News Flash:

Apocalipsa dupa Chirnoaga

17 Martie 2007
913 Vizualizari | 0 Comentarii
Grafician de exceptie, prezenta insolita in breasla artistilor plastici, Marcel Chirnoaga a descins in Dulcele Targ al Iesilor, la galeriile de arta "Dana", calare pe Rosinanta sa, ce se cheama cu alint, in tehnicile artelor - gravura.
Cavaler singuratec, emblema a solitudinei ca toti marii artisti romani se confrunta in opera sa cu acea ipostaza amintita a destinului sau.
Imaginea plastica a lui Marcel Chirnoaga s-a fixat de ani asupra coruperii impecabile a structurilor, coroziunea lucrurilor si fiintelor, alterarea coerentei interioare, degradarea prin tortura si supliciu a materiei - semn al unui apropiat Apocalips - terestru. Scenariul apocaliptic este tratat cu malitie caricaturala si toleranta, artistul neputand rezista la infinit spaimei care invadeaza lumea invizibila si spiritul.

Prezentul continuu, insesizabil multora, opereaza asupra omului inregistrand fenomene patologice reale, dar subtile; artistul conectat acestui "real" da viata imaginii - manifest, unui ansamblu de caractere delirante, impure, rezultanta fireasca a neincrederii in mediu si societate, spaima dezintegrarii intr-o natura subumana. Starea aceasta de alerta care a lasat urme de nesters in psihismul colectiv (sa nu uitam ca Marcel Chirnoaga a fost acelasi artist si in comunism), adaptarea regresiva la statutul animalier - bananier, motiveaza, daca e cazul, solutiile imagistice prezentate in expozitie. Rezonanta biblica pare a fi ecoul unei sacralitati medievale, atat de diabolica in sine, care s-a luat in serios privind degradarea lumii vizibile dar si a celei invizibile, alaturi, bineinteles, de viziunile culturale supuse unui stil sau altul.
Groaza Viitorului si a premonitiilor sale, discrepantele totalitare sau asa-zis democratice, seismele trecutului, este materia prima aflata la dispozitia artistului profund angajat de conditia sa de aparator al cauzei umane.
Meditatia sa plastica despre lume este amara reflectie asupra destinului dezlantuit impotriva creatiei. Omul fiara sau fiara-om! Cine actioneaza in voie, bucurandu-se chiar, realitatea fiara sau realitatea-om! Vulnerabilitatea umana este inregistrata de artist in zona morbida a imaginarului, gesturile striga, fortele raului se exercita fara discriminare, asupra a tot ce traieste. Veritabile cortegii ale durerii strabat lumea, incarcate de pacate, condamnata de fatalitate decat de istoric. Artistul forteaza limita realului, se orienteaza spontan in inventarul de forme, maniere, disponibilitati retorice ale expresionismului, traieste intr-o lume imposibil, altfel, de regasit. Straniul cavaler al gravurii avertizeaza lumea. S-ar parea ca flacarile de la orizont sunt ale Apocalipsei.
Felicitari organizatorilor acestei expozitii eveniment cu urari de grabnica insanatosire a maestrului Marcel Chirnoaga, iubit si pretuit atat de colegi, cat si de publicul iesean.


Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1322 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018205 (s)

loading...