Sfatul medicului

Medic nutritionist: In perioada postului, mizam pe varietate

Publicat: 19 nov. 2018
25

Am intrat deja in postul Craciunului, pe care multi il considera necesar si benefic pentru organism. Dincolo de perspectiva religioasa asupra acestei perioade de restrictii alimentare, am dorit sa aflam de la un medic nutritionist ce efect are alimentatia de post asupra organismului. Sunt recomandate anumite suplimente de vitamine sau minerale pe durata postului sau anumite alimente care sa suplineasca lipsa produselor de origine animala?

”Se pare ca obiceiurile stravechi si traditiile au ajutat oamenii sa gaseasca echilibrul trupului si sufletului prin post si rugaciune. Desi la acel moment semnificatia postului era strict legata de principiile religioase, se pare ca acesta avea un rol mai important de atat, de detoxifiere a organismului. Unele studii arata de exemplu in post scaderea LDL colesterolului si raportului LDL/HDL, a tensiunii arteriale, limitarea consumului de zahar, indulcitori, scaderea ponderala etc. Prin postul ortodox, se elimina consumul de carne, oua, lapte si derivatele sale si se creste aportul de carbohidrati, cereale, fructe si legume, leguminoase, nuci, seminte, aceasta fiind de fapt o dieta vegetariana. Daca este echilibrat, nu limiteaza aportul de proteine si aminoacizi esentiali”, explica dr. Ionela Dumitrescu, medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice la Clinica Smart Nutrition, medic rezident boli endocrine.

O alimentatie bine echilibrata presupune sa nu uitam de vitaminele, mineralele, aminoacizii esentiali si constituentii absolut necesari pentru o buna functionare a proceselor metabolice. ”Avand in vedere ca in post se limiteaza consumul de carne, oua, lapte, peste, cele mai frecvente deficite apar in randul constituentilor acestora, anume aminoacizii esentiali, vitaminele din grupul B, vitamina D pe care o luam din din peste si din oua. Aminoacizii esentiali lyzina, methionina, triptofanul, treonina sunt cateva exemple de aminoacizi esentiali care pot fi deficitari in alimentatia de post”, explica medicul.

Consumand soia, tofu, linte, nuci, seminte, quinoa si cereale putem suplini aceste deficite. Incluzand in alimentatie seminte de in, nuci, seminte de chia sau canepa putem recupera din acizii omega 3 si 6 pe care ii pierdem prin eliminarea altor alimente, in perioada postluui. ”In ceea ce priveste vitaminele si mineralele, studiile au aratat ca aportul de vitamine din grupul B, mai ales B2 riboflavina si B12 ciancobalamina scade. De asemenea, atentia trebuie indreptata spre deficitul de aport de vitamina D, iod, zinc, fier, calciu”, adauga specialistul.

Cum le suplinim? Vitamina B12 poate fi ”recuperata” din suplimente, muraturi, drojdie sau produse cu boabe de soia fermentate. Surse vegetale excelente de fier sunt legumele verzi, nucile, semintele de chia. Fasolea si nucile contin zinc, iar calciu gasim in conopida, broccoli, tofu, varza si spanac. Algele, cartofii, afinele, sarea iodata furnizeaza iodul de care avem nevoie, iar pentru Vitamina D ar trebui folosite suplimente, mai ales daca postul este pe o perioada mai lunga din sezonul rece. ”Prin urmare, bine echilibrata, alimentatia in post poate asigura toti nutrientii de care avem nevoie. Sfatul meu este sa mizam pe varietate, incluzand fructe, legume si leguminoase, cereale, nuci si seminte”, spune dr. Ionela Dumitrescu, potrivit one.ro.





Adauga un comentariu