Boli si tratamente

Vaccinul AstraZeneca: care sunt cele mai recente informatii despre efectele sale secundare

Publicat: 11 mai 2021
vaccin
Aceste tromboze au apărut la pacienții vaccinați după o combinație rară de simptome.

În martie, autoritățile sanitare din mai multe țări europene au suspendat temporar vaccinul fabricat de laboratorul AstraZeneca, deoarece au fost identificate cazuri de tulburări de coagulare la unele persoane. Câteva zile mai târziu, vaccinarea a fost reluată în mai multe țări în urma unui aviz din partea Agenției Europene pentru Medicamente (EMA).

AstraZeneca: cum explica legătura potențială dintre tromboză și vaccin?

Care sunt cauzele care ar putea explica cazurile de tromboză care apar după injectarea serului AstraZeneca? Două studii publicate în New England Journal of Medicine oferă o ipoteză, care este în concordanță cu lucrările anterioare pe această temă. Cercetătorii explică faptul că persoanele vaccinate cu AstraZeneca pe care le-au urmarit au avut un nivel mai ridicat de anticorpi împotriva propriilor trombocite și că acest lucru ar explica tromboza.

În primul studiu, realizat în Germania și Austria, cercetătorii au urmărit 28 de persoane care au fost vaccinate cu AstraZenca și care au dezvoltat cheaguri. Toți își formaseră anticorpi împotriva trombocitelor. Șase dintre ei au murit din cauza acestor complicații.

În cel de-al doilea studiu, oamenii de știință au urmarit cinci profesioniști din domeniul sănătății din Norvegia care fuseseră vaccinați cu AstraZeneca. De asemenea, au dezvoltat cheaguri și trei dintre ei au murit. Toți au avut, de asemenea, un nivel ridicat de anticorpi împotriva trombocitelor.

Cercetătorii au propus să numească acest fenomen „trombocitopenie imunitară trombotică indusă de vaccin”. Aceștia explică faptul că anticorpii direcționați împotriva trombocitelor și mai specific împotriva factorului plachetar 4 (PF4) sunt, de asemenea, observați la persoanele care dezvoltă trombocitopenie indusă de heparină.

„Această afecțiune severă are ca rezultat formarea cheagurilor de sânge asociate cu o scădere a nivelului de trombocite în urma unei injecții de heparină”, explică imunologul Michel Goldman, de la Universitatea Liberă din Bruxelles (ULB) și hematologul Cédric Hermans, de la Universitatea Catolică de Louvain.

Cum se explica acest fenomen?

„Mecanismele acestei reacții autoimune post-vaccinare, totuși, rămân a fi elucidate. Posibila implicare a vectorului adenoviral a fost sugerată în legătură cu capacitatea adenovirusurilor de a activa trombocitele”, conchid ei.

Vaccinul AstraZeneca: studii efectuate pentru a înțelege cazurile de tromboză

Două studii anterioare au fost, de asemenea, interesate de cauza acestor flebite și au făcut descoperiri similare. Primul studiu, publicat pe 28 martie, a fost realizat de oamenii de știință germani de la Universitatea din Greifswald. Ei și-au desfășurat activitatea cu 9 persoane din Germania și Austria care au dezvoltat tromboză după ce au primit vaccinul AstraZeneca. „Am investigat dacă acești pacienți ar putea avea o tulburare protrombotică cauzată de activarea anticorpilor împotriva trombocitelor din sânge, deoarece se știe că este cauzată de heparină (un anticoagulant) și uneori de alți factori declanșatori de mediu.

Cercetătorii au sugerat că aceste cazuri de tromboză, după vaccinare, seamănă cu o tulburare cunoscută: trombocitopenia. Această boală se caracterizează printr-un număr scăzut de trombocite în sânge, ceea ce crește riscul de sângerare.

Autorii studiului au descoperit că aceste tromboze au apărut la pacienții vaccinați după o combinație rară de simptome, inclusiv cheaguri de sânge generalizate, număr scăzut de trombocite și sângerări. Potrivit oamenilor de știință, „anticorpul se formează după vaccinare și activează trombocitele din sânge. Acestea acționează apoi ca și cum rănile se vindecă și declanșează tromboza cerebrală”.

Ei au explicat că aceste cazuri de tromboză ar putea fi prevenite dacă activarea trombocitelor din sânge a fost identificată devreme. În acest caz, poate fi tratat cu „imunoglobine intravenoase și anticoagulante pentru heparină”.

Un „răspuns imun puternic” cauzat de vaccinul AstraZeneca

Într-un alt studiu transmis de Le Monde pe 18 martie, o echipă de cercetători de la Spitalul Universitar din Oslo (Norvegia) a indicat că au găsit aceeași explicație ca oamenii de știință germani.

„Am obținut rezultate care pot explica evoluția clinică a pacienților noștri spitalizați. Aceste rezultate susțin ipoteza că acești pacienți au dezvoltat un răspuns imun puternic, care a dus la formarea de „anticorpi, care pot afecta trombocitele și astfel cauza trombului. Nimic altceva decât vaccinul nu poate explica asta”, spusese jurnalului științific norvegian ScienceNorway, profesorul Pal Andre Holme, directorul studiului.





Adauga un comentariu