O firmă dintr-un mic sat din județul Prahova este abonată la contractele cu companiile de transport din 7 orașe din România
Deși are doar câțiva angajați, firma Calvet Prod SRL, deținută de Dan Gruia, reușește să câștige, anual, zeci de contracte prin licitație și alte mii de contracte prin achiziții directe.
Firma câștigă contracte pe bandă rulantă
De la an la an, Calvet Prod SRL a avut o cifră de afaceri în creștere și un profit tot mai mare. În anul 2024, a atins recordul companiei cu o cifră de afaceri de 9.229.794 de lei și un profit de 2,4 milioane de lei. Majoritatea veniturilor sunt din contractele cu companiile de transport public din orașele Iași, Sibiu, Ploiești, Craiova, Brăila, Brașov și Pitești. Din 2018 și până în prezent, Calvet Prod SRL a încheiat 15 contracte cu CTP Iași, cu o valoare totală de 900.000 de euro. Acestea sunt pentru frâne, piese pentru frâne, discuri de frână, piese de motor, etriere, modulatoare. Totuși, marele câștig al firmei este prin achizițiile directe, oferite fără licitație, anual fiind peste 200 de astfel de înțelegeri, cu diferite sume, începând de la 100 de lei și până la 15.000 de lei. De obicei, CTP Iași lansează procedura, iar în 1-2 ore acceptă oferta de la Calvet Prod SRL.
Totuși, sediul firmei este în satul Țânțăreni, comuna Blejoi, din județul Prahova, într-o baracă situată la drumul principal. Tot în același loc funcționează și cealaltă firmă a lui Dan Gruia, Dynamic Auto Trans, fiind garajul unde repară mașini.
„Sunt licitații publice. Noi oricum ne cunoaștem de prin anul 2005. Dinainte participam la licitații și am contracte cu compania din Iași. Depinde, este loterie la licitații, nu știi dacă prinzi contractul. Eu am contracte cu toate companiile din țară, eu am piese de schimb pentru Isuzu. Nu este nimic ciudat sau în neregulă, este o firmă apărută la Iași de câțiva ani, care a mai început să câștige contracte. Au niște oferte suspect de mici, ei ar trebui să fie verificați”, a precizat Dan Gruia, patronul firmei Calvet Prod SRL.
Gestionează mii de piese cu o mână de angajați
Pe datele oficiale ale companiei figurează 4 angajați. Totuși, patronul Dan Gruia susține că are undeva la 8 sau 9 oameni în subordine, nefiind sigur. Astfel, cu câțiva angajați, reușește să furnizeze piesele de schimb pentru atâtea companii de transport din 7 orașe. Firma sa are, anual, mii de contracte directe cu aceste companii. Totuși, unele sume, plătite pentru unele produse, ridică semne de întrebări, deoarece sunt mai mari față de prețul pieței.
„Datele nu sunt actualizate, am undeva la 8-9 angajați, nu mai știu exact, dar nu sunt patru. Noi luăm direct de la producător, din fabrici, îmi aduc containere cu mii de piese, primesc de două ori pe lună. De multe ori, particip cu Isuzu România la licitații și diferențele de prețuri sunt substanțiale. Eu îmi urmăresc propriul interes: să am o firmă competitivă, să îmi cresc afacerea”, a mai spus Dan Gruia.
Deși sunt organizate anual licitații pentru furnizare de piese de schimb pentru autobuzele de la CTP, șoferii se plâng constant că multe vehicule sunt defecte și așteaptă cu lunile să fie reparate.
„Nu știu exact toate contractele pe de rost, probabil am mai avut și înainte de 2018 contracte. Este o firmă mare, au contracte cu multe companii de transport din țară. Nu știu eu câți angajați au, nu este treaba mea. Dacă se descurcă, bravo lor. Fiecare se descurcă cum vrea. Sunt serioși, sunt potenți financiar, nu am avut probleme când am făcut vreo comandă. La început, luam de la Isuzu când autobuzele erau în garanție, după care a trebuit să facem procedură, la care se poate înscrie oricine”, a declarat Cristian Stoica, directorul general CTP Iași.
Firma participă, lunar, la licitațiile companiilor de transport și reușește să câștige, de cele mai multe ori, contractele.
Și adicălea, autoritățile nu știau…
Situația descrisă ridică serioase semne de întrebare cu privire la transparența și corectitudinea procesului de achiziții publice la CTP Iași și la alte companii de transport menționate. Faptul că o firmă cu doar câțiva angajați, operând dintr-o baracă, câștigă constant contracte substanțiale, inclusiv prin achiziții directe rapide, sugerează posibile nereguli. Declarațiile evazive ale patronului firmei Calvet Prod SRL, care nu cunoaște cu exactitate numărul angajaților, și lipsa de memorie a directorului CTP Iași, Cristian Stoica, privind contractele încheiate, amplifică suspiciunile. Un director general al unei companii de transport public ar trebui să fie la curent cu toate detaliile contractelor de achiziții, mai ales când acestea implică sume considerabile și afectează direct funcționarea transportului public. Atitudinea „probabil” și lipsa de informații precise sunt inacceptabile și denotă o gravă lipsă de profesionalism și responsabilitate. Același lucru este valabil și pentru lipsa de cunoaștere a stării flotei, exemplificată de cazul tramvaiului Pesa 2210. Este evidentă necesitatea unei investigații amănunțite a acestor contracte și a modului în care sunt gestionate achizițiile publice la CTP Iași. Se impune verificarea prețurilor practicate de Calvet Prod SRL, comparativ cu prețurile pieței, și a justificării acordării repetate a contractelor către această firmă, în detrimentul altor potențiali ofertanți. Transparența și responsabilitatea ar trebui să fie principiile fundamentale ale oricărei instituții publice, iar situația descrisă sugerează că acestea sunt grav compromise. Performanța CTP Iași și, implicit, calitatea serviciilor de transport public, au de suferit din cauza acestor practici dubioase.
Asa, si ?????????????