Boli si tratamente

Rolul melatoninei în gestionarea obezității

Publicat: 13 apr. 2021
ceas
Melatonina este un hormon sintetizat de organism, a cărui sarcină principală este de a regla ciclul somn-veghe.

Melatonina joacă un rol vital în gestionarea obezității, în parte datorită capacității sale de a crește capacitatea termogenă a organismului. Obezitatea poate fi definită ca un exces generalizat de grăsime corporală care răspunde la un echilibru energetic pozitiv, a cărui origine se află într-un țesut multifactorial și complex, legat de sfera fizică, psihologică și socială a ființei umane.

Majoritatea persoanelor cu obezitate suferă de ceea ce se numește tulburări de ritm circadian, un dezechilibru intern al cărui reprezentanți cei mai mari sunt tulburările de somn, care îi ajută doar să acumuleze mai multe grăsimi corporale. Astfel, se pare că îmbunătățirea calității somnului este fundamentală și că melatonina joacă un rol esențial în acest sens.

Somnul și obezitatea

Somnul este un proces esențial pentru restabilirea depozitelor de energie celulară și restabilirea homeostaziei sistemului nervos central și a altor țesuturi din corp. Aceste două sarcini sunt fundamentale pentru a asigura buna funcționare a corpului și, prin urmare, pentru a menține o compoziție corporală adecvată.

Astfel, știm că majoritatea persoanelor obeze se culcă târziu și nu au un somn odihnitor. Drept urmare, în timpul zilei, sunt obosite și, din cauza lipsei de energie, mănâncă mai mult și se mișcă mai puțin.

Corpul are nevoie de energie pentru a-și îndeplini funcțiile vitale. Când nu obtine suficienta prin somn, ne încurajează să mâncăm mai mult și să ne mișcăm mai puțin.

În același timp, corpul acestor oameni îi „invită” să mănânce mai puțin bine; lipsa somnului provoacă un mare disconfort pe care persoana ajunge să îl rezolve cu cel mai plăcut stimul cunoscut: combinația dintre grăsimi, sare și zahăr.

Mancarea nesanatoasa este una dintre cele mai mari surse de placere datorita eliberarii de dopamina.

Toate acestea vor însemna că, la sfârșitul zilei, persoana va fi energizată și va crește probabilitatea de a recurge la mâncarea nedorită ca sursă de ocupație pentru a rezolva disconfortul generat de plictiseala care apare atunci când toți cei din jurul nostru dorm.

Rolul melatoninei în gestionarea obezității

Melatonina este un hormon sintetizat de organism, a cărui sarcină principală este de a regla ciclul somn-veghe. Cu alte cuvinte, acest hormon determină când dormim și când ne trezim. Este reglat de lumină și dacă nu primește stimuli naturali de lumină, modifică toată funcționarea internă.

După cum am spus, majoritatea persoanelor care suferă de obezitate este dificil să mențină un somn de noapte de calitate. Acest lucru nu numai că indică faptul că ritmul lor circadian este modificat: întărește și această alterare. Acesta este motivul pentru care, pe lângă îmbunătățirea igienei somnului, suplimentarea cu melatonină devine esențială.

În plus, în 2018, un grup de cercetători spanioli a publicat un studiu efectuat pe animale, în care au demonstrat cum suplimentarea cronică cu melatonină favorizează transformarea grăsimii albe – nocive – în țesut adipos bej – activitate de ardere a grăsimilor – și a crescut activitatea termogenică a grăsimii brune. Rezultatul acestui studiu a fost publicat în Journal of Pinal Research.

Suplimentarea cu melatonină crește capacitatea termogenă a organismului, chiar și atunci când nu sunt afectate nici activitatea fizică, nici aportul de alimente.

Suplimentarea ar consta în administrarea a 2 miligrame de melatonină sub formă de tablete cu eliberare prelungită. Momentul ideal pentru a le lua ar fi două-trei ore înainte de a merge la culcare. Cu toate acestea, acest lucru poate varia în funcție de persoană.





Adauga un comentariu