Eveniment-Social

Doi valoroși cercetători, de la Institutul de Chimie Macromoleculară „Petru Poni” din Iași, printre marii laureați 2021 ai Premiilor Academiei Române

Publicat: 13 dec. 2021
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Doi valoroși cercetători de la Institutul de Chimie Macromoleculară Petru Poni din Iași printre marii laureați 2021 ai Premiilor Academiei Române

Mediul științific și de cercetare din orașul Iași primește o nouă recunoaștere a valorii și reușitei în zona inovării! Codrin Țugui a primit Premiul „Costin D. Nenițescu” pentru grupul de lucrări „Polimeri siliconici concepuți pentru traductoare pe bază de elastomeri”, iar Cătălin-Paul Constantin – Premiul „Cristofor I. Simionescu” pentru grupul de lucrări „Structuri heterociclice oligomere și polimere pentru materiale avansate în (opto)electronică”

Doi cercetători, membri ai Institutului de Chimie Macromoleculară „Petru Poni” din Iași, printre laureații Premiilor Academiei Române 2021! Codrin Țugui a primit Premiul „Costin D. Nenițescu” pentru grupul lucrări „Polimeri siliconici concepuți pentru traductoare pe bază de elastomeri”, iar Cătălin-Paul Constantin – Premiul „Cristofor I. Simionescu” pentru grupul de lucrări „Structuri heterociclice oligomere și polimere pentru materiale avansate în (opto)electronică.”

Totul a avut loc la Secțiunea Științe Chimice. Institutul de Chimie Macromoleculară „Petru Poni” Iași este institut de excelență al Academiei Române. Înființat în februarie 1949, institutul are o tradiție de peste cincizeci de ani în cercetarea fundamentală și aplicată, în domeniul Chimiei organice și anorganice, al Chimiei și fizicii polimerilor. De reliefat că, în deceniul ’90 a crescut exponențial mobilitatea personalului de cercetare din Institut care participă activ la reuniuni științifice internaționale, efectuează stagii de cercetare – de scurtă sau lungă durată – în laboratoarele partenerilor străini și beneficiază de burse de specializare doctorală sau postdoctorală în Europa, Statele Unite, Canada, Japonia.

Profesori ai Universității „Alexandru Ioan Cuza”, premiați de Academia Română

Pe de altă parte, și trei profesori de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași au fost premiați de Academia Română în cadrul ceremoniei care recunoaște cele mai bune lucrări și prezențe culturale și științifice românești realizate de-a lungul anului 2019. Evenimentul a avut loc miercuri, 8 decembrie 2021, în format hibrid. Prof. univ. dr. Ioan Alexandru Tofan din cadrul Departamentului de Filosofie al Facultății de Filosofie și Științe Social-Politice a fost distins cu Premiul „Dumitru Stăniloaie”, domeniul Teologie, pentru lucrarea „Omul lăuntric. Andrei Scrima și fizionomia experienței spirituale”.

Andrei Scrima (1925, Gheorgheni – 2000, București) a fost monah, membru al Grupului de la Antim („Rugul Aprins”), arhimandrit al Patriarhatului Ecumenic de la Constantinopol, reprezentant personal al Patriarhului ecumenic Athenagoras la Conciliul Vatican II (1963-1965); membru și inspirator, din 1959, al comunității monastice ortodoxe de la Deir-al-Harf, Liban. Studii, la București, de Filosofie, Matematică și Teologie; între 1957 și 1959 e doctorand la Benares, India, cu o teză despre „The Ultimate, its Methodological and Epistemological Connotation According to Advaita-Vedanta”. A fost profesor de Filosofie și de Științe religioase la Universitatea Catolică „Saint-Joseph”, Beirut (1968-1989) și la Universitatea „Maronita Saint-Esprit”, Kaslik, Liban. A fost membru al Academiei Internaționale de Științe Religioase și Filosofie a Științei de la Bruxelles și Senior Fellow al Colegiului „Noua Europă” – Institut de Studii Avansate, București.

Mai departe, în domeniul Științe Geonomice, Premiul „Ludovic Mrazec” a fost acordat prof. univ. dr. Crina Miclăuș de la Departamentul de Geologie și asist. univ. dr. Anca Seserman, Departamentul de Geologie din cadrul Facultății de Geografie și Geologie a UAIC. Asta, pentru lucrarea „When a mudstone was actually a «sand»: Results of a sedimentological investigation of the bituminous marl formation «Oligocene», Eastern Carpathians of Romania”. Lucrarea îi mai are ca autori pe Juergen Schieber, Bei Liu și Juan Teng din Statele Unite ale Americii. Premiile Academiei Române se acordă oamenilor de știință și litere, artiștilor români, din țară sau din străinătate, pentru meritul de a fi contribuit, prin activitatea și opera lor, la dezvoltarea culturii și științei românești. Așadar, în Iași se află cei mai apreciați și implicați cercetători și universitari din întreaga țară.