Actualitate

ANPC a început controalele: 37 de furnizori de energie au fost verificați până acum. Doi mari operatori au fost prinși emițând facturi fără a oferi compensare

Publicat: 12 ian. 2022
imagine contor electricitate
Dintre principalii furnizori de energie din România, 2 companii au fost găsite emițând facturi necompensate

Mihai Culeafă, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a anunțat că în ultima săptămână au fost controlați 37 de furnizori de energie electrică și gaze, constatându-se faptul că doi operatori au emis facturi pe luna noiembrie fără a aplica plafonarea sau compensarea prețurilor.

Precizările au fost făcute după ce purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru, a anunțat că premierul Nicolae Ciucă a solicitat autorităților competente să verifice situația facturilor.

„Astăzi, în cadrul şedinţei de Guvern, prim-ministrul Nicolae Ciucă a solicitat autorităţilor cu competenţe în domeniu să verifice situaţia facturilor sesizate ca fiind neconforme cu plafoanele stabilite de către Guvern”, a declarat Cărbunaru, la o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

Controalele ANPC asupra furnizorilor de gaze naturale și energie electrică se desfășoară încă de la 6 ianuarie 2022

Controalele vin în contextul crizei energiei cu care se confruntă România în contextul actual, context în care ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunțat pe data de 11 ianuarie 2022 că a depus o sesizare către ANPC pentru a verifica dacă facturile emise sunt în concordanță cu legea.

Mihai Culeafă a menționat că pe data de 6 ianuarie 2022 au început controalele pentru toți operatorii economici furnizori de energie electrică și gaze, în urma sesizării publice făcute de ministrul Energiei, precum și după sesizările publice și a reclamațiilor primite din partea consumatorilor.

„Până în momentul de faţă au fost controlaţi 37 de operatori economici, cu unul sau mai multe puncte de lucru în toată ţara, unde au fost depistate câteva neconcordanţe în ceea ce priveşte legea 259 de compensare şi plafonare a preţurilor.

Aş vrea să dau două exemple relevante în acest sens: doi mari operatori economici au emis facturi pe luna noiembrie fără a aplica plafonarea sau compensarea preţurilor, menţionând faptul că au întârziat normele de aplicare a legii. De asemenea, au calculat noile preţuri pornind de la valoarea lor fără TVA.

În acest caz s-a propus încetarea de practici comerciale incorecte. Controalele vor continua în perioada următoare şi se vor intensifica în toată ţara, la absolut toţi operatorii economici furnizori de energie electrică şi gaze”, a spus Culeafă.

Amenzi pentru furnizorii de energie care au emis facturi fără compensare și plafonare

Referitor la sancțiunile aplicate furnizorilor care încalcă legea, Culeafă a declarat că acestea pot consta în avertismente sau amenzi în valoare de până la 50.000 de lei. Sunt luate în considerare și măsuri complementare privind refacerea facturilor.

Președintele ANPC a transmis și faptul că atunci când este emisă o factură neconformă, consumatorul trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului, pentru a „soluționa pe cale amiabilă” litigiul.

„Acolo unde nu există înţelegere, consumatorul de poate adresa ANPC şi va primi un răspuns cu celeritate.

De asemenea, vom verifica punerea în aplicare a legii de plafonare şi compensare. Urmărim în primul rând clauzele contractuale şi respectarea normelor legale de către operatorii economici”, a menţionat el.

Având în vedere facturile uriașe pe care le înregistrează consumatorii români la energie electrică și gaze naturale, Agenția Națională a Reglementării din Energie (ANRE) a transmis populației, în cadrul unui comunicat, o serie de sfaturi care să le vină în ajutor. Printre acestea se regăsesc comunicarea cu furnizorul. Dacă furnizorul refuză să aducă clarificări, clientul poate apela la ajutorul celor de la ANRE dar și la instanțele de judecată.




Adauga un comentariu