Eveniment-Social

Senatorul Vasile Toma: „Soluţie rapidă de finanţare pentru autostrada Ungheni – Iași – Tg. Mureş” (P)

Publicat: 06 iul. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Senatorul Vasile Toma Soluţie rapidă de finanţare pentru autostrada Ungheni - Iași - Tg. Mureş P
Deputat al județului Iași Vasile Toma

Senatorul ieşean Vasile Toma, secretar al Comisiei pentru Transporturi şi Infrastructura a Senatului României, continua seria demersurilor pentru realizarea autostrăzii A8, Ungheni-Iai-Tg Mureş.

„Autostrada Unirii poate fi, şi trebuie să fie finanţată, prin intermediul programului european ”NEXT GENERATION EU”.

Pentru că, ştim deja cu toţii, bugetele multianuale ale UE permit alocarea a numai aproximativ 2 miliarde de euro pentru construcţia de autostrăzi într-un interval de 7 ani. Aceasta este suma prevăzută în bugetul aferent anilor 2014-2020, strict pentru autostrăzi, şi nu există deocamdată motive să credem că va putea fi mărită substanţial în următorul exerciţiu, 2021-2027. Ori, numai finalizarea proiectelor aflate în derulare în sudul şi vestul ţării, necesită peste 4 miliarde de euro.

Chiar dacă pentru noi, ieşenii şi toţi ceilalţi moldoveni, promisiunile îmbrăcate în vorbe mai mult sau mai puţin pompoase, au trecut, am urmărit zilele trecute recitarea unui plan de investiţii. Program pentru care nu există, ce e mai important: sursa concretă de finanţare.

Astfel, după multiplele amânări, tergiversări şi anulari din ultimele 8 luni, ale diverselor etape de realizare a autostrăzii A8, neprecizarea surselor clare de finanţare a acesteia a sporit neîncrederea. Cu atât mai mult cu cât, deşi clamează dorinţa de realizare a autostrăzii A8, guvernanţii actuali îşi arata „voinţa”, culmea, prin dublarea, „din pix”, a valorii acestui proiect.

Deziluziile au crescut pentru că, dacă în grădina de restaurant premierul vorbea de legătură Moldovei cu vestul ţării prin intermediul autostrăzii Iasi-Tg Mureş totuşi, seara, la televiziuni, uita Planul de investiţii şi, schimbând placă, preciza autostrada Bacau-Brasov. Mai putem vorbi de încredere cu asemenea exemple?

Dar soluţii există! Şi trebuie să fie implementate rapid!

Recent, Comisia Europeană a lansat Programul de finanţare, ”NEXT GENERATION EU”, un instrument european pentru redresare în valoare de 750 de miliarde de euro. Practic, prin împrumuturi contractate de Comisia Europeană, de pe pieţele financiare şi canalizate prin intermediul bugetului UE către statele membre care solicită finanţare pentru proiecte, vor fi sprijinite priorităţile naţionale în materie de investiţii şi reforme.

Guvernul trebuie să depună lista investiţiilor naţionale până în aprilie 2021. Dar nu cred că trebuie să aştepte până atunci ca să acceseze nouă finanţare europeană.

Solicitarea de finanţare prin intermediul programului ”NEXT GENERATION EU” trebuie înaintată urgent de către Guvernul României către Comisia Europeană.

Având astfel sursa clară de finanţare, trebuie că Ministerul Transporturilor să îşi asume atât urgentarea proiectării tehnice (maxim 30 de luni) cât şi un termen clar pentru construcţia efectivă a acestui drum extrem de important astfel încât să fie deschis circulaţiei în cursul anului 2025, cel târziu în anul 2026.

Ieşenii şi moldovenii au aşteptat foarte mult şi sunt nevoiţi să mai aştepte câţiva ani dar nu au motive să mai accepte scuze, întârzieri sau anulari, aşa cum s-a întâmplat în ultimele luni cu documentaţia pe tronsonul Tg. Neamt-Tg. Mureş sau cu construcţia rapidă a tronsonului Iasi-Tg. Neamţ.”, a declarat senatorul ieșean Vasile Toma.

Adauga un comentariu