candieze pentru funcția de director economic.

„Apavital SA, prin persoanele ce au elaborat condițiile de selecție, a decis să nu-mi dea dreptul să candidez pentru funcția de director economic pe motiv că nu aș putea efectua control financiar preventiv în această instituție. În opinia mea, unele condiții pentru evaluarea funcțiilor de directori în Apavital SA sunt prea restrictive și prea exacte, făcute parcă după chipul și asemănarea unor persoane care lucrează deja în această instituție”, a explicat consilierul județean Liviu Vornicu.

Criteriu ciudat pentru angajarea unui director – cunoașterea limbii române

După scandalul iscat din cauza condițiilor impuse la selecție, reprezentanții ApaVital au acceptat în cele din urmă dosarul, însă au cerut acte doveditoare cu privire la experiența în efectuarea de controale financiare preventive.

„În cele din urmă am depus dosarul, însă ei au solicitat o serie de clarificări. Au cerut un document doveditor cum că am făcut controale financiare preventive. Eu am lucrat într-o societate privată unde am făcut exact acest lucru. Indiferent dacă se face în privat sau la stat, cel care realizează controlul financiar preventiv îl face în baza deciziei conducătorului unității, în funcție de studii și așa mai departe. Aceste proceduri nu sunt dificile, nu e o mare inginerie și nu trebuie să fii expert contabil acreditat să le faci, fiind vorba în special de urmărirea legalității documentelor, respectarea demersurilor financiare și așa mai departe. Nu știu de ce se impun astfel de condiții restrictive pe o singură nișă, este suspect ce întâmplă. Nu știu dacă este vina celor de la ApaVital sau a firmei de consultanță, cred că este vorba despre o combinație, dar nu am dovezi în acest sens”, a mai spus Liviu Vornicu.

Un alt criteriu suspect de selecție pentru postul de director economic este cunoașterea obligatorie a limbii române, și nu una de circulație internațională.

„Nu este normal ca într-o instituție cum este Apavital SA, ce derulează proiecte de investiții de milioane de euro finanțate de Uniunea Europeană, să fie pusă în funcția de director economic o persoană a cărei calificări sunt cunoașterea limbii române scris și vorbit și efectuarea controlului financiar preventiv doar în Apavital S.A., în baza limitărilor impuse de decizia conducătorului unității”, reclamă consilierul județean.

Contracandidat surpriză la poziția de director general

Deși lucrurile păreau că merg într-un sens normal pentru șefii ApaVital, o candidatură surpriză a dat lucrurile peste cap. Actualul director tehnic, Mihai Doruș, nu este singurul candidat pentru funcția de director general al ApaVital, o altă candidatură fiind depusă de Valeriu Deciu, doctorand în domeniul științelor politice la UAIC Iași.

„Pentru poziția de director general și-a depus candidatura și un domn Deciu, de la Universitate. Nu știm prea multe despre dumnealui. Poate mulți cred că aici la ApaVital se stă numai la birou și umblă câinii cu colaci în coadă, dar nu e deloc așa. Să vadă ei cum e să stai de dimineața până seara pe teren în tot felul de condiții. Începând din această lună m-am pensionat, eu nu mai ocup funcția de director general”, a spus Ioan Toma.

Depunerea acestui dosar a reprezentat o mare surpriză pentru șefii ApaVital, care credeau că doar Mihai Doruș va candida pe acest post care rămâne vacant după pensionarea lui Ioan Toma.

„Deocamdată nu vreau să comentez asupra acestei situații având în vedere faptul că nu s-au finalizat procedurile. Eu cred că, după 25 ani de experiență în domeniu la ApaVital, am dreptul să candidez pe funcția de director general. Este o comisie specială și un expert independent care se ocupă selecția candidaților și de interviuri, vom vorbi după finalizarea lor”, a spus Mihai Doruș, candidat pentru funcția de director general al ApaVital.

Firmă din București, adusă să facă evaluarea candidaților

Candidații veniți din exterior au solicitat o transparentizare a participării la evaluarea candidaților pentru funcțiile de directori astfel încăt să se permită și accesul specialiștilor din exteriorul Apavital SA. Aceștia au mai adăugat faptul că, cu cât baza de selecție este mai mare, cu atât Apavital SA are șansa să aleagă experți din exteriorul companiei.

Firma Fox Managament Consulting SRL din București este cea care se ocupă de procesul de recrutare și selecție. Aceasta, alături de Carmen Teodosiu, Elena Arvinte și Alexandru Sălceanu, toți membrii în Consiliul de Adminsitrație al ApaVital, formează comisia specială care se ocupă de stabilirea criteriilor de angajare.

„Fox Managament Consulting a fost aleasă pentru că am mai lucrat în trecut cu ei și deja îi cunoșteam. Criteriile sunt stabilite în comisia specială, iar angajările finale se fac doar prin aprobarea CA”, a mai explicat Ion Toma.

Printre cele mai restrictive criterii impuse pentru candidații veniți din exteriorul ApaVital se numără: „Cel puțin 10 ani de experiență de conducere într-o societate de anvergura APAVITAL SA (cifră de afaceri, număr de angajați ); Cel puțin 15 ani de experiență profesională în domeniul studiilor superioare”. Practic, este aproape imposibil pentru un candidat din afara ApaVital să îndeplinească condițiile impuse, mai ales că ApaVital este una dintre cele mai mari instituții din Iași.

ApaVital, la mâna Consiliului Județean Iași

ApaVital se află în subordinea Consiliului Județean Iași prin Asociația Regională a Serviciilor Apă-Canal Iași – ARSACIS, care a și semnat contractul cu FOX Management. Președintele CJ, Maricel Popa, neagă faptul că a stat în spatele acestor proceduri.

„Nu cunosc situția, am auzit și eu despre asta, Consiliul Județean nu a semnat contractul cu FOX Management, cred că ARSACIS a fost, nu sunt eu în spatele a nimic, am stat deoparte de orice și nu m-a interesat asta. Vicepreședintele Chirilă (Victor Chirilă – n.r.) este capul acolo. Nu am vrut să mă bag peste nimic”, a spus Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași.

De cealaltă parte, vicepreședintele CJ, Victor Chirilă, a negat toate acuzațiile și susține că lucrurile au fost stabilite de Maricel Popa.

Candidații declarați admiși la etapa de selecție a dosarelor și care se vor regăsi pe lista scurtă, vor fi evaluați în cadrul interviului, ora și locul desfășurării urmând a fi anunțate personal fiecărui candidat. Reprezentanții firmei Fox Managament Consulting SRL au fost contactați în repetate rânduri, însă inclusiv persoana care trebuia să ofere detalii suplimentare candidaților nu a putut fi contactată.




Adauga un comentariu