Actualitate

Liviu Vornicu: Jocuri periculoase în Marea Roșie

Publicat: 09 ian. 2024
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Liviu Vornicu Jocuri periculoase în Marea Roșie
Liviu Vornicu: Lider nou, timpuri noi

Analistul Liviu Vornicu, cetățean româno-american cu studii economice atât în România, cât și în Statele Unite, expune câteva aspecte ale noilor probleme în lanțul de aprovizionare.

            Sfârșitul anului 2023 a adus noi dureri de cap economiilor europene. Când se părea că problemele lanțului de aprovizionare cauzate de criza sanitară au fost rezolvate, un obstacol și-a făcut apariția pe ruta cea mai scurtă a navelor ce transportau marfuri din Asia către Europa. Prin atacurile din ce în ce mai dese asupra navelor comerciale, un mic trib din Yemen a obligat majoritatea armatorilor să renunțe la traversarea Mării Roșii și să navigheze prin sudul Africii pentru a ajunge în Europa, ceea ce a condus la mari întârzieri a livrărilor de materii prime și marfuri asiatice.

            Este surprinzător pentru toată lumea că un trib arab mic din Yemen a avut curajul să înfrunte marile puteri ale lumii, care stăpânesc marile și oceanele, și fără să inițieze un conflict militar direct să-și atingă obiectivele. Totodată, este uimitor că membrii acestui trib nu au fost câtuși de puțin intimidați de amenințările puternicelor puteri maritime. Faptul că Yemen este o țară cu o vechime de 28 de ani și că este cea mai săracă dintre toate națiunile din Orientul Mijlociu nu i-a împiedicat pe membrii tribului houthi să emită pretenții de participanți egali pe scena maritimă mondială.

În opinia specialiștilor, gruparea houthi încearcă să profite de faptul că Statele Unite este prea concentrată pe susținerea financiară a Ucrainei în conflictul cu Rusia și de asigurarea asistenței financiare și militare a Israelului în conflictul cu Hamas, ca să le acorde o atenție specială. Mai mult, ei consideră că atât Congresul cât și aparatul de politică externă american ignoră cu bunăștiință acest mic trib arab pe considerentul că nu merită vreun efort financiar sau militar pentru a le opri atacurile și îi vor speria doar cu câteva amenințări publice.

De la jumătatea lunii noiembrie, când militanții houthi au lansat prima lor dronă, lumea întreagă a urmărit înmărmurită acțiunile lor asupra navelor comerciale occidentale, acțiuni efectuate sub sloganul luptei pentru protejarea celor oprimați din Orientul Mijlociu. Acești houthi sunt un grup militant islamic, care a declarat în nenumărate ocazii că lupta lor este împotriva tuturor celor care asupresc națiunile arabe, dar mai ales contra celor care sprijină Israelul în conflictul cu teroriștii Hamas.

Atacurile cu drone au fost efectuate prin strâmtoarea Bab al-Mandeb, un pasaj îngust de 20 de mile lățime care duce din Oceanul Indian în Marea Roșie și până la Canalul Suez, care a fost parțial închis, deoarece o mare parte a navelor, în special cele sub pavilion israelian, nu mai puteau să circule în siguranță. Această strâmtoare este cea care controlează 30% din transportul maritim mondial, iar neutilizarea ei la capacitate maximă a condus la creșterea cheltuililor de transport, dar mai ales la întârzieri foarte mari de aprovizionare, una dintre cele mai afectate țări europene fiind România.

Atacurile houthi la bordul navelor de marfă au fost neașteptat de eficiente, astfel că cinci dintre cele mai mari companii internaționale de transport maritim au ales să își întrerupă operațiunile în Marea Roșie. În acest mod militanții houthi au forțat transportul maritim să găsească o rută alternativă în jurul Africii. Pe lângă afectarea economiilor țărilor europene, întreruperea lanțului de aprovizionare a transporturilor care se îndreptau spre Israel, este considerat de experții în politică externă o strategie genială a susținătorilor Hamas, deoarece au blocat aprovizionarea rapidă a statului israelian cu cele necesare bunei funcționări și apărări.

Militanții houthis au descoperit vulnerabilitatea comerțului internațional în drum spre Marea Mediterană, ceea ce le-a permis să dezvolte acțiuni menite să intercepteze petrolierele și navele cu mărfuri esențiale statului israelian în această perioadă de război. Acestea acțiuni i-au determinat pe mulți specialiști să sublinieze că în pofida slabei echipări militare, acest trib arab a demonstrat mai multă îndrăzneală decât multe națiuni islamice mai bine dotate.

Aceste acțiuni nu au rămas unice în scopul blocării statului israelian și aliaților săi, Malaezia s-a alăturat luptei și a închis toate porturile sale pentru traficul comercial cu Israel. Totodată, au lăudat curajul militanților houthi de a lua cu asalt un vas de linie cu ajutorul unui elicopter.

Provocările la adresa securității din sudul Mării Roșii si din Golful Aden a determinat înalții oficiali americani să solicite aliaților unificarea forțelor pentru efectuarea de acțiuni, care să asigure navigație fără impedimente pentru toate țările și să întărească siguranța și bunăstarea regională. Toate aceste mișcări ale puterilor occidentale nu i-au intimidat deloc pe militanții houthi, care au intensificat atacurile asupra vaselor comerciale punând în pericol viețile marinarilor nevinovați și încălcând dreptul internațional. Mai mult, liderii houthi au declarat că nu vor stopa atacurile decât în momentul în care armata israeliană va înceta acțiunile militare din Gaza.

Sub comanda flotei a cincea a marinei americane a fost creată o coaliție maritimă de zece membri, printre care Marea Britanie, Canada, Bahrain, cu rolul de a patrula în Marea Roșie pentru a opri dronele armate subacvatice. Până în prezent, coaliția a doborât doar o duzină de drone, ceea ce nu a reușit să dea prea mare încredere marilor armatori, care au continuat să utilizeze ca rută maritimă sudul continentului african.

Această stare de fapt evidențiază clar că Statele Unite și aliații săi nu au reușit să elaboreze o strategie serioasă pentru a face față acestui nou adversar, care provoacă pierderi de miliarde comerțului internațional. Lipsa de creativitate a strategilor în politică externă, a încurajat adversarii statului Israel să aducă din nou în discuție necesitatea creării statului palestinian ca unică soluție a rezolvării problemei majore din Marea Roșie.

 

Adauga un comentariu