News Flash:

Ilegalitati ucigase

20 Martie 2006
1689 Vizualizari | 0 Comentarii
•Documentele care au stat la baza incheierii contractului de prestari servicii de ambulanta aeriana si interventii de salvare cu elicopterul cu SC Special AIR Services SRL din Bucuresti nu sunt altceva decat o maculatura, care nu respecta nici cele mai elementare norme legislative •Documentatia standard pentru elaborarea si prezentarea ofertei nu are numar de inregistrare si a fost intocmita de directorul spitalului, care nu avea aceasta atributie •Continutul documentatiei este o brambureala •Dan Puiu, fratele medicului Liliana Puiu, care a decedat in urma prabusirii elicopterului Eurocopter, face dezvaluiri socante •Medicul Cimpoesu a semnat fisa postului a doua zi dupa prabusirea elicopterului militar si a fost sanctionata de conducerea unitatii medicale Ani de zile, Serviciul de Ambulanta Iasi a avut in dotare un elicopter sanitar care a participat la actiuni de salvare a sute de vieti. Nici un medic nu s-a impotrivit sa urce in elicopter si sa mearga acolo unde un bolnav avea nevoie de ajutorul sau. Niciodata acest elicopter, pilotat de Cornel Condurat, apreciat pentru profesionalismul de care a dat dovada, nu a fost implicat in vreun accident. In urma unor intelegeri la nivel politic, elicopterul sanitar a fost luat la Bucuresti si astfel judetul Iasi a ramas fara ambulanta aeriana. Timp de mai bine de doi ani, Iasul nu a beneficiat de un alt elicopter sanitar, in ciuda demersurilor facute in acest sens. A aparut dintr-o data SC Special AIR Services SRL Bucuresti, care a inchiriat Spitalului Sf. Spiridon un elicopter sanitar, marca Bell 206. Afacere de pe urma careia se spune ca unele persoane cu functii politice au incasat comisioane frumusele. Aproximativ 3 miliarde lei au fost serviti pe tava acestei firme din bugetul sanatatii iesene. Aceasta in conditiile in care in unele spitale e saracie lucie iar bolnavii, desi cotizanti la sistemul asigurarilor de sanatate, erau obligati sa-si cumpere medicamentele si materiale sanitare de care aveau nevoie. Contractul pentru inchirierea elicopterului de la firma privata s-a facut "in familie", la limita legii, desi in joc erau bani publici. Dupa plecarea elicopterului particular, a sosit cel de la Ministerul Administratiei si Internelor, care si-a incheiat misiunea intr-un mod tragic. Raportul incheiat in urma anchetei privind cauzele prabusirii acestui elicopter a creat o stare de nemultumire in randul rudelor persoanelor decedate in urma accidentului aviatic. In numai cateva luni, cele doua elicoptere sanitare au adus paguba si suferinta pentru judetul Iasi. Cu toate acestea, nimeni nu a facut nimic. Abia dupa dezvaluirile din cotidianul ZIUA de Iasi prefectul Radu Prisacaru a dispus efectuarea unui control privind modul cum s-au cheltuit cele aproximativ 3 miliarde lei pentru elicopterul particular si care a fost modalitatea de achizitie. Cotidianul ZIUA de Iasi continua seria dezvaluirilor privind ilegalitatile care au stat la baza incheierii contractului de prestari servicii de ambulanta aeriana si interventii de salvare cu elicopterul, incheiat intre Spitalul Sf. Spiridon si SC Special AIR Services SRL Bucuresti. Conducerea spitalului si-a permis sa atribuie aproximativ 3 miliarde de lei din contributia asiguratilor la sistemul de sanatate, fara sa tina seama nici de cea mai elementara norma legislativa. La dosarul care face obiectul acestui contract, unitatea sanitara a atasat o documentatie standard pentru elaborarea si prezentarea ofertei, fara ca aceasta sa aiba un numar de inregistrare si o fisa de date de achizitii. Astfel, se poate trage concluzia ca documentatia a fost intocmita si cu o zi in urma. Mai mult, documentatia a fost intocmita din start pentru negociere cu unica