Românii își pot lua adio de la mașini pe benzină și motorină. Noua taxă te va obliga indirect să renunți la automobilul tău. În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a fost introdusă o nouă taxă de poluare aplicabilă tuturor vehiculelor care nu sunt electrice.
Prin această măsură, susținută de USR, autoritățile vizează eliminarea de pe drumurile publice a unui procent semnificativ din parcul auto național, în special a mașinilor vechi și poluante. În acest context, Ministerul Transporturilor a anunțat recent că va aloca peste 250 de milioane de lei din fondurile PNRR pentru implementarea unui sistem digital de tarifare rutieră. Scopul acestui sistem este clar: fiecare șofer va fi obligat să plătească, fără excepție, pentru nivelul de emisii al vehiculului său.
Adio mașini pe benzină și motorină! Noua taxă te obligă să renunți la automobilul tău
Mai mult, această taxă va fi integrată atât în valoarea rovinietei, cât și în impozitul anual perceput pentru autoturisme, în funcție de gradul de poluare al acestora. Potrivit informațiilor oficiale, termenul limită până la care acest sistem va deveni operațional este stabilit pentru trimestrul al doilea din 2026. Din acel moment, conducătorii auto vor resimți direct impactul noilor reglementări prin creșteri substanțiale ale costurilor de exploatare a vehiculelor.
În secțiunea „Componenta C4 – Transport sustenabil” din cadrul PNRR, autoritățile au propus ca parte din reformă măsura intitulată „Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră”, care urmărește reducerea emisiilor și aplicarea principiului „poluatorul plătește”. Concret, Jalonul 59 prevede adoptarea unei legi prin care se introduce un nou cadru de taxare: pentru camioanele de marfă, taxele vor fi calculate în funcție de distanța parcursă, în timp ce pentru autoturisme, autobuze și autocare, taxele de proprietate vor crește semnificativ în funcție de nivelul de poluare al fiecărui vehicul. Aceste măsuri se încadrează în direcția taxării verzi și a stimulării tranziției către mijloace de transport mai puțin poluante.
Viitorul sistem de taxare a vehiculelor rutiere din România va trebui să includă mai multe componente esențiale: stabilirea nivelurilor de plată în funcție de distanțele parcurse, criterii bine definite pentru taxarea camioanelor și autovehiculelor grele în baza principiului „poluatorul plătește”, precum și beneficii pentru mijloacele de transport prietenoase cu mediul, fie ele electrice sau cu emisii reduse. De asemenea, se are în vedere aplicarea unor taxe de proprietate mai mari pentru vehiculele care poluează intens, ca parte a unui mecanism menit să reducă utilizarea acestora. Sumele încasate din aceste taxe vor fi redirecționate către întreținerea infrastructurii rutiere și către proiecte destinate dezvoltării transportului ecologic. Un alt obiectiv este mutarea a cel puțin 10% din transportul rutier (atât de mărfuri, cât și de persoane) către rețeaua feroviară, până în 2026. Termenul limită pentru punerea în funcțiune a acestui sistem este fixat pentru trimestrul al doilea din anul 2026.
CNAIR va taxa autoturismele pe mai multe niveluri
În acest context, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a fost desemnată ca instituție responsabilă de colectarea taxelor rutiere pe drumurile naționale. Aceasta urmează să implementeze un nou sistem digital integrat pentru gestionarea, monitorizarea și aplicarea taxelor de acces (TollRo) și a rovinietei. Toate aceste măsuri vor fi introduse în conformitate cu Legea nr. 226/2023, conform unui proiect de hotărâre guvernamentală elaborat de Ministerul Transporturilor.
Modelul tarifar preconizat va funcționa în două moduri. Pentru autoturisme, autobuze, autocare și vehicule comerciale ușoare (cu masa totală de până la 3,5 tone), tarifele vor fi calculate în funcție de perioada de utilizare a infrastructurii. În schimb, pentru camioanele și vehiculele grele care depășesc 3,5 tone, costurile vor fi stabilite în funcție de distanța efectiv parcursă. În plus, conform principiului „poluatorul plătește”, implementat prin Directiva (UE) 362/2022 și transpusă prin legislația națională, noile tarife vor ține cont și de nivelul de emisii (standard EURO) al fiecărui vehicul.
Costul total estimat pentru realizarea acestui sistem informatic de tarifare rutieră este de 236,4 milioane de lei fără TVA, ceea ce ajunge la aproximativ 281,4 milioane de lei cu TVA inclus. Finanțarea va fi asigurată prin fondurile alocate României în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Ministerul Transporturilor transmite că actualele taxe percepute pentru folosirea drumurilor naționale – precum rovinieta, taxa de pod sau tariful de trecere – nu mai acoperă necesarul de fonduri pentru întreținerea și gestionarea acestei infrastructuri. Situația drumurilor din România este considerată critică, în condițiile în care lipsa unei rețele rutiere moderne și eficiente continuă să reprezinte un obstacol major pentru dezvoltarea țării.
