Local

Profit istoric înregistrat de RATP Iași. Regia de transport a câștigat peste 2 milioane de lei într-un singur an, deși se află în faliment

Publicat: 07 iul. 2020
RATP Iași a înregistrat profit de 2 milioane lei în 2019 deși se află în faliment de mai mulți ani
RATP Iași a înregistrat 2 milioane de lei profit deși se află în faliment

Deși se află în faliment, RATP Iași a înregistrat profit pe anul fiscal 2019. Regia de transport a câștigat peste 2 milioane de lei într-un singur an după o lungă perioadă în care s-a afundat în datorii istorice de peste 200 milioane de lei. Deși nu mai are activitate de transport, RATP Iași, cu doar 2 angajați, a obținut banii din vânzarea de active

Regia Autonomă de Transport Public RATP Iași se află în faliment din 2016, dar cu toate acestea a reușit să înregistreze profit pe anul fiscal anterior. După o lungă perioadă în care pierderile regiei au fost constante, RATP Iași a realizat un profit de 2.133.670 lei în 2019. Deși nu mai are activitate de transport de ani buni, acest lucru a fost posibil din vânzări.
Maricel Ghercă, fostul director general și fost administrator special al RATP Iași, a explicat faptul că profitul înregistrat de regie pe parcursul anului trecut vine din vânzarea de active. Acesta susține faptul că, dacă RATP Iași nu se confrunta cu datoriile istorice de peste 200 milioane lei în momentul în care a intrat în faliment la nivelul anului 2016, regia ar fi înregistrat profit constant în tot acest timp.

„Dacă preluam regia fără datorii, am fi mers pe profit în fiecare an, dar ne-au tras înapoi datoriile din urmă. Profitul vine din vânzarea de active și a mai existat o situație asemănătoare la nivelul anilor 2014-2015, când s-a mai înregistrat profit înainte de a intra în faliment. În momentul de față mai sunt 2 angajați în cadrul RATP Iași, la contabilitate și la arhivă”, a explicat Maricel Ghercă, fost director general și fost administrator special al RATP Iași.

Autobuzele și tramvaiele RATP Iași au fost vândute sau casate pentru profit

În momentul intrării în faliment, RATP Iași avea datorii de 252.811.596 lei și 1.242 angajați. Acum, regia figurează cu datorii de 207.415.911 lei și doar doi angajați care au grijă de arhiva și contabilitatea regiei. În 2016, activitatea RATP Iași a fost preluată de Compania de Transport Public Iași, cu tot cu angajați.

Bunurile RATP Iași au fost scoase la licitație publică în repetate rânduri, iar unul dintre principalii clienți a fost chiar CTP Iași. 50 de autobuze MAZ, mai multe tramvaie uzate și un lot cu piese de schimb au fost scoase la vânzare cu 5 milioane de lei, însă pentru că nu s-a prezentat niciun ofertant la primele termene, în final bunurile au fost vândute cu 3 milioane lei către CTP Iași.
Cele 50 de autobuze MAZ 103-062 au fost vândute la licitație cu prețuri cuprinse între 5.882 lei și 13.640 lei bucata. Mai mult, la vânzare au fost scoase și 12 tramvaie tip GT8 estimate la prețul de 55.180 lei bucata. Aceste tramvaie au fost ori donate, ori achizițioante din mai multe orașe din Germania și Elveția în anii precedenți.

Autobuzele MAZ au îngropat RATP Iași în datorii

Autobuzele MAZ au stârnit un imens scandal în timpul fostului primar Gheorghe Nichita, pentru că au fost cumpărate la un preț de patru ori mai mare față de cel al pieței (ceea ce a dus la o lipsă de fonduri acută în transportul public ieșean pentru aproape 20 de ani).

Concret, este vorba despre lotul de autobuze MAZ cumpărate cu o sumă de 11,5 milioane euro, la care s-au adăugat dobânzi de încă 3,5 milioane euro. Cele 50 MAZ-uri au fost achiziționate cu scandal în 2005, în urma unei licitații desfășurate la București. Șefii Primăriei au decis să cumpere autobuzele prin leasing la suprapreț, un calcul sumar arătând că fiecare MAZ ajungea să coste 200 mii euro. Cu acești bani, ieșenii puteau beneficia de autobuze mult mai performante decât cele produse de constructorul din Belarus.
La data de 1 octombrie 2016, serviciul de transport public din municipiul Iași a fost preluat de CTP Iași SA, iar în următorii doi ani au fost achiziționate 100 de autobuze noi care au dus la revoluționarea transportului de persoane din Iași.





Comentarii
  • La CTP se fac abuzuri peste abuzuri! Angajatii (doar muncitorii, sefii si personalul de la birouri au cadurile incarcate) au primit carduri de vacanta fara nici un ban in cont. Suma de 1450 va fi virata doar dacă se face dovada rezervarii la hotel… sunt situatii in care rezervarea este facuta deun prieten sau o ruda cu care se pleaca in concediu si nu pot dovedi, motiv pt care nu primesc bani. Muncitorii au salariul minim pe economie in timp ce sefii au lseci de mii…. salariile nu se dau la timp….. de asta se tot dau anunturi pt angajari….. vin stau o luna si pleaca, e un sat fara caini….

  • Conteaza??? De ce nu au curajul sa iasa si sa spuna adevarul? Pentru ca mereu se spune: nu va convine dati-va demisia! Zilnic vatamanii sunt injurati de calatorii revoltați pe buna dreptate ca au conditii mizere de calatorie, reprosandu-le ca au salarii mari! Cine are salarii mari? Muncitorii???vatmanii? Soferii de autobuz?

  • Adica daca pleci in concediu fara rezervare nu beneficiezi de cardul de vacanță? Pleci 2 zile in Piatra Neamt si restul la mare …… sindicatul doarme? Corpul de control al primariei? Sau nu….

Adauga un comentariu