sursa. Conform legii, documentatia trebuia intocmita pentru licitatie, dovada ca semnatarul documentatiei, conf. dr. Dragos Negru, a uitat pe parcurs pentru cine intocmeste documentatia si in interiorul acesteia a strecurat greseli colosale. De exemplu, la capitolul C 9.1 se specifica: "orice ofertant/candidat care a obtinut un exemplar din documentatia pentru elaborarea...." sau la punctul E 5.1: "ofertele vor fi examinate de catre comisia de evaluare". De ce era necesar de astfel de explicatii, din moment ce documentatia se adresa doar pentru negociere cu unica sursa, SC Special AIR Services SRL Bucuresti? Documentatia a fost intocmita de conf. dr. Dragos Negru, managerul spitalului, desi acest lucru nu intra in atributiile acestuia si nici nu are o astfel de obligatie mentionata in fisa postului. Tot in aceasta documentatie, durata contractului este pana la 31 decembrie 2005, desi in contractul de prestari servicii incheiat cu SC Special AIR Services SRL Bucuresti durata contractului este 31 mai 2005 - 31 august 2005. La negocieri a participat si dr. Diana Cimpoesu, coordonatorul Serviciului UPU-SMURD, care a acceptat savarsirea acestor ilegalitati. Toata afacerea a fost incheiata pentru a favoriza un SRL din Bucuresti, care a inchiriat un elicopter pentru serviciul SMURD, iar dr. Cimpoesu a avizat zboruri pentru cazuri banale, care nu necesitau transport aerian. De ce nu s-a respectat un protocol care sa precizeze clar pentru ce fel de bolnavi ar fi putut sa solicite elicopterul? Al cui a fost interesul? Dupa cum au fost incheiate documentele, se pare ca totul s-a realizat urmarindu-se interesul firmei bucurestene, si nu cel al spitalului sau bolnavului, chiar daca plata se facea din banii cotizantilor la sistemul de sanatate. Dezvaluiri socante: Acrobatii cu elicopterul? Conform informatiilor obtinute de la unii piloti, echipele de piloti militari au obiceiul sa faca acrobatie cu aparatul de zbor. Aceasta afirmatie este intarita si de sotul unei asistente medicale de la Unitatea de Primire Urgente de la Spitalul Sf. Spiridon, unde functioneaza si Serviciul SMURD. "Sotia mea a facut o singura garda cu elicopterul care era adus de la Ministerul Administratiei, dupa care a refuzat sa mai mearga, deoarece pilotii faceau acrobatii in aer. S-a speriat si a considerat ca este mai bine sa renunte la aceste garzi, chiar daca erau foarte bine platite", a declarat sotul asistentei medicale, medic la unul dintre spitalele din Iasi. Unul dintre fratii dr. Liliana Puiu, una dintre victimele accidentului aviatic, lucreaza ca paramedic in Los Angeles. Colegii acestuia i-au pus o singura intrebare atunci cand au aflat ca sora sa a decedat: "Ce fel de piloti aveau?" Cand au aflat ca pilotii erau militari, singura replica a paramedicilor americani a fost: "E clar, o gluma proasta". Cotidianul ZIUA de Iasi a intrat in posesia raportului Eurocopter intocmit de specialistii germani si reiese clar ca pilotii au intrat voit in plafonul de nori, desi nu aveau ce cauta acolo. Inca de la taierea panglicii Serviciului UPU-SMURD si aducerea elicopterului particular la Iasi, necazurile s-au tinut lant. In primul rand, toata afacerea a fost incheiata pentru a umple cu bani buzunarele unui SRL din Bucuresti, si in al doilea rand, situatia a culminat cu decesul echipajului de pe elicopterul Eurocopter, care l-a inlocuit pe cel particular la inceputul lunii septembrie. Finalizarea anchetei privind prabusirea elicopterului care apartinea Ministerului Administratiei si Internelor, soldat cu decesul a patru persoane, pilot, copilot, medic si asistent medical, a starnit o serie de nemultumiri in randul celor care au suferit cel mai mult in urma prabusirii elicopterului Eurocopter, familiile acestora. Cimpoesu a semnat fisa postului a doua zi dupa accident