Ordinul privind aprobarea programei școlare a disciplinei „Managementul Emoțiilor”, din categoria curriculum, la decizia școlii, nivel liceal, a fost publicat în Monitorul Oficial (MO) și a fost aprobat recent. De anul școlar viitor, elevii de liceu din Iași pot alege acest opțional, învățând, astfel, să-și recunoască emoțiile prin jocuri și strategii non-formale, cum ar fi storytelling, brainstorming, strategia creativă Disney, teatru de umbre și altele
Disciplina „Managementul Emoțiilor” a fost aprobată prin Ordin de ministru. Aceasta a fost publicat în Monitorul Oficial, în data de 16 noiembrie 2022 și conține programa școlară ce se aplică în sistemul de învățământ preuniversitar în anul școlar 2023-2024, ca ofertă națională de curriculum la decizia școlii.
De asemenea, temele din disciplină pot fi incluse în activitatea corespunzătoare disciplinelor de studiu din ariile curriculare „Om și societate”, „Consiliere și orientare” și „Limbă și comunicare”, opțional integrat la nivelul acestor arii, începând cu anul școlar 2022-2023. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași (ISJ) a explicat ce trebuie să facă tinerii pentru a participa la acest opțional.
„Sunt informați elevii și părinții, aceștia aleg opționalele, iar dirigintele sau învățătorul centralizează opțiunile, apoi lista de opționale se aprobă în Consiliul de Administrație”, a declarat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al ISJ.
„Managementul emoțiilor” în liceele ieșene
În cadrul cursului, strategii ca storytelling, brainstorming, strategia creativă Disney, teatru de umbre și altele vor aplicate, scopul fiind recunoașterea și gestionarea emoțiilor. Spre exemplu, storytelling-ul este o strategie specifică educației non-formale, care pornește de la principiul că oricine poate spune o poveste.
Facilitatea spunerii sau creării de povești despre emoții implică valori, experiențe individuale și de grup, punere de probleme și identificare de soluții. Fiecare elev implicat, fie că este povestitor, fie că este ascultător, parcurge procesul învățării și extrage sensul în funcție de nevoile și de interesele sale. Poveștile create în cadrul lecțiilor pot fi valorificate digital, sub forma unui blog al disciplinei. Mai departe, teatrul de umbre este o strategie care poate continua storytelling-ul sau poate fi utilizată de sine stătător.
Cu resurse simple, de tipul ecranului opac sau al pânzei transparente și al unei surse de lumină, elevii pot pune în scenă povești, prin „traducerea” acestora într-o succesiune dinamică de imagini, astfel încât mesajele-cheie să fie transmise. În cadrul unui proiect, aceștia pot confecționa și „emoții-marionete”, după ce scriu poveștile despre emoții în cadrul echipelor, valorificându-se, astfel, învățarea prin cooperare.
„Disciplina opțională «Managementul emoțiilor» se adresează elevilor din învățământul liceal, face parte din curriculum, la decizia școlii, iar tematic se încadrează în ariile curriculare «Om și societate», «Consiliere și orientare», «Limbă și comunicare», fiind un opțional integrat. A fost aprobat prin ordinul ministrului nr. 6174/31.10.2022”, a menționat Antonina Blioț, purtător de cuvânt al ISJ.
Conexiuni posibile cu noul opțional
Exemple de conexiuni posibile, după cum prevede programa disciplinei: Educația socială, parcursă în gimnaziu și valorificată în contexte noi, în primii ani de liceu, alte discipline socio-umane, cum ar fi Psihologia, studiată în clasa a X-a, analiza specificului cultural în exprimarea emoțiilor, corelarea emoțiilor cu diferite stereotipuri, prejudecăți, stabilirea limitelor de comportament pentru sine și pentru ceilalți, responsabilitatea individuală și a celorlalți, situații de vulnerabilitate, percepția socială a persoanelor care se confruntă cu tulburări emoționale, Biologia, în cadrul căreia pot fi explorate legături între aspecte teoretice deja studiate și noile achiziții specifice acestui opțional, precum manifestarea fizică a emoțiilor și somatizarea, Limba și literatura română, unde se poate realiza cunoașterea mai profundă a trăirilor personajelor din operele literare și înțelegerea modului în care aceste trăiri influențează comportamentele, cu paralele deschise spre perceperea de către elevi a propriei realități privitor la emoțiile pe care le trăiesc, Educația fizică, ce vizează importanța activităților sportive pentru starea de bine, pentru reducerea stresului, dezvoltarea autocontrolului și a încrederii în sine, a autodisciplinei, a capacității de autoevaluare.
La un pension de fete, cum era acu 150 de ani, materia asta era numa buna. Era din gama cusutului la gherghef si a deprinderii de a merge gratios cu cartea pe cap. Dar pentru o scoala, materia asta este balast inutil. Scoala trebuie sa-ti dea cunostinte si abilitati cu care sa fii capabil sa-ti castigi painea dupa.