News Flash:

Iesenii, jupuiti de furnizori

28 Octombrie 2010
1962 Vizualizari | 2 Comentarii
Anul 2010 s-a dovedit a fi devastator pentru iesenii dependenti de marii furnizori de utilitati publice. Intr-un an caracterizat de o acuta criza economica, de reduceri salariale si de posturi, aproape toti furnizorii de utilitati au dispus majorarea tarifelor practicate. Astfel, odata cu luna iulie, iesenii platesc mai mult pentru un metru cub de apa, pentru o gigacalorie, pentru un bilet de transport, pentru serviciile de salubritate sau pentru ca-si parcheaza aiurea masinile. Cat de justificate sunt aceste majorari si cum explica sefii institutiilor respective nevoia acestor scumpiri, in conditiile in care peste aceste ajustari s-a aplicat si majorarea de TVA, aflati in materialul urmator

Primii care au dat tonul scumpirilor au fost reprezentantii Regiei Autonome de Transport Public. In luna mai, biletul cu o calatorie a fost majorat de la 1,5 lei la 1,8 lei, iar cel cu doua calatorii, de la 2,5 lei la 3,5 lei. Peste numai doua luni, tarifele au fost ajustate si cu cresterea taxei pe valoare adaugata (TVA), astfel ca iesenii achita acum pentru un bilet cu o calatorie 1,9 lei, iar pentru cel cu doua calatorii, 3,7 lei. Chiar si asa insa, sefii institutiei nu sunt multumiti, afirmand ca RATP continua sa mearga in pierdere, chiar si la aceste tarife. "Dupa scumpirea tarifelor, incasarile noastre au crescut cu 6-7%. Nu este suficient insa, pentru ca noi continuam sa inregistram pierderi. Si asta pentru ca multe dintre trasee se suprapun, ceea ce inseamna o cheltuiala mai mare. Oamenii vor sa ajunga dintr-un capat al orasului in celalalt cu un singur bilet. Ori, este greu sa mentii aceste facilitati pe timp de criza", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP Iasi.

Inflatia a scumpit apa

Un alt furnizor care a majorat tarifele in acest an este si ApaVital SA. Acestea au crescut de la 1 iulie, la majorari aplicandu-se si cresterea cu 5% a TVA. Astfel, pretul unui metru cub de apa a crescut de la 2,5 lei la la 3,43 lei, cu tot cu TVA. Tariful apei industriale a fost majorat de la 1,95 lei la 2,7 lei, iar cel pentru canalizare, de la 1,4 lei/mc la 1,97 lei/mc. "ApaVital SA este o societate care are ca obiect de activitate furnizarea de servicii publice de apa si canalizare, avand ca unica sursa de finantare tariful pentru prestarea acestor servicii. Incepand cu luna iulie 2009, ajustarile de tarif au loc o data pe an, strategia de tarifare cuprinzand actualizarea tarifului atat cu inflatia cumulata pe ultimul an, cat si in termeni reali, precum si cu modificarile in costuri date de conditiile trecute in contracte de imprumut pe fonduri de coeziune. Fara aceste ajustari de tarif, operatorului nu i se poate asigura o dezvoltare durabila si nici o sustenabilitate financiara care sa ii permita sa atraga fonduri externe, derularea de investitii din aceste fonduri fiind vitala pentru reabilitarea sistemelor existente. Cheltuielile pe persoana cu serviciile de apa si canalizare, chiar dupa ajustarile de tarif, se situeaza la sume relativ mici, 15 lei / persoana / luna pentru circa 3.200 litri, ceea ce a permis un grad de incasare dupa 1 iulie 2010 de 92% din consumurile facturate", a declarat Razvan Manolache, purtatorul de cuvant al ApaVital.