Foarte nemultumit de rezultatele anchetei efectuate in urma prabusirii elicopterului este si Dan Puiu, fratele medicului Liliana Puiu. "Sora mea nici macar nu avea protectia muncii facuta, cat despre protectia muncii pe elicopter militar, nu cred ca exista inscrisuri. Ancheta privind protectia muncii a gasit spitalul (Spitalul Sf. Spiridon - n.r.) vinovat de acest neajuns, iar directorul spitalului a sanctionat-o pe dr. Diana Cimpoesu, sefa UPU-SMURD. Aceasta s-a intamplat in contextul in care spitalul, ca orice alta organizatie, trebuie sa aiba un instructor de protectia muncii care sa faca instructajele si sa tina evidenta la zi. Mai adaug ca spitalul i-a dat dr. Cimpoesu sa semneze fisa postului ei de sef UPU-SMURD la o zi dupa accident. Ea a semnat cu ochii inchisi, iar in acea fisa era prevazut ca trebuie sa faca si protectia muncii cu personalul din subordine. Si uite asa unii s-au scos, iar altii au picat de prosti", a declarat Dan Puiu. O alta problema grava este aceea ca pilotii nu aveau nici un control medical (tensiune, alcooltest etc.) inainte de a se urca la bord. In timp ce Aeroportul Iasi a investit pentru amenajarea unui mini hotel pentru cazarea echipajului SMURD, dotat cu tot ce este necesar, de trei stele, dupa cum a afirmat Mitica Rebegea, directorul Aeroportului Iasi, acesta a ramas nefolosit si se plateau alte sute de milioane lei la Casa de oaspeti din Bucium pentru cazarea celor doi piloti. Mai mult, alte zeci de milioane lei erau alocate pentru hrana pilotilor care au luat masa la Restaurantul Rodica din Bucium. S-a incalcat si Conventia de la Chicago Tara noastra este membra semnatara a Conventiei de la Chicago din 1959, care reglementeaza activitatea ambulantelor aeriene. In aceasta actiune a fost incalcata pana si aceasta conventie, care prevede clar ca aeronavele militare pot desfasura actiuni de salvare doar daca indeplinesc conditiile impuse de Aviatia Civila, unde importanta absoluta are viata celor de la bord, in timp ce in aviatia militara prioritara este indeplinirea misiunii. De aceea, se impun masuri suplimentare de siguranta care trebuie indeplinite pentru aceste ambulante aeriene. In anul 2003, guvernantii, printr-o ordonanta de urgenta, aproba trecerea la Ministerul Administratiei si Internelor a operatiunilor fara sa mai tina seama de Conventia de la Chicago. "Nu are nimeni inscrisuri care sa demonstreze ca sora mea a zburat cu Eurocopter 302 in cunostinta de cauza. Nu am nimic cu pilotii si nu vreau sa impietez memoria nimanui, doar ca nu accept sa fiu mintit pe fata. De ce oare cand au zburat cu pilotii civili nu au fost incidente si nu mai trebuiau sa verifice aparatura medicala in zbor? Pe de alta parte, protocolul de lucru cu elicopterul Eurocopter 302 denumeste clar: personal navigant, doar pilotul si copilotul. De ce oare instructiunea de zbor care era in vigoare includea in categoria de personal navigant si personalul medical? De cand o instructiune este mai presus de un protocol?", se revolta fratele medicului Liliana Puiu. De asemenea, nici raportul autoritatilor, care sustin ca o posibila cauza pentru prabusirea elicopterului ar fi fost curentii de forfecare, nu sta in picioare. Dupa cercetari personale, Dan Puiu demonteaza si aceasta varianta. "Nu se poate vorbi de curenti de forfecare atata timp cat la un mic interval de timp de la prabusire a fost autorizata aterizarea unui avion de pasageri pe acelasi aeroport. Nu cred ca poate fi posibil ca statia meteo a aeroportului, care era la 400 de metri de la locul accidentului, sa nu sesizeze turbulenta si sa nu o raporteze turnului de control pentru a anunta aparatele de zbor din zona", acuza din nou Dan Puiu. Magda OLTEANU
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1467 (s) | 22 queries | Mysql time :0.031572 (s)