Melania Vamanu are 43 de ani, este absolventă a Facultății de Istorie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, iar de 20 de ani îi poartă pe elevii săi într-o călătorie fascinantă, de-a lungul secolelor
Aceasta aplică în clasă cultura reușitei. Nu trece la predarea propriu-zisă până nu află cum se simte fiecare elev în parte. Astfel, modul de predare îi fascinează pe copii și îi face să fie atenți și însetați de cunoaștere.
Metodele inedite prin care o profesoară de istorie din Iași îi face pe elevi să adore această materie
Melania Vamanu a terminat, în 2004, Facultatea de Istorie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și a predat pentru prima dată la școala din comuna botoșăneană Prăjeni, unde a învățat la rândul ei. Din 2009 locuiește în Pașcani și face naveta la școala din Sirețel.
Pe elevii de la Școala Gimnazială Sirețel îi poartă într-o călătorie fascinantă, de-a lungul secolelor, metodele sale de predare fiind ieșite din tipar. Nu începe predarea propriu-zisă până nu știe cum se simte fiecare copilaș în parte. După ce a asigurat starea de bine a elevilor, încearcă să explice conținutul pe înțelesul tuturor, creează povești, jocuri de rol, face postere și studiază obiecte vechi.
La clasa unde este diriginte, fiecare elev are un rol, de la gardianul liniștii, până la inginerul clasei. Fiecare are anumite atribuții, iar copiii sunt receptivi și foarte fericiți.
„La clasa unde sunt dirigintă, elevii au roluri, mai exact gardianul liniștii, gardianul curățeniei, păstrătorul comorii, avem un cufăr cu comorile descoperite în lecțiile de istorie, adică valorile – libertate, curaj, empatie, muncă, disciplină etc. – scrise pe post-it-uri și puse în cufăr la final de lecție, păstrătorul hărților, bibliotecarul clasei, care responsabil cu colțul de lectură, mentorul clasei, medicul clasei și inginerul clasei etc.
Prin intermediul acestei strategii de cultură a reușitei, pe lângă dezvoltarea la copii a competențelor socio-emotionale, conștientizare de sine, conștientizare socială, relaționare, gestionarea sinelui și luarea deciziilor, la orele de istorie urmăresc și dezvoltarea literației prin lucrul cu diverse surse. Studiul istoriei a devenit o călătorie în trecut alături de copii, care sunt exploratori și descoperă valori și lecții ale trecutului, folosindu-le în viața lor de zi cu zi”, spune Melania Vamanu.
Unii elevi provin din medii vulnerabile, astfel că au mai multe nevoi, vor să fie ascultați, auziți și sprijiniți. Din acest motiv, s-a înscris în programul Teach for Romania, ce recrutează și formează oameni dedicați, cu sau fără experiență de predare, pentru a deveni profesori în școli publice cu grad înalt de defavorizare. Aici, Melania Vamanu a învățat nenumărate metode care îi ajută pe elevii ei.
„Sunt atentă la energia cu care merg în sala de clasă, la starea mea emoțională, în primul rând. Atunci când avem în clasă situații în care copiii sunt, din punct de vedere emoțional, neliniștiți, agitați sau furioși, practicăm împreună exerciții de autoreglare, cum ar fi, de exemplu, respirația conștientă. De asemenea, caietele lor au devenit jurnale de călătorie, atât una interioară, prin identificarea emoțiilor și a gândurilor, cât și una în trecut. Înainte să înceapă ora de istorie, de fiecare dată, îi ascult pe copii, să văd cum se simt, să știu care este starea lor emoțională.
Abia după ce copiii își exprimă sentimentele pot să duc învățarea la clasă. Pentru mine este important să îmi fac o relație cu ei, pentru că nu poți ajunge la mintea unui copil, dacă nu treci mai întâi prin sufletul lui”, adaugă Melania Vamanu.
A fost inspirată de bunicul ei să aleagă această meserie
Povestea din spatele alegerii acestei cariere este una emoționantă, bunicul din partea tatălui fiind principala sa inspirație. Melania Vamanu și-a petrecut copilăria la sat, în comuna Prăjeni, județul Botoșani, alături de bunicul ei. Acesta a fost veteran de război, a luptat în cel de-Al Doilea Război Mondial la Cotul Donului și Odessa.
A fost înrolat pe front doar doi ani de zile, până când în data de 20 august 1944, chiar de ziua lui de naștere, pe când avea 24 de ani, un obuz a explodat lângă el și l-a lăsat orb. A trăit așa până la vârsta de 81 de ani, când s-a stins din viață. Melania Vamanu era fascinată de calmul și demnitatea pe care le avea bunicul ei în momentele în care îi povestea cum era pe front. Încă de atunci și-a dat seama că este pasionată de istorie și că vrea să transmită viitoarelor generații faptul că războiul nu aduce nimic bun în viețile oamenilor.
„Mi-am petrecut copilăria alături de bunicul meu care a fost veteran de război. El îmi povestea foarte multe momente pe care el le-a trăit pe front. Stăteam pe pragul casei lui și ascultam cu mare drag tot ce îmi povestea. A fost înrolat pe front în anul 1942, până în anul 1944, când în data de 20 august 1944, chiar de ziua lui de naștere, a explodat un obuz lângă el și a rămas orb. Toată viața lui, până a închis ochii, la vârsta de 81 de ani, el a trăit așa. Rămâneam fascinată cât de calm era și cu câtă demnitate îmi povestea totul, o bună perioadă pot spune că am fost ochii lui, îl purtam peste tot unde voia să meargă.
