Prima pagină » Actualitate » Analistul Liviu Vornicu: „Economia Israelului sub asediu!!!”
Analistul Liviu Vornicu: „Economia Israelului sub asediu!!!”

Analistul Liviu Vornicu: „Economia Israelului sub asediu!!!”

12 ian. 2024, 07:58, 2 ,
în Actualitate

Analistul Liviu Vornicu, cetățean româno-american cu studii economice atât în România, cât și în Statele Unite, prezintă câteva probleme economice cu care se confruntă statul israelian.

Izbucnirea conflictului dintre Israel și gruparea Hamas a pus gaz pe foc într-un Orient Mijlociu destul de înfierbântat. Masacrul de la începutul lunii octombrie împotriva populației evreiești de la granița cu regiunea Gaza a determinat guvernul israelian să pornească ample operațiuni militare menite să elimine membrii grupării teroriste Hamas.

Declarațiile și acțiunile liderilor israelieni au revigorat adversarii statului Israel, care au pus în mișcare puternice manifestări de protest la nivel global. Mai mult, coordonatorii mișcărilor anti-israeliene au solicitat organizațiilor mondiale sancționarea economică, dar și izolarea completă a statului israelian.

În pofida acestor cerințe ale susținătorilor Hamas, instituțiile mondiale și majoritatea guvernelor lumii au ales să sprijine doar cu ajutoare umanitare populația palestiniană afectată de conflictul militar din Gaza și să evite amestecul în această dispută istorică. Cu toate că au contribuit la ajutoarele umanitare, Statele Unite au ales să sprijine financiar, politic și militar partenerul strategic-Israel. Acest lucru a făcut ca personalități internaționale, precum medicul norvegian Mads Gilbert, care are o îndelungată implicare în sistemul de sănătate din Gaza, să acuze statele bogate ale occidentului că sunt părtinitoare cu statul israelian.

Chiar dacă adversarii statului Israel nu au reușit să provoace sancționarea economică de către marile puteri ale lumii, au avut success în crearea unei coaliții globale de grupuri care au transformat în ținte pentru proteste internaționale nenumărate companii israeliene, precum Elbit Systems, afectându-le activitățile. În plus, blocadele și protestele din multe porturi de pe glob, au forțat autoritățile să restricționeze acostarea navelor israeliene, ceea ce a cauzat probleme majore atât activităților de import, cât și celor de export.

În opinia specialiștilor, astfel de blocaje au capabilitatea de a provoca anumite pierderi, dar nu pot afecta major rezultatele financiare ale marilor companii israeliene. Cu toate acestea, există posiblitatea ca protestele să se amplifice și să se diversifice, iar globalizarea lor să conducă la un impact major asupra economiei statului Israel.

Dincolo de protestele activiștilor, ale grupurilor comunitare și ale celor mai indignați adversari ai statului israelian, au apărut activități mai directe, sponsorizate de diverse state, care au zguduit finanțatorii, transportatorii și operatorii din toată lumea. Criza din Marea Roșie, de exemplu, în care rebelii houthi din Yemen, susținuți de Iran, au pus frână transportului maritim internațional, se numără printre cele mai distructive acțiuni. Inițial atacurile grupării houthi aveau ca țintă doar transportul maritim comercial afiliat Israelului, însă lipsa de sancțiuni ale occidentului împotriva Israelului i-a determinat să-și extindă acțiunile violente asupra tuturor  navelor indiferent de pavilionul sub care navigau prin Marea Roșie și Golful Aden.          Începând cu 20 decembrie, guvernul malaezian a decis să blocheze și să interzică companiilor de transport maritim israeliene să acosteze în orice port malaezian. Mai mult, Malaezia a anunțat, de asemenea, pe lângă interzicerea navelor care folosesc pavilionul israelian de a acosta în țară, interzicerea oricărei nave care se îndreaptă spre Israel de a încărca marfă în porturile malaeziene. Înalții oficiali malaezieni au declarat că aceste sancțiuni au fost instituite deoarece acțiunile Israelului au ignorat principiile umanitare de bază și au încălcat dreptul internațional prin atacurile continue împotriva palestinienilor.

Perturbările sunt considerabile dacă luăm în calcul că 30% din traficul internațional de nave de containere trece prin strâmtoarea Bab al-Mandab, în largul coastei Yemenului, punctul în care se întâlnesc Marea Roșie și Oceanul Indian. Acțiunile și amenințările militanților houthi au determinat diverse companii petroliere și de gaze să își redirecționeze navele petroliere. Unii armatori au luat chiar decizii de suspendare a transportului maritim pe această rută în favoarea unei rute mai sigure, deși mai costisitoare și mai lungă, prin sudul continentului african. Bineînțeles că toate aceste evenimente au dus la creșterea substanțială a primelor de asigurări pentru transportul maritim de mărfuri.

Ca și cum necazurile nu ar fi fost de ajuns de mari pentru comerțul maritim internațional, egiptenii au anunțat mărirea taxelor între 5-15% pentru cei care folosesc Canalul Suez începând cu anul 2024. Măsura se va aplică unei liste destul de cuprinzătoare de categorii de nave, inclusiv petroliere pentru țiței, vase pentru produse petroliere, transportatori de gaze petroliere lichefiate, nave pentru transport de containere și nave de croazieră.

Potrivit unor surse jurnalistice, cea mai mare lovitură pentru economia israeliană a venit însă din partea gigantului chinez de transport maritim COSCO Shipping, companie de stat, care a încetat să mai acosteze în porturile israeliene. Compania, a patra cea mai mare companie de transport maritim de containere din lume, cu aproximativ 11% din comerțul mondial, a decis această măsură chiar dacă nu este foarte amenințată în Marea Roșie, din cauza faptului că este chineză și din cauza legăturilor Chinei cu Iranul, patronul rebelilor houthi din Yemen.

Gruparea houthi a amenințat public că va ataca navele oricărei companii, care navighează spre Israel, dar China este clientul a 90% din petrolul exportat de Iran. Prin urmare, șansele ca militanții houthi să tragă asupra navelor unei companii chineze de stat sunt foarte mici, ceea ce ridică întrebări cu privire la motivele deciziei COSCO, despre care expeditorii internaționali nu au fost încă notificați.

Experții sunt de părere că există o mare probabilitate ca gigantul chinez să revină asupra deciziei luate, mai ales că portului Haifa Bayport este operat de o altă companie chineză deținută de stat, SIPG, și este dependent de numeroasele nave COSCO, care îl utilizează pentru activitățile lor comerciale. Chiar dacă firmele chineze vor continua relațiile comerciale cu firmele israeliene, blocada din zona Mării Roșii coroborată cu alte acțiuni potrivnice la nivel mondial vor afecta substanțial aprovizionarea rapidă a statului israelian cu cele necesare bunei funcționări a economiei, dar mai ales asigurării unei securități puternice.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
14 decembrie 2024
14 decembrie 2024