News Flash:

Minciuni cu mana pe Biblie

15 Martie 2001
1619 Vizualizari | 0 Comentarii
Martorii audiati de catre instantele de judecata au obligatia de a jura ca nu vor spune minciuni. Timp de 50 de ani, in Romania comunista, martorilor li s-a cerut sa spuna adevarul si sa nu ascunda nimic din ceea ce stiu. Dupa schimbarile din 1989, cand religia a penetrat toate domeniile de activitate, era normal ca si puterea judecatoreasca sa obtina marturii in numele Domnului. Toate tarile cu traditie democratica practica in justitie juramantul religios, insa la noi mai trebuie ceva timp pana cand martorii nu isi vor vedea in primul rand interesele personale.
In 1992, pe mesele judecatorilor au fost puse Biblii, pe care martorii audiati in procese trebuiau sa puna mana si sa jure ca nu vor minti. Juramantul, care este dictat de catre presedintele completului de judecata fiecarui martor, este acelasi ca in perioada comunista, singura diferenta fiind aceea ca la sfarsit trebuie rostit "asa sa-mi ajute Dumnezeu". Chestia penibila consta in faptul ca, dupa ce martorul jura pe Dumnezeu, judecatorul il aduce la realitate prin expunerea verbala a articolului 260 din Codul Penal, care prevede pedepsirea martorilor mincinosi cu inchisoare intre unu si cinci ani.
Cu toate acestea, judecatorii sunt mintiti de catre martori. Cei mai mincinosi martori sunt tiganii. Un judecator care trebuie sa dea o solutie intr-un proces in care sunt implicati tigani are mult de furca la analizarea dosarului, deoarece declaratiile sunt impartite. Fiecare dintre partile aflate in litigiu isi aduce martori carora le-a stabilit dinainte depozitia, astfel incat in dosar figureaza declaratii identice, in contradictoriu cu alte declaratii identice. Si toti se jura pe Dumnezeu ca nu mint.
Locul doi in ale minciunii in justitie il ocupa taranii. Cei despre care se spune ca au frica lui Dumnezeu, merg in fiecare duminica la biserica, se indoapa cu mamaliga, fasole si cartofi in post si isi bat copiii daca se dau la ulceaua cu lapte, in fata instantei lasa religia la o parte, strang din dinti, jura stramb si mint de-ngheata apele. De cateva saptamani, la Palatul de Justitie din Iasi, crucifixurile au luat locul Bibliilor. In prezent, martorii nu mai pun mana pe Biblia intinsa de judecator, ci jura tinandu-se de cruce.

Numai crestinii pot jura cu mana pe cruce

Fiind o tara in care majoritatea populatiei este de religie crestina, Legislativul a prevazut ca membrii altor culte sa jure in fata instantei pe "onoare si constiinta", iar cei "liber cugetatori" sa se oblige ca vor "spune adevarul si sa nu ascunda nimic din ceea ce stiu". Totodata, minorii care nu au implinit varsta de 14 ani nu sunt supusi la prestarea juramantului, insa li se atrage atentia sa spuna adevarul. De fapt, minorii nu pot fi audiati in instanta fara a fi asistati de catre un parinte sau tutore, care semneaza respectiva declaratie. Un copil care nu a implinit 14 ani poate sa toarne fara risc de pedeapsa o gramada de minciuni deoarece acei care nu au inca buletin nu pot fi condamnati penal. Minciunile cele mai gogonate sunt aruncate judecatorilor in procesele in care taranii se judeca pentru pamant. Cu toate acestea, un judecator cu experienta isi da imediat seama ca i se toarna minciuni si formuleaza intrebari prin care il "debusoleaza" pe martorul mincinos. In procesele penale, la care participa si reprezentantul acuzarii, riscul martorilor mincinosi de a fi trimisi in judecata este mult mai mare. Frecvent, se intalnesc in salile de sedinta cazuri in care, dupa depozitia unui martor, procurorul se ridica si anunta ca din acel moment dispune inceperea urmarii penale impotriva acestuia, pentru savarsirea infractiunii de marturie mincinoasa.

O femeie a refuzat sa minta dupa ce a jurat pe biblie

De obicei, martorii sunt pregatiti de catre partile din proces cu privire la ceea ce vor spune in fata instantei. Intr-un litigiu de orice natura, instanta de judecata solicita partilor numele martorilor care pot da declaratii in dosar, acestia fiind citati sau, eventual, adusi de catre cei interesati la urmatoarea infatisare. Cum termenele de judecata se acorda la cel putin doua saptamani, martorul este pus sa invete depozitia ca pe o poezie, pe care o recita in fata judecatorului. Cum spuneam si mai sus, este de ajuns o intrebare pusa de judecator in afara cauzei, pentru ca martorul sa uite poezia invatata si mai apoi sa bata campii.
Un caz unic in analele justitiei iesene a fost cel al unei femei de la tara, chemata ca martor intr-un porces de tentativa de omor. Inculpatul era arestat, si-a recunoscut din start vina, insa se punea problema despagubirilor banesti. Partea vatamata, care cerea o suma enorma pentru ca a cheltuit pe perioada convalescentei bani pe medicamente si pe argati care-i munceau pamantul, si-a adus ca martor o vecina. Femeia fusese invatata ce sa spuna in fata instantei, insa nimeni nu i-a zis ca va jura pe Biblie. Dupa ce a rostit ca va spune adevarul si asa sa-i ajute Dumnezeu, femeia nu a mai scos nici o vorba. Intrebata de judecator despre ce are de declarat cu privire la cauza respectiva, ea a izbucnit in lacrimi si a spus hohotind de plans ca ea nu poate sa minta dupa ce a jurat. Femeia nu a mai depus marturie, iar presedintele completului de judecata a apreciat tentativa de sinceritate.
Un politist audiat ca martor intr-un proces de purtare abuziva judecat de Tribunalul Militar a refuzat juramantul sub orice forma, pe motiv ca este pocait. Plutonierul fusese citat ca martor cu privire la o agresiune comisa de un coleg de-al sau impotriva catorva tineri dintr-o discoteca. Cu toate ca la Parchetul Militar a dat declaratii, in fata instantei de judecata a refuzat sa depuna juramantul de martor. Intrebat de catre judecatorii militari despre cultul religios pe care-l slujeste, politistul a spus doar ca este pocait si nu-i este permis sa faca juraminte de nici un fel. In aceste conditii, el nu a mai fost audiat, fapt care a creat o bresa importanta in apararea colegului sau.
Zilnic, in fata sau pe holurile Palatului de Justitie, pot fi intalnite grupuri de persoane care se cearta cu privire la o marturie gresita. Oricum, invitatiile de "hai la o bere ca le-ai spus-o bine" sunt mai frecvente decat invectivele gen "ti-am dat de baut, ti-am platit trenul, acum du-te pe jos ca ai tacut ca o momaie".
Dan ISTRATE
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1328 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018749 (s)

loading...