În urmă cu 40 de ani, prețurile la CTP Iași erau accesibile pentru toți oamenii, raportat la salariul minim pe economie din perioada respectivă
După introducerea liniilor de troleibuz în Iași, la 1 mai 1985, compania de transport din acea perioadă a stabilit prețurile pentru fiecare călătorie. Surprinzător, prețurile erau foarte accesibile pentru cetățeni, iar condițiile erau diferite, în funcție de mijlocul de transport și ora la care circulai.
Prețurile biletelor de la CTP, în urmă cu 40 de ani
Conform unui anunț publicat în presa locală, pe 17 august 1985, acestea erau următoarele tarife la Întreprinderea Județeană de Transport Local (IJTL) Iași: bilete de 2 lei, valabile 2 călătorii cu tramvaiele; biletele de 2,5 lei, valabile 2 călătorii cu troleibuzele; bilete de 5 lei, valabile 2 călătorii cu autobuzele pe traseele exterioare.
În prezent, tarifele de la CTP Iași sunt puțin diferite la preț și la ce condiții oferă călătorului: 1 bilet pentru o călătorie valabilă 120 de minute este 4 lei; 1 bilet cu 2 călătorii, valabilitate 240 de minute total, este 8 lei. Biletele pot fi folosite pe orice mijloc de transport, tramvai sau autobuz, însă pentru traseele exterioare prețurile diferă.
În ceea ce privește abonamentele, tarifele pentru cetățeni erau următoarele: timbre de 80 de lei pentru abonamentele valabile pe o linie de tramvai și una de troleibuz; timbre de 100 de lei pentru abonamente valabile pe o linie de troleibuz și una de autobuz; timbre de 117 lei pentru abonamentele valabile pe o linie de troleibuz și două de tramvai; timbre de 133 lei pentru abonamente valabile pe o linie de tramvai, una – troleibuz și una – autobuz; timbre de 155 lei pentru abonamentele valabile pe o linie de troleibuz și două autobuz; timbre de 175 lei pentru abonamentele valabile pe toate liniile de tramvai, troleibuz și autobuz.
În ziua de astăzi, un abonament pentru o zi este 13 lei; un abonament pentru 7 zile este 35 de lei; un abonament pentru 30 zile este 300 de lei, pentru 6 luni, 650 de lei; iar pentru 12 luni, prețul e 1.300 de lei.
Apariția troleibuzelor în Iași
Pe data de 1 mai a fost dată în exploatare prima linie de troleibuz din Iaşi, pe traseul Piaţa Independenţei – Păcurari. În anii ʼ80, autobuzele au fost scoase de pe traseele interne, deoarece țara se confrunta cu o criză a combustibilului. Astfel, troleibuzul era o noutate pentru orașul Iași, iar prețurile erau mai mari decât pentru o călătorie cu tramvaiul.
Ulterior, reţeaua de transport cu troleibuzul s-a extins, apropiindu-se de lungimea celei de tramvai. A fost construită infrastructura necesară pe tronsoanele: Piaţa Independenţei – Tudor Vladimirescu – Pasaj Socola, Pasaj Socola – Bucium, Pasaj Socola – C.U.G./Hlincea, Piaţa Dacia – C.U.G., Piaţa Alexandru cel Bun – Podu de Piatră – Podu Roş – Splai Bahlui – Tătăraşi – Ciurchi, Piaţa Eminescu – Copou, Elena Doamna – Podu Roş – C.U.G.. Ultima linie de troleibuz 43 a fost închisă pe data de 4 martie 2006.
Prețurile CTP Iași, în urmă cu 40 de ani, erau mai mici decât acum, însă și condițiile erau diferite.
Au inchis liniile de troleibuz si au cumparat autobuze electrice… Lipsa de viziune si conformism imbecil – cam asta-i definitia primariei Iasi. Sa-i vad cand vor trebui sa schimbe bateriile de la noile autobuze. Tin cam 10 ani. Pretul : de la 20000 USD in sus per autobuz…
Ce baterii sa schimbi? Cati mai tin masinile 10ani? Sa o schimbe urmatorul proprietar…Stii tu ce pret o sa aiba acumulatorii peste 10 ani sau ce tip vor mai fi sau daca vor mai fi :))
In privinta troleelor este necesara mentenanta infrastructurii, infrastructura vasta cu statii de redresare cabluri de transport pana la reteaua de contact trolee cu pantografe care necesita mentenanta. Nici la rusi nu mai vezi trolee…
Se plang „suveranistii” pulyy ca se traieste greu astazi si ca UE nu a a dus schimbari in bine a societatii,niste retardati manati ca niste oi se alde simion si guru CG