Prima pagină » Sanatate » Diete si regimuri » Mananci prea multa sare? Oamenii de stiinta au stabilit cantitatea care nu trebuie depasita
Mananci prea multa sare? Oamenii de stiinta au stabilit cantitatea care nu trebuie depasita

Mananci prea multa sare? Oamenii de stiinta au stabilit cantitatea care nu trebuie depasita

14 iun. 2020, 13:21,
în Sanatate

Cantitatea zilnica de sare recomandata. Intr-un studiu recent, cercetatorii au estimat limita maxima, daca nu doriti sa aveti probleme de sanatate, legata de consumul de sare. Aceasta limita controversata a determinat insa o alta echipa sa faca cercetari suplimentare.

In prezent, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) recomanda consumul a mai putin de 5 grame de sare pe zi. Dar aceasta limita este depasita in mare masura, deoarece consumul mediu se apropie de 10 grame. O constatare ingrijoratoare, cand stii ca consumul excesiv de sare creste riscul de hipertensiune, boli de inima si, prin urmare, moarte prematura.

Rezultate controversate

In lucrarile recente, cercetatorii au studiat mai detaliat limita consumului de sare care nu trebuie depasita. Ei au descoperit ca consumul a peste 12,7 grame de sare pe zi ar putea provoca aparitia bolilor cardiovasculare. Ca in orice studiu stiintific, metodologia utilizata poate avea anumite limite.

Profesorul Feng He, cercetator la Universitatea Queen Mary din Londra (Regatul Unit), s-a interesat si a indicat ca datele pe care se bazeaza studiul sunt susceptibile de a fi partinitoare. Aceasta se bazeaza pe probe de urina, un compus in care corpul uman evacueaza in medie 90% din sarea pe care o consuma.

Ar trebui sa stiti ca cea mai buna metoda de a studia nivelul de sare in urina este sa luati probe pe trei perioade consecutive de 24 de ore. Din pacate, aceasta metoda este prea scumpa, deoarece necesita mai multa munca.

Mai multe studii privind consumul de sare (inclusiv unul care indica limita de 12,7 grame) se bazeaza in schimb pe probe punctuale, fiind limitate la o singura perioada de 24 de ore. Aceasta metoda bazata pe analiza de urina nu este, de asemenea, perfect fiabila, deoarece, in plus, in functie de durata pe care sunt prelevate probele, rezultatele pot fi influentate de alte substante consumate de participantii.

Cantitatea zilnica de sare recomandata. Trei grame pe zi

In ciuda acestui fapt, profesorul a dorit sa compare metoda celor trei perioade cu cea utilizata in studiul controversat. Pentru a face acest lucru, cercetatorul si echipa sa au utilizat datele colectate de la 3.000 de persoane pe perioade cuprinse intre 18 luni si 4 ani, ca parte a unei campanii de prevenire impotriva hipertensiunii. Desi anumite tendinte ar putea corespunde studiului controversat, rezultatele au demonstrat totusi un risc ridicat pentru sanatate, odata ce consumul zilnic a atins 3 grame de sare.

Ce recomandare ar trebui sa urmam?

Intr-o publicatie recenta, profesorul a subliniat, totusi, ca respectarea recomandarii OMS de 5 grame era deja un obiectiv foarte rezonabil si realist de a reduce semnificativ riscul de boala. De asemenea, a dorit sa arate importanta metodologiei utilizate intr-un studiu, mai ales daca rezultatele acestuia pun sub semnul intrebarii recomandarile de sanatate: reducerea consumului de sare salveaza vieti, iar rezultatele cercetarilor folosind o evaluare mai putin fiabila a consumului de sare nu ar trebui sa fie utilizate cu riscul de a compromite politica de sanatate publica.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Plată sigură și protejată
Alătură-te comunității noastre de susținători
Donația ta lunară ne ajută să planificăm și să continuăm să informăm corect și echidistant
Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Plată sigură și protejată
Contribuția ta face diferența
Ne ajuți să rămânem independenți și să aducem informații de care ai nevoie
Articol recomandat
Lovitură pentru Eugen Tomac! PNL îi întoarce spatele și refuză să voteze Guvernul în Parlament
Partidul Național Liberal a decis să nu susțină Cabinetul propus de premierul desemnat Eugen Tomac, într-o ședință a Biroului Politic Național desfășurată joi, 11 iunie. Hotărârea a fost adoptată în unanimitate, iar parlamentarii liberali au primit mandat să nu participe la votul de învestitură al Executivului. Potrivit deciziei conducerii partidului, aleșii PNL vor fi prezenți […]
Lovitură pentru Eugen Tomac! PNL îi întoarce spatele și refuză să voteze Guvernul în Parlament

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
11 iunie 2026
11 iunie 2026