Salubris intrase pe pierderi

Si Salubris SA a decis in aceasta vara sa majoreze tarifele. De la 1 august, iesenii de la bloc achita 5,3 lei in loc de 4,3 lei pentru un metru cub de deseuri, iar cei de la case, 6,1 lei/mc, in loc de 5 lei/mc. In acelasi timp, agentii economici achita cu 7,12 lei mai mult pentru fiecare metru cub de deseuri ridicate, tariful fiind ajustat de la 51,58 lei la 58,7 lei. Sefii institutiei afirma ca majorarea tarifelor era iminenta, in conditiile in care institutia intrase deja pe pierderi. Conform cifrelor oferite de reprezentantii institutiei, in luna iulie, Salubris SA inregistra venituri de 2,7 milioane lei si cheltuieli de 2,79 milioane lei. Imediat dupa majorarea tarifelor, Salubris a incasat 3,1 milioane lei, cheltuielile ramanand la nivelul de 2,7 milioane lei. Reprezentantii institutiei mai sustin ca 12% din majorarea aplicata merge spre fondul de inchidere a depozitului de la Tomesti.
In schimb, fosta Directie de Servicii Publice Municipale, actuala SC Servicii Publice SA, inregistreaza un profit frumusel de pe urma majorarii tarifelor. Astfel, de la 1 octombrie, iesenii care-si parcheaza masinile in locuri nepermise vor trebui sa achite 430 lei in loc de 280, daca masina le este ridicata si dusa la baza institutiei. În acelasi timp, chiria si paza autovehiculului garat în baza Servicii Publice SA pentru o perioada de 24 de ore nu va mai fi de 80 lei, ci de 120 lei. Daca iesenii sunt obligati sa achite tarife foarte mari pentru recuperarea automobilelor, sefii Servicii Publice SA achita 80 lei pentru fiecare masina ridicata si 20 de lei pentru un autoturism mutat. Contractul a fost semnat cu firma FloriTrans Impex SRL, pentru o perioada de un an. "Nu s-a negociat nimic in plus cu firma respectiva. Reprezentantii acesteia vor primi sumele negociate prin licitatie, adica 80 lei pentru fiecare masina ridicata. Restul banilor merg la bugetul institutiei", a declarat Corneliu Bart, directorul adjunct al Servicii Publice SA.
Din aceasta iarna, iesenii vor achita mai mult si pentru caldura oferita de Centrala Electrica de Termoficare (CET) Iasi SA. Pretul unei gigacalorii a fost indexat cu majorarea de TVA, ajungandu-se de la 175 lei/Gcal la 185 lei/Gcal.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

roxana  | #128852
La Salubris de taxeaza discretionar . Cabinetele medicale sunt taxate fiecare in parte in unele cartiere (ex :Dacia ) si pe toata policlinica in alte zone ( ex Aleea Rozelor ). Un cabinet medical produce in principal deseuri medicale care se colecteaza de firme specializate . De ce trebuie sa mai plateasca lunar jumatate de m.c. de gunoi menajer ? Pentru ce nu este acelasi regim de plata la toate cabinetele ?
iesean  | #128911
Felicitari d-le Muset pentru subiectul ales si pentru TITLUL ARTICOLULUI, asa este iesenii sunt jupuitii de furnizorii de utilitati publice.
Cum sa fii profitabil cand cumperi numai mijloace de transport second hand care necesita mentenanta de trei ori mai mari decat este normal si consum de carburant de patru ori mai mari.
Cum intrase pe pierderi Salubrisul cand pretul gunoiului din Iasi este facut luand in calcul 321346 de persoane iar ei ofera servicii la peste 415200 de persoane generandu-si un venit de peste 18 miliarde de lei vechi in plus. Deci cum au intrat pe pierderi astia cand au plus, unde se cheltuie acesti bani si de catre cine?
De CET nu mai vorbim, astia fura cu acte in regula si se plang ca populatia nu este la zi cu plata facturilor pentru agent ternic.
Deci daca serviciile sunt de proasta calitate si scumpe iar acesti furnizori sunt subordonate PRIMARIEI, cineva trebuie sa-si dea demisia si acesta este PRIMARUL NICHITA.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.4400 (s) | 22 queries | Mysql time :0.294170 (s)