CTP Iași va trebui să pună pauză la modernizări pentru o perioadă, deoarece licitațiile organizate nu pot fi atribuite
În ultimele săptămâni, compania de transport din Iași a lansat mai multe licitații pentru modernizarea unor segmente de linie de tramvai. Prioritar a fost achiziționarea de elemente pentru repararea macazurilor, însă la licitație nu s-a înscris nicio firmă. Pentru furnizarea șinelor de tramvai, mai sunt încă 13 zile de înscrieri, însă, deocamdată, nicio firmă nu și-a arătat interesul.
Modernizările de la CTP Iași, puse pe pauză
Licitația pentru furnizarea aparatelor de cale, ce sunt folosite la macazuri, a fost organizată până pe 29 mai 2025, însă nicio firmă nu a depus vreo ofertă. Contractul avea o valoare de 1,9 milioane de euro, echivalentul a 378.000 de euro. Investițiile în infrastructura pentru rularea tramvaielor este absolut necesară, mai ales că, pe multe segmente, vatmanii trebuie să circule cu viteză redusă. Astfel, licitația pentru aparate de cale va trebui să fie reluată.
Deși în ultima zi a licitației nu figura nicio firmă înregistrată cu o ofertă, ulterior a apărut o declarație de participare din partea firmei Mari Vila Com SRL din București. Proprietarul firmei este Marin Mândrilă, iar compania este cunoscută pentru construcția liniilor de tramvai din mai multe orașe din țară.
„Aparatele de cale pentru linia de tramvai sunt instalații fixe de cale, care servesc la trecerea materialului rulant de pe o linie pe alta, în condiții de siguranță. Aparatele de cale vor fi fabricate de către o campanie specializată, agrementată AFER, ce dispune de un sistem de asigurare a calității, certificat conform ISO 9001. Caracteristicile prezentate în configurația de bază sunt obligatorii și minimale, ele putând fi ofertate la un nivel superior”, este precizat în caietul de sarcini.
Compania așteaptă oferte
Pentru furnizarea șinelor de tramvai, compania are o licitație în desfășurare ce se încheie pe 12 iunie 2025. Și aici, nicio firmă nu s-a înscris până în prezent. Pentru liniile de tramvai, CTP Iași cheltuie 1,96 milioane de lei, aproximativ 380.000 de euro. Lucrările propuse sunt pentru segmentul din zona Târgu Cucu, fiind un punct important din oraș pentru circulația tramvaielor. În acest loc circulă majoritatea vagoanelor din oraș, astfel, uzura este mult mai mare, linia actuală fiind deja supusă unei sarcini prea mari.
„Compania de Transport Public Iași și-a propus lucrări de reparație linie de tramvai pe sectorul cuprins între str. Cuza Vodă, intersecție cu str. Armeană, și str. Cuza Vodă, intersecție cu str. Sărărie (Palatul de Justiție), în lungime de 0,764 km cale simplă, deoarece s-a constatat un grad de uzură a căii de rulare”, scrie în caietul de sarcini.
Înlocuirea liniilor uzate este extrem de importantă pentru eficiența transportului public într-un oraș. De asemenea, multe tramvaie Pesa și Bozankaya au fost afectate din cauza infrastructurii vechi, defecte sau instalate greșit pe străzile din oraș.
„Prin realizarea achiziției de produse, prin prezentul caiet de sarcini, Compania de Transport Public își dorește obținerea următoarelor beneficii: creșterea vitezelor comerciale prin reducerea duratelor de imobilizare a liniei pentru efectuarea lucrărilor de mentenanță; menținerea siguranței călătorilor și personalului de bord, punând accent pe prevenirea accidentelor și susținând astfel dezvoltarea unui sistem de transport la nivel european; reducerea presiunii asupra bugetului Companiei de Transport Public, datorat cheltuielilor de întreținere și exploatare ridicate”, mai este precizat în documentație.
Modernizările anunțate de CTP Iași ar putea fi amânate timp de câteva luni.
Modernizările necesare de care orașul are atâta nevoie sunt împiedicate de lipsa de interes a firmelor la licitațiile organizate ceea ce ridică întrebări despre eficiența și competența gestionării acestor procese de achiziție. Faptul că nicio firmă nu s-a înscris la licitațiile pentru repararea macazurilor și furnizarea de șine de tramvai nu este doar o problemă administrativă; este un semnal de alarmă cu privire la starea infrastructurii și siguranței transportului public. Este inacceptabil să ne găsim în situația în care vehiculele CTP Iași, inclusiv tramvaiele Pesa și Bozankaya, sunt afectate de infrastructura veche și defectă. Această neglijență continuă nu face decât să compromită nu doar eficiența transportului public, ci și siguranța vatmanilor dar și a călătorilor. Uzura liniilor de tramvai și circulația cu viteză redusă nu sunt doar inconveniente serioase ci și un risc crescut de accidente. Este frustrant să se constate că în loc să se prioritizeze investițiile în infrastructură compania se confruntă cu întârzieri care ar putea dura luni de zile. Trebuie să existe o responsabilitate mai mare din partea celor care gestionează aceste proiecte astfel încât siguranța și confortul călătorilor să fie pe primul loc. De asemenea, bugetul companiei nu ar trebui să fie o justificare pentru a amâna modernizările esențiale. O infrastructură de transport modernă și bine întreținută este cheia pentru reducerea cheltuielilor de întreținere pe termen lung și pentru asigurarea unui serviciu de calitate cetățenilor. Este o rușine că, în loc să vedem progrese, compania se confruntă cu stagnare și neglijență. În concluzie, este timpul ca liderii CTP Iași să acționeze urgent pentru a rezolva aceste probleme. Va trebui să se revizuiască modul în care sunt organizate licitațiile și să se caute urgent soluții alternative pentru a atrage interesul firmelor. Siguranța și confortul călătorilor nu poate fi compromisă iar modernizările trebuie să devină o prioritate absolută nu un plan întârziat.
Degeaba iei tramvaie noi daca infrastructura e veche si proasta! Cand vezi vatmanii tramvaielor noi cum coboara si schimba macazul cu ranga sau cand aceleasi tramvaie se leagana ca barca pe valuri pe liniile vechi e clar ca orasul asta are nevoie de alta conducere, sub Chirica vezi doar incompetenta, lene si coruptie.
Noile afisaje sunt un dezastru. Decalate, vizibilitate intermitenta, stai vreo 5 minute pana intelegi care si cand vine.
Nu mai vorbesc de aparatele de taxat albastre unde nu se vede afisajul, nu stii ce bilet iei. Modernizare esuata, se vede doar la banii aruncati nu si la eficienta.