Local

Un senator ieşean vine cu soluții pentru construcția autostrăzii A8. Vasile Toma demontează supoziţiile premierului Ludovic Orban

Publicat: 28 ian. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Un senator ieşean vine cu soluții pentru construcția autostrăzii A8. Vasile Toma demontează supoziţiile premierului Ludovic Orban

Senatorul ieşean Vasile Toma vine cu o soluţie pentru construcţia autostrăzii A8. Într-un comunicat de presă, Vasile Toma îi prezintă lui Ludovic Orban argumentele venite în demontarea supoziţiilor premierului

” D-le PREMIER ORBAN, CONSTRUIȚI AUTOSTRADA A8!
EXISTĂ SOLUȚII RAPIDE!
ÎNCETAȚI CU PĂCĂLEALA S.F.-urilor NESF RȘITE!
Ieșenii v-au avertizat clar: Lăsați-l pe Vogoride în tenebrele istoriei și puneți subalternii la treabă! Nu la studiat și revizuit documentații ci la construit autostrada IAȘI-TG. MUREȘ!
Guvernul Orban alege să amâne visul ieșenilor, al moldovenilor și, mai ales, necesitatea stringentă, de a avea autostradă, cu cel puțin 3 ani de zile (din care s-au scurs deja 3 luni de „studiu”). Practic anulează ce s-a făcut până acum pe tronsonul Tg. Neamt-Iasi fără să pună ceva în loc, fără să precizeze sursele necesare de finanțare!
Au trecut cam 3 luni de când Guvernul Orban şi-a „prins urechile” în documentaţiile autostrăzii Ungheni-Iasi-Tg. Neamţ şi ne tot „avertizează” că va anula tot ce s-a făcut până acum ca să facă (!) un studiu de fezabilitate. Alt studiu, după cel dezastruos (care a dus valoarea autostrăzii la cca 11 miliarde de euro!!!) şi care a cauzat atâtea poziţii contra din partea decidenţilor proveniţi din alte judeţe decât Iaşi şi amânarea continuă a construcţiei autostrăzii. De precizat că este vorba, de fapt, de o revizuire (maxim 20%) a SF-ului vechi, ceea ce înseamnă că va rezulta un studiu tot dezastruos…cu 20% mai puţin (sic!) dezastruos. Orice specialist consultat spune că ar trebui făcut un SF nou (din care să rezulte valoarea corectă în primul rând, de cca 5 miliarde de euro) care să genereze efectuarea unui proiect tehnic de calitate şi care să se finalizeze cu construcţia efectivă a autostrăzii. În loc să îmbunătăţească Studiul de fundamentare pentru PPP, Guvernul Orban ne „vinde” iluzii de fonduri europene sau credite bancare sau…
1.-Precizez ca fondurile europene (din cele două exerciţii financiare, 2014-2020 şi 2021-2027) nu ajung nici măcar pentru jumătate din necesarul de peste 30 de miliarde de euro aferente celor aproape 200 de proiecte de infrastructură mare (toate modurile de transport, nu numai rutier) inventariate de Ministerul Transporturilor ca fiind obligatoriu de implementat în perioada imediat următoare.
Potrivit datelor furnizate de Ministerul Transporturilor, P.O.I.M. 2014 – 2020 beneficiază de o alocare financiară de cca. 10,8 mld. Euro (F.C.-6,94 mld. Euro, F.E.D.R.-2,28 mld. Euro şi Cofinanțare-1,62 mld. Euro) dar, pentru autostrăzi, suma este de doar 2,02 miliarde de euro plus confinantarea de la bugetul de stat (15% din valoarea de proiect în exerciţiul financiar 2014-2020) defalcata astfel:
-Pe Axa Prioritară 1 – Fondul de Coeziune: 1.52 mld euro.
-Pe Axa Prioritară 2 – Fondul European de Dezvoltare Regională: 0,5 mld euro.

