La psiholog

Studiu: utilizarea emoticoanelor cu conotație negativă în SMS-uri provoacă o reacție negativă

Publicat: 03 mart. 2021
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Studiu utilizarea emoticoanelor cu conotație negativă în SMS-uri provoacă o reacție negativă
Un studiu recent constată că utilizarea emoticoanelor cu conotație negativă în mesaje text provoacă o reacție negativă, indiferent de intenția reală.

Un studiu recent constată că utilizarea emoticoanelor cu conotație negativă în mesaje text provoacă o reacție negativă, indiferent de intenția reală. Înțelesul acestora ar fi, așadar, mai important decât pare, motiv pentru care alegerea nu ar trebui făcută ușor.

Emoticoanele, acele desene reprezentând expresii faciale, sunt folosite pentru a da o dimensiune mai umană conversațiilor digitale. Aceste forme sunt omniprezente astăzi și utilizatorii au chiar acces la o adevărată tastatură „emoji”, care de-a lungul anilor a devenit mai bogată și mai diversă.

Un nou studiu realizat de o echipă de la Școala de Psihologie de la Universitatea din Ottawa (Canada) concluzionează că persoanele care utilizează emoticoane negative în mesajele text (SMS) sunt privite cu ochi răi de către destinatarii lor, indiferent de context sau intenție. Acest lucru a fost publicat în revista „Computers in Human Behavior”.

Pentru a ajunge la această concluzie, cercetătorii au fost deosebit de interesați de modul în care utilizatorii analizează semnalele sociale transmise de expresiile faciale. Au înregistrat și au studiat mișcările ochilor a 38 de voluntari universitari de la Universitatea din Ottawa, deoarece li s-au prezentat propoziții pozitive, negative sau neutre asociate cu emoticoane pozitive, negative sau neutre, precum și fără emoticoane (12 posibilități). Voluntarii au trebuit să evalueze fiecare mesaj pentru a deduce din acesta starea emoțională și cordialitatea emițătorului. Echipa științifică a descoperit că emoticoanele au un efect mare asupra modului în care mesajul este interpretat de destinatari.

Indiferent de tonul mesajului, emoticoanele prevalează

Într-adevăr, „orice element negativ duce la o interpretare negativă, ceea ce înseamnă că un mesaj negativ, chiar însoțit de un emoticon pozitiv, va fi interpretat negativ. Folosirea emoticoanelor negative te face să crezi că ești o persoană rece și te determină să fi acționat de parcă ai avea o dispoziție proastă, indiferent de tonul mesajului”, explică profesorul Isabelle Boutet, titular în psihologie. Mai mult, chiar dacă mesajul trimis este pozitiv, emoticoanele cu conotație negativă vor fi totuși percepute ca un semn al unei dispoziții proaste. Pe scurt: orice element negativ nuanțează percepția pe care o au destinatarii asupra textelor.

„Am constatat, de asemenea, că anumite tipuri de mesaje erau mai greu de transmis, oamenilor le este greu să citească ironia și sarcasmul”, adaugă profesorul Boutet, pentru care acest studiu pune în lumină diferențele dintre text și interacțiunea directă.

„Oamenii încearcă adesea să-și controleze expresiile faciale pentru a evita conflictele, dar folosesc emoticoane ușoare, deoarece au repercusiuni majore asupra relațiilor interpersonale. Întrebarea este dacă emoticoanele reflectă sentimentele și dacă folosesc aceleași mecanisme ca și expresiile faciale, care trădează emoțiile și joacă un rol principal în interacțiunile directe.

Cum se optimizează utilizarea emoticoanelor?

Cercetătorii sunt deosebit de îngrijorați de faptul că copiii și adolescenții, care folosesc din ce în ce mai mult comunicarea digitală, nu pierd această abilitate de interacțiune directă.

„Avem o mulțime de emoticoane și, în multe cazuri, nici nu știm ce înseamnă. Prin urmare, este foarte ușor să le interpretezi greșit”, spun cercetătorii. Următorul pas pentru acesta din urmă va fi lucrul la proiectarea unui lexicon redus de emoticoane noi care să transmită emoții într-un mod mai lipsit de ambiguitate și să reprezinte expresii faciale mai reale pentru a ajuta oamenii de o anumită vârstă care nu stăpânesc pe deplin tehnologia.

Acești oameni ar avea astfel acces la emoticoane care trimit semnale clare și precise și nu provoacă confuzie. În concluzie, echipa științifică recomandă totuși să nu mai considerați emoticoanele drept decorațiuni care înfrumusețează textul. Pentru că se dovedește că „contrar a ceea ce s-ar putea crede, ele influențează foarte mult modul în care mesajele tale sunt interpretate și percepția celorlalți față de tine. Deci, dacă dorința există, este mai bine în acest caz să vă asigurați că favorizați emoticoanele pozitive pentru interacțiunile digitale de natură socială, dacă doriți să faceți o impresie pozitivă și să fiți perceput ca fiind cald.

Tags:
Adauga un comentariu