La psiholog

Cand prea mult bine ne face rau: cum sa ne revenim dupa minivacanta de sarbatori

Publicat: 03 ian. 2015
In ciuda a ceea ce ne punem in minte, organismul reactioneaza altfel decat ne-am astepta, iar un astfel de exemplu este sindromul bolii timpului liber, care se manifesta prin simptome similare cu ale unei viroze, cu stare de rau punctata de nevralgii, dureri de cap, dureri musculare, stare de oboseala etc.  Aceste simptome sunt destul de intalnite la persoanele stresate la locul de munca, angajati care muncesc din greu mai ales pe final de an cu gandul sa-si rezolve toate problemele pentru a se putea bucura de scurta vacanta de sarbatori, fara sa realizeze ca pana si acest plan in sine reprezinta un factor se stres.  

Depresia, diagnosticata printr-un simplu test de sange 

Daca in timpul in care muncim organismul se mobilizeaza si face fata stresului, in scurtele perioade de relaxare, cum sunt weekendurile sau aceste minivacante prilejuite de diverse sarbatori ne iesim din ritm si sistemul imunitar devine vulnerabil, moment prielnic instalarii simptomelor amintite, precum durerile de cap, musculare, nevralgiile, stare accentuata de oboseala etc. De fapt, organismul nu poate face fata acestor schimbari bruste de ritm, de la serviciu la relaxarea de scurta durata de acasa, nu avem suficient timp la dispozitie pentru a ne odihni si astfel ajungem sa revenim la serviciu cu o stare generala de rau.  Obisnuiti sa-si planifice totul, multi oameni isi planifica si vacanta. Insa, psihicul uman are nevoie de un timp de adaptare, potrivit adevarul.ro. 
Astfel oamenii nu se simt relaxati pentru ca nu se pot detasa automat, nu pot trece instantaneu la o viata linistita si nu se pot rupe atat de repede de toate gandurile legate de activitatea obisnuita, in opinia psihologului Keren Rosner. Apoi, excesele alimentare, lipsa exercitiului fizic, eventualele kilograme in plus nu fac decat sa accentueze starea neplacuta resimtita dupa aceasta aparenta perioada de relaxare.

Primele semne ca suferi de depresie sezoniera 

Tine numai de noi sa prevenim sau sa combatem efectele acestei stari asupra mintii si corpului nostru. 
1. Incercati sa aveti o dieta echilibrata, bazata pe multe legume, fructe, cu mese luate la ore fixe, fara excese. 
2. Miscarea in aer liber este esentiala pentru a remonta organismul, dar si psihicul. Faceti plimbari in aer liber, iesiti la patinoare amenajate afara sau macar faceti exercitii fizice acasa sau la o sala de sport, mergeti la piscina, dansati etc. 
3. Cu cateva zile inainte de a reveni la serviciu incercati sa adoptati un program de somn echilibrat, sa va treziti cat mai aproape de ora la care obisnuiati sa va treziti inainte de minivacanta si sa mergeti la culcare devreme. Un program haotic pana in ziua in care va trebui sa reveniti la munca nu va face decat ca perioada de readaptare sa fie mai lunga si anevoioasa, sa aveti un randament scazut.  
4. Pentru ca multe persoane devin nelinistite inainte de a incepe serviciul, cu gandul la problemele care ii asteapta, puteti incerca sa va puneti in ordine, macar in minte, lucrurile de care va trebui sa va ocupati, sa verificati mailul, sa stabiliti cateva prioritati pentru a va obisnui cu ideea volumului de munca ce va asteapta. Nu in ultimul rand, incercati sa beti inainte de culcare un ceai sau un pahar cu lapte cald, cu miere, sau sa cititi o cartea relaxanta, sa ascultati o muzica linistitoare pentru a va calma. 

Tulburarile de anxietate pot avea efecte grave 

5. Incercati sa va organizati pe cat posibil cu o noaptea inainte de a merge la serviciu pentru ca in dimineata respectiva sa nu alergati de colo colo si sa va enervati pentru ca nu stiti cu ce sa va imbracati, pentru ca nu gasiti cine stie ce acte sau pentru ca laptop-ul nu este incarcat. Cel mai bine este sa va ocupati de rezolvarea acestor mici detalii in asa fel incat dimineata sa decurga cat mai lin.  
6. Nu te gandi ca te numeri printre putinii nefericitii care sunt nevoiti sa se intoarca atat de repede la serviciu, in timp ce altii inca se mai bucura de zile libere, ci constientizeaza mai degraba faptul ca o multime de persoane sunt in aceeasi situatie ca tine. Faptul ca nu esti singur te va face sa te simti mai bine. 
7. Daca este posibil, nu incerca din prima zi de serviciu sa rezolvi toate problemele, pentru ca nu vei face decat sa te simti epuizat la finalul programului de lucru. Fa o lista de prioritati si incearca sa cresti treptat volumul de munca.  
8. Nu uitati sa mancati sanatos la birou, sa optati pentru alimente care au darul sa va incarce cu energie, sa revitalizeze.
9. Mentineti spatiul de lucru curat si ordonat pentru a va putea concentra mai bine la ceea ce aveti de facut. 
10. Eficient pentru a va organiza mai bine se poate dovedi sa luati notite in sedinte sau sa asterneti pe o foaie sarcinile pe care le aveti de rezolvat.

Masajul, un bun leac pentru depresie 

11. Faceti pauze in timpul programului de munca, recurgeti la cateva tehnici de respiratie pentru a va relaxa si a va energiza. 
12. Incearca sa nu te rupi cu totul de micile bucurii din timpul scurtului concediu si fa-ti timp sa te mai intalnesti cu prietenii macar pentru o ora dupa programul de lucru. Socializarea contribuie la starea de bine, iar acest lucru este un fapt dovedit stiintific.


loading...

Adauga un comentariu