Sumele evidenţiate vor fi alocate în întregime proiectelor deja începute (Sibiu-Pitesti, Centura Capitalei-A0, tunelurile de pe trnsonul Lugoj-Deva, Centura în regim de autostrada a oraşului Bacău, parte din A7). Numai autostrada Sibiu-Pitesti are o valoare estimată de cca 3 miliarde de euro. Sigur, o parte din proiectele începute vor fi fazate şi vor consuma resurse financiare din exerciţiul bugetar 2021-2027.
Mai mult, viitoarea perioada de finanţare nu va mai fi atât de generoasă cu proiectele de autostrăzi. Cu tot cu cofinanatrea naţională de 40% (prognozat) vom avea suma disponibilă pentru autostrăzi de maxim 1,7-1,8 miliarde de euro (depinde şi de rezultatul final al negocierilor la nivel european). Guvernul însuşi a estimat că singurul proiect nou de autostrada care va putea fi finanţat, pentru construcție, este un tronson din A7: Ploiesti-Buzau.
Ce concluzie putem să tragem din analiza la rece a datelor aflate la dispoziţia Guvernului şi a publicului? Că suntem minţiţi, că ni se serveşte iluzia fondurilor europene pentru A8? Care fonduri europene? Pentru nesfârşite studii! Apropo, în februarie 2020 este termenul de finalizare a S.F.-ului şi a Proiectului Tehnic pentru autostrada A13: Brașov-Bacău. Urmează licitaţia pentru execuţie. Din ce fonduri va fi finanţata? Înainte de construcţia vreunui tronson din A8?!

2.-Alta varianta de finanţare avansată de Guvernul Orban este cea a bugetului naţional. Numai pentru construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov. Ca moldovean, cred că mai importantă este Iasi-Tg. Neamt-Tg. Mureş. Dar nu numai noi moldovenii considerăm aşa ci toţi românii care înţeleg necesitatea dezvoltării echilibrate a ţării, necesitatea stringenta de a scoate zona Moldovei din sărăcie.
În condiţiile în care suntem avertizaţi din ce în ce mai des de către guvernanţi că vom avea criza, recesiune, îmi este greu să cred (ca să nu zic imposibil) că valoarea deficitului bugetar prognozat pe anii următori va permite alocarea suplimentară a câtorva sute de milioane de euro, anual, pentru construcţia A8. În câte zeci de ani se va construi cu asemenea ritm previzibil?

SOLUȚIA care să genereze efectuarea, în mod corect şi rapid, a unei documentaţii complete şi care să permită construcţia Autostrăzii este o variantă ÎMBUNĂTĂȚITĂ a parteneriatului public-privat. Se elimină etapele de studii atribuite distinct (şi eventualele „comisioane”…poate că asta „doare”). Partenerul privat îşi realizează proiectul tehnic în mod riguros (nu-şi dă singur „şpaga”). Acesta are tot interesul să construiască rapid (ca să îşi recupereze repede banii) şi durabil (ca să aibă costuri minime de întreţinere).
Îmbunătățirea proiectului de PPP poate fi realizată astfel:
-in primul rând, plata de către Guvernul României a contravalorii taxei de autostradă (3,8 euro/61 km) estimată a se încasa anual (principalul motiv al opozanţilor acestei variante).
Este o sumă suportabilă în mod clar din bugetul naţional, de cca. 412 milioane de euro eşalonaţi pe 26 de ani, respectiv de cca. 13 milioane de euro/an, în primii ani de utilizare/operare (conform estimărilor de trafic auto) ajungând, gradual, la cca. 19 milioane de euro în ultimii ani.
-înlocuirea Comisiei de Prognoză cu Ministerul Transporturilor ca instituţie responsabilă de proiect (oricum era partenerul public din PPP);
-intocmirea Contractului de PPP cu consultarea cu celeritate a partenerilor instituţionali europeni (cu scopul de a asigura, prin construcţie şi întreţinere pe toată perioadă, menţinerea la calitatea necesară a lucrărilor);
-identificarea clară a necesarului de fonduri europene, corespunzătoare cotei de 25% din valoarea investiţiei, suportată de partenerul public; etc.

-fazarea constructiei tronsonului de autostrada astfel incat sa se realizeze cu prioritate soselele ocolitoare ale localitatilor tranzitate.
Construcţia Autostrăzii Ungheni-Iasi-Tg. Mureş tine mult de VOINȚĂ.
Este ceea ce lipseşte Guvernului Orban, al cărui premier nici măcar nu ar fi amintit de acest proiect, la Iaşi, pe 24 ianuarie. A fost vizibil surprins (de unde şi comparaţia nefericită cu Vogoride) total nepregătit, de reacţia ieşenilor, a moldovenilor, sătui de promisiuni.
Dle premier Orban, e vremea soluţiilor şi nu a vorbelor sub formă de eterne promisiuni!” se arată în comunicatul de presă.

Adauga un comentariu