El m-a inspirat să fac ceea ce fac în ziua de azi, am vrut încă de atunci să spun mai departe faptul că un război nu aduce nimic bun. Mă jucam cu sora mea de-a școala, îmi plăceau cărțile, lucrurile vechi, a fost visul meu să devin profesoară de istorie”, spune Melania Vamanu.
Profesor cu har!
Ii cocoloseste si greseste. Le creaza asteptari nerealiste. Cand fostul elev o sa mearga sucarit la munca, patronache o sa-i spuna „lasa munca si hai sa facem impreuna exercitii de autoreglare”? Nu cred.
Foarte frumos! Felicitari!
Din scoala aceea pleaca la licee elevi foarte slabi,inadaptati,lucru verificat.ISJ ul sa faca controale ,ARACIP ul sa verifice standardele.
Cat despre articol ,este plătit,clar!
Bine de spus de rbx. Se creează iluzii desparte SI elevii nu pot sa se evalueze la adevărata valoare.Profesorii trebuie sa fie corecti SI sa nu existe ideea de a repeta lucrarea ,evaluarea CA poate a fost o greșeala.Viata nu iti da posibilitatea sa dai din nou lucrarea ci iti pune nota pe loc.Mai multa corectitudine din partea prof ptr CA parintii isi creează false păreri.
Stiti ca intr-un timp presa din Romania lauda scoala finlandeza, unde copiii nu aveau note, erau cocolositi, erau liberi sa faca ce vor. Ei bine vreo 10 ani mai tarziu sunt studiile publice care spun ca acei copii ies dobitoci din scoli iar finlandezii renunta la tipul ala de scoala. Deci mai usor cu scoala pe sentimente ca ne nenorociti copiii. Scoala nu trebuie sa fie ca in korea de nord dar nici pe relaxare totala si sentimente.
O abordare interesanta dar care merge in tabara de vara, nu la scoala!
Bravo, Melania! Esti si frumoasa si desteapta!
Să pună biciul pe ei iar elevii care nu știu zilele de naștere a tuturor voievozilor si monarhilor din Europa medievală să fie puși pe coajă de nucă și bătuți la palmă cu linia de lemn.
RBX esti PROST!
Stai jos ai 4 azi.
Esti doar un bugetar frustrat, puturos incapabil sa fii independent. 🖕
Ce sau cum preda, atunci când elevii nu au chef de școală? Că se întâmplă des, la multi.
Experimente stupide
@RBX, corect! la patron nu incap fite din astea. ai un job, iti faci munca.
Felicitari! Cam asa ar trebui sa fie toate cadrele didactice pentru a deveni o societate normala.
Aici e vina decrețeilor 100% ! Ei se opun ca elevii sa aibe parte de învătământ ca în afară.
Profesorii trecuți de 45 ani trebuie pensionați forțat prin decret …și eliberat locul de la catedră pentru dascălii tineri !
Profesorii tineri au o mentalitate occidentală vs profesorii mai în vârstă care au o mentalitate de tip sovietic !
La facultate, aveam o profesoara din Franța. Nu stiu pentru cat timp venise la Iasi sa predea la Cuza ( facultatea de litere ).
Mi se pareau oribile cursurile ei. Ma simteam ca la gradinita!! Ne-a pus la un moment dat sa stam in picioare, in fata, de la mic la mare si si trebuia sa jucam nu mai stiu ce. Wtf?? Ce 💩 e asta? Si asta e doar un exemplu.
Penibil! Asa mi se pare tipul asta de invatamant.
Expunerile de presă pot fi de bun gust, cu apropouri subtile, cu fapte de vitejie pe tărâm cultural și științific, ca pentru obraze subțiri. Așa cum există expuneri rural-agrar-pastorale, care încep cu bunicii viteji și binecredincioși și continuă cu gargară emoțional-sentimentală. Articolul are și o carență gravă: nu ne spune care e starea emoțională a fluturilor și miriapozilor care s-ar afla, întâmplător, în proximitatea orei de istorie ținută de măiastra profesoară. P.S. Dacă vrea cașcaval, cu așa-zisele științe ale educației, o să-i treacă repede când va înțelege ce neisprăviți fără scrupule aglomerează zona respectivă. Altef nu văd de ce ar recurge la prostituție intelectuală, încă gratis.
Dacă elevii ei ar da măcar un examen, în gimnaziu, s- ar vedea cât de prost pregatiti sunt. E usor sa te joci si sa nu rămâi cu nimic în cap.
Asa se intampla cand profesorii (unii) nu inteleg diferenta dintre scoala si pension. Scoala nu e pension. La scoala inveti carte. La pension inveti sa faci frumos in societate. Merge numai pentru cei care nu trebuie sa munceasca, ca au destul de la mama si tata.
La scoala mergi ca sa inveti, bre! Nu ca sa te simti bine.
romania deja isi permite sa se simta bine intai si apoi sa munceasca.
ipocriti?
nu e loc in lume pt ataitia inteligenti
tb si prosu/prostii care sunt multi sa se simta bine nu inferiori
Deci articolul este generat de unele prietenii, la fel sau chiar mai mult, se aude ca ar fi fost o RELATIE de „prietenie si respect” intre aceasta doamna erou si directorasul M.M.
Imi vine in minte clasa a VII-a, de la Liceul „Mihai Eminescu”, unde ne preda dna Diaconu.
Definitoriu, acel an… Pentru tot restul vietii mele.
Am regasit-o dupa 30 de ani. Batrana si bolnava…
N-a mai trait mult si mi-am facut datoria de a-i sta la catafalc.
Insa, exemplul de daruire dainuie.
E mare lucru sa fii profesor cu vocatie! E o menire tainica.
Bravo dna profesoara!