Subfinanțarea cronică, degradarea avansată a infrastructurii și administrarea ineficientă au dus la probleme serioase de conectivitate între regiuni și la dificultăți în accesul acestora către piețele externe. Acest lucru afectează competitivitatea economică internă și, implicit, nivelul de trai al populației, avertizează instituția. În același timp, noile direcții trasate la nivel european în materie de transporturi prevăd dezvoltarea unei rețele centrale paneuropene până în anul 2030, care va fi susținută de o rețea globală complementară până în 2050.
În acest context, România este obligată să-și continue investițiile strategice în modernizarea infrastructurii de transport, în special în cadrul coridoarelor multimodale care traversează țara. Aceste investiții trebuie armonizate atât cu prioritățile naționale, cât și cu obiectivele europene, pentru a facilita integrarea rețelei rutiere românești în sistemul de transport continental.
Bine ati venit in noua normalitate impusa de Bruxelles. Nu mai e voie cu proprietati, totul trebuie inchiriat si controlat. Va dati seama ca aia fara masini personale vor aplauda, ca se salveaza planeta. Ei nu realizeaza ca mancarea in magazine e adusa cu tirul care e pe motorina. Si daca transportul se tripleaza si produsul la raft se tripleaza.
De aia ajung neterminati precum Nicu, Simion, toti astia inventati de Pippiddi trebuie sa fie lideri ca sa implementeze agenda.
Camioanele și autobuzele, nu se elimină,mașinile mici pe motorină mai mult.
Singura dorinta este sa nu mai avem bunuri propritate privata cunm ar fi;casele-apartamentele,masini,terenuri !!! Restul motivarilor sunt de vrajeala ,urmeaza si ELECTRICELE ,nu va mai amagiti ca acestea scapa de taxe !!!
În 2030 nu veți mai deține nimic dar veți fi fericiți
WEF, Klaus Schwab+ elita mondiala
USR în partid de cacat care face agenda tuturor dubiosilor.
Normal ca sunt slugile din USR.
Sa nu uitati ca in pandemie ei doareau sa bage certificatul verde absolut peste tot si sa ajungi in punctul in care sa iti pierzi locul de munca daca nu esti vaccinat.
Acuma doresc sa iti restranga libertatea de miscare sub pretextul reducerii poluarii, de parca energia electrica apare prin magie la priza. Te ard intai financiar si dupa te ard la autonomia deplasarilor dupa ce ai cumparat jucaria full electrica care o poti folosi practic doar in oras.
Si fiti atenti, dupa ce parcul auto o sa fie majoritar electric o sa scoata alte taxe pentru „poluare”.
Votatii incontinuare, sclavilor.
Să vadă și ei cât este road tax în Anglia și în Olanda și drumurile sunt impecabile. Dar acolo nu se fură ca aici
Mai putem să trăim și să locuim pe acest pământ, să spuneți că la o adică voi ăștia cu legi aberante ar fi cazul sa va retrageți pe o insulă, ca prea nu va mai convine nimic
Titlul – sa citesti articolul. Articolul nu include informatia care ne intereseaza. Doar propuneri.
De cei care sunt initiatori, ce sa mai discutam. Au acaparat majoritatea Ride sharing-ului din România.
O sa faca un r@hat la guvernare GigiContra cum îi stim. Si Dl propus la Externe carismatic sub nivelul râmei e reprezentativ pt ei.
Vom vedea cum ne adaptam.
Tot cacaturi din astea scrieti, hienele dracului.
Să vedem cum vor fi taxate tirurile și mai ales ucrainene că nu mai poți circula civilizat din cauza lor, 100 km/h în localități, nu au nici-o treabă cu legea!!!?
Degeaba încercați voi, că oameni care trăiesc la limita sărăciei plătesc taxele, că nu cred eu că își permite lizing de 500 de euro pe lună plus casco. Nu vă puteți voi alinia cu nimeni din UE,că în România sunt salarii mici,taxele pe salarii sunt aproape 50 %.și veți vedea că nu au efect taxele voastre,95 % plătesc taxele alea mari, și șansele să mai spere la o mașină nouă scad.unul care ia 2000 de lei și nevastă-sa 2000, cred că e vai de ei,dacă mai are și copii își permite ăla mașină electrică,plătește 2500 de lei taxe și tot nu renunță la mașină,poate și 4000 și nu renunță.
Deci, concret, nu ați scris nimic… Nu există nicio cifră exactă în tot articolul… 🤮🤮🤮
Pe români i-ați întrebat dacă sunt de acord cu sutele de taxe? Dacă au din ce la plati? Bai nenorociților!!! Citiți bine ce va spun: Nu mai este mult și intrăm peste voi!!! Viețile noastre nu depind de jeguri că voi.
Voi luati seama bine multi dar foarte multi sunt zeci de mii care nu circula cu masina decat odata sau de doua ori pe an numai în concediu. Nu este normal si nii corect să plătescă la fel taza xa si crl care merge toata ziua in fiecare zi cu mașina. 2 Nai care vom plăti aceste taxe pentru poluare ce ne dati in schimb să punem la mașini să numai poluam. Pai cum vine asta si bani luati si regulati?