News Flash:

Naufragiul corvetelor

13 Ianuarie 2019
1028 Vizualizari | 3 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7199 RON (-0.0006)
USD: 4.1541 RON (+0.0057)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Sorin Rosca Stanescu

O stire bomba zguduie Romania la inceput de an. Pentru moment, a esuat licitatia pentru programul de inzestrare a Armatei numit „Corveta multifunctionala”. Pentru a doua oara, procedura a fost amanata. Si din nou din motive de legalitate. Iar acum solicitarea a fost facuta chiar de catre secretarul de stat din MApN Andrei Ignat, responsabil cu derularea procedurii, care s-a adresat direct Parchetului Militar, acuzand suspiciuni rezonabile privind derularea legala a licitatiei. Scandalul este urias. Si vine, in mod nefericit, la scurt timp dupa cel generat de Klaus Iohannis, legat de seful Marelui Stat Major.

Nu stim ce se intampla. Opinia publica nu a putut fi informata asupra modului in care s-a derulat aceasta licitatie, la capatul careia ar trebui sa inceapa constructia pe santiere romanesti a patru corvete de ultima generatie, dotate cu cele mai perfomante echipamente si armamente. O mica si eficienta flota, care, daca ar fi functionala, ar transforma Romania intr-unul dintre jucatori reali la Marea Neagra. Dar sa nu ne amagim. Investitia se ridica la un pret mare, plasat intre unul si doua miliarde de euro. Efortul pe care il face statul roman pentru a-si construi o flota la Marea Neagra este urias. Pentru marii constructori de nave militare din lume, oferta tarii noastre este o oportunitate. De aici si pericolul traficului de influenta sau chiar a santajului politic executat de unele state.

Ce stim totusi? Stim ca pe data de 12 ianuarie, in urma unei licitati care a durat mult timp, urma sa fie desemnat castigatorul. Iar in zua de 11 ianuarie, totul a fost dat peste cap. La originea acestei operatiuni de blocare a licitatiei se afla chiar unul dintre virtualii beneficiari. Respectiv Santierul Naval  Constanta, ca parte la asocierea in vederea constructiei corvetelor cu Naval Group Franta. Practic, Santierul Naval Constanta i-a cerut secretarului Apararii sa actioneze in Justitie pentru a bloca licitatia. Si, astfel, o uriasa afacere a statului roman a incaput peste noapte pe mana procurorilor de la Parchetul Militar.

Anterior insa, pe marginea acestei uriase afaceri de inzestrare a Armatei Romane s-au facut o serie intreaga de valuri. Primul a fost creat de Dacian Ciolos, care, in ultima luna  a mandatului sau de prim-ministru, chiar inainte de sarbatorile de iarna, printr-o operatiune hocus-pocus, a semnat o Hotarare de Guvern ilegala, prin care aproba in  beneficiul societatii olandeze Damen, una dintre cele mai mari din lume in domeniul constructiei de nave militare, o comanda pentru respectivele corvete, fara a face un concrurs de oferte sau o licitatie si fara aprobarea Parlamentului, in conditiile in care pretul obliga la acest lucru. Dacia Ciolos nu a intrat in puscarie, nici macar nu a fost anchetat pentru aceasta Hotarare ilegala de Guvern, data in conditii extrem de dubioase, dar, odata cu preluarea Executivului de catre PSD, a fost initat un program pentru adjudecarea pe o cale legala a acestei importante comenzi pentru Armata.

La data la care Ciolos a incercat marea cu degetul, in decembrie 2016, olandezii de la Damen nu se angajau sa realizeze corvetele pe unul dintre cele doua santiere navale de care dispun in Romania si nici nu era prea clar cum vor fi ele inarmate. Aceasta tema a dotarii cu armament a corvetelor este de o importanta colosala. Pentru ca, daca nu ar fi corespunzator dotate, ar rezulta pur si simplu ca statul roman plateste sume uriase de bani pentru niste simple ligheane plutitoare.

Intre timp, lucrurile s-au limpezit cat de cat. In sensul ca, dintre competitori, s-au reliefat doi care au capacitatea de a dota cele patru corvete cu echipamente de lupta competititive. Practic, vorbim de cele doua societai aflate in prezent in lupta si in litigiu pentru adjudecarea contractului. Naval Group Franta si Damen, care, intre timp, s-a asociat cu Statele Unite in vederea inzestrarii cu armament a corvetelor. Naval Group intentioneaza sa execute aceste nave la Constanta, in timp ce Damen poate face acelasi lucru la Galati. Evident, ca de obicei, fiind vorba de o afacere extrem de profitabila, dar si de costisitoare pentru statul roman, si-au bagat coada si politicienii. Politicienii romani, dar si reprezentantii unor guverne straine, olandez si francez, care au pus la randul lor presiune asupra MApN. Dintre politicenii romani, s-a distins in mod deosebit Traian Basescu, ca un adversar inversunat al grupului olandez. Din motive doar de el stiute. Dupa sistarea licitatiei, reprezentantii altor doua partide, tot din opozitie, PNL si USR, au sarit ca arsi, reclamand faptul ca Guvernul PSD s-a dovedit incapabil sa initieze o licitatie corecta.

In legatura cu dedesubturile inca extrem de bine ascunse ale acestei afaceri, autorul consideratiilor din prezentul demers editorial nu mai diispune decat de un element care poate fi relevant. Ce stim? 1). Ca unul dintre finalisti, prin reprezentantul roman, respectiv Naval Group Franta, a solicitat anularea licitatiei. Acesta este un semn ca francezii se temeau ca vor pierde. 2). Societatea franceza dispune de un armament performant la nivel mondial, cu care ar putea dota cele patru corvete. Cu observatia insa ca, inainte de anexarea Crimeei, acelasi grup din Franta a semnat un contract, tot pentru corvete, cu Federatia Rusa, contract reziliat in momentul in care s-a decis adoptarea unor sanctiuni impotriva Federatiei Ruse. Anterior insa, intreaga documentatie fusese pusa la dispozitia autoritatilor de la Moscova. 3). In ceea ce priveste Grupul Damen, acesta a incheiat un parteneriat cu societati de profil din Statele Unite, astfel incat are posibilitatea de a dota cele patru corvete cu intreg arsenalul de armament de lupta compatibil cu celelalte dotari de care a beneficiat si urmeaza sa mai beneficieze Arata Romana, care asigura securitatea la Marea Neagra si, in general, pe flancul sud-estic al NATO.

Si asta este cam tot ceea ce stim. Ceea ce nu stim ne vor spune poate procurorii. Fapt este insa ca o licitatie extrem de importanta a fost blocata in cel de-al doisprezecelea ceas. Si ca miroase a frauda. Sau a tentativa de frauda.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

stire romania klaus iohannis
Distribuie:  

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (3)

sorin roca  | #685218
Guvernul PSD se imprumuta pentru a plati pensiile si salariile, de unde bani pentru Corvete ? Normal ca au blocat licitatia, din acelasi motiv nu avem Autostrada in Moldova iar PSD Iasi a votat impotriva autostrazii Iasi - Tg. Mures, nu sunt bani.
Radeanu  | #685261
Eșuat condamnat și ciripoi, nu-ți ajung latrina 3 și guiță tv? Retrage-te in castelul de pe lacul Snagov făcut cu bani din șantaj și lasa-ne, pușcăriaș de top.
Cipy  | #685278
CUrvete de prin Al Doilea Razboi Mondial... Fiarele vechi ale americanilor au ajuns sa fie aparatura moderna in Armata Romana, pe miliarde de euro.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2019 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1586 (s) | 21 queries | Mysql time :0.030962 (s)