National

Cum ne va arde Dieselgate la buzunare

Publicat: 29 iun. 2016
1

Scandalul Dieselgate a pus in miscare un intreg mecanism institutional la nivel mondial care, cel putin teoretic, va avea ca efect scaderea poluarii. Insa pana atunci, masurile care se preconizeaza ca vor fi luate se vor traduce in noi taxe si vor scoate bani din buzunarele tuturor. Asta in vreme ce grupul VW isi mentine profiturile si nu da semne ca ar putea trece benevol la despagubirea celor pe care i-a inselat, limitandu-se doar la strategii si promisiuni nepoluante.

UE a anuntat noi norme draconice impotriva plouarii, pe care, de aceasta data, la va urmarii ca sunt aplicate. In tot acest timp, in Romania, se pregateste un nou bir pe poluare dupa ce Curtea Europeana de Justitie a constatat ca si timbrul de mediu este, in esenta, ilegal. Bir care s-ar putea sa fie si mai rau decat vechile taxe.

UE intentioneaza sa accelereze introducerea metodelor coercitive care au ca scop o poluare mai redusa a mediului. Potrivit normelor viitoare, automobilele care vor iesi pe poarta fabricilor nu vor putea sa polueze mai mult de limita a 95 de grame de CO2 pe km. Si asta in maximum cinci ani. Legislatia care ar urma sa intre in vigoare in 2021 impune, astfel, norme drastice care, in prezent, nu pot fi indeplinite decat de cateva motoare si modele – si acelea in limita unor cilindree care se invart in jurului unui litru si a 100 de cai putere.

In prezent, media noilor modele este de 130 de grame de dioxid de carbon, iar pana la limita de 95 de grame mai e drum lung. Solutia pentru producatorii care vor sa scoata bolizii cu care fac deliciile saloanelor si ale clientilor cu putere financiare este trecerea la motoare hibride sau electrice. Unii inca mai spera ca vor putea folosi artificiile la care au recurs pana acum pentru a pacalii testele. Insa Uniunea a anuntat ca viitoarele teste de laborator vor fi mai drastice si mai atent cotrolate decat in prezent, tocmai pentru a preveni masuratori masluite.

„Scandalul emisiilor i-a facut pe consumatori sa para de-a dreptul prosti. Testul existent este depasit si a fost complet nereprezentativ pentru modul in care masinile sunt conduse pe drumurile publice”, a declarat un oficial al Organizatiei Consumatorilor Europeni.

Adio, diesel
In context, producatorii auto vor trece la investitii in dezvoltarea altor tipuri de proplusii decat cele clasice. Prima care va fi pe cale de disparitie va fi cea diesel. Vestea proasta pentru fanii motoarelor puternice si economice vine chiar de la seful Grupului Volkswagen. „Este clar ca de acum va fi enorm de costisitor si complicat sa ne ocupam de reducerea emisiilor de gaze poluante pentru diesel-uri”, a declarat Matthias Muller.

Seful VW a adaugat ca „dat fiind contextul, trebuie sa ne intrebam daca vrem sa investim in continuare in dezvoltarea masinilor diesel”. Muller a promis ca Volkswagen isi va schimba radica punctul de vedere in legatura cu noxele si poluarea. Problema este ca europenii au ajuns sa aprecieze economia si puterea motoarelor diesel, peste jumatate dintre masinile noi vandute in Uniune in acest moment fiind pe motorina. Acest boom a fost posibil datorita unor facilitati pe care multe dintre tarile europene le-au acordat celor care cumparau motoare diesel in ideea ca acestea sunt mai prietenoase cu mediul decat cele pe benzina, ceea ce s-a dovedit, in final, a fi o mare minciuna. Lobbyul pe care producatorii l-au facut asupra guvernelor a fost cauzat si de faptul ca industria auto a investit in ultimii 15 ani miliarde de dolari in dezvoltarea si producerea proplusoarelor diesel.

Noi teste
O serie de teste efectuate de o companie independenta pe motoare diesel a demonstrat ca cele mai populare proplusoare pe motorina emit noxe mai mari decat cele anuntate atunci cand temperaturile scad sub 18 grade. Conform cifrelor avansate de Emissions Analytics, citate de BBC, dupa testarea a 311 modele diesel Euro 5 si Euro 6 produse de 23 de marci, emisiile NoX ale motoarelor Euro 5 sunt de 4,6 ori mai mari decat limita legala la temperaturi de sub 18 grade C si de 3,6 ori mai mari la peste 18 grade. Si la automobilele dotate cu motoare diesele Euro 6 depasirile au fost semnificative, desi mai mici decat in cazul celor Euro 5, testele aratand depasiri de 4,2 ori la temperaturi de sub 18 grade Celsius si de 2,9 ori peste aceasta valoare. Aceste valori sunt posibile pentru ca actualele reglementari europene permit producatorilor sa dezactiveze unele sisteme de control al emisiilor la temperaturi joase pentru a proteja motorul. Cifrele sunt mai mult decat ingrijoratoare daca tinem cont de faptul ca parcul de masini diesel din Uniunea Europeana depasteste 40%, iar cel din Romania se situeaza peste 35%.

Ce taxe ne asteapta
Odata cu scandalul Dieselgate sistemul de taxare a fost si el mai atent privit de autoritati. In Uniunea Europeana taxarea poluarii este diferit privita de la stat la stat. In vreme ce in unele tari europene nu se percepe nici un fel de bir pe poluare, in altele taxele ajung la sume care pentru romani ar fi de nesuportat. Romania trebuie sa regandeasa sistemul de taxare a poluarii, dupa ce doua taxe de inmatriculare si, recent, timbrul de mediu au fost declarate ilegale de justitia europeana.

Guvernul tehnocrat a anuntat deja ca lucreaza la un proiect care sa nu mai fie o taxa vamala mascata, ci un adevarat bir pe mediu. Principiul avut in vedere este cel din dreptul international al mediului care spune ca „poluatorul plateste”. Daca tinem cont ca moda romaneasca este ca legislatia sa fie copiata dupa cea mai drastica prevedere, pe romanii care detin automobile in proprietate s-ar putea sa-i astepte zile negre. Cele mai dure legislatii sunt cele in care exista o taxa anuala pe poluare.

In Marea Britanie, taxele sunt de la 0 lire sterline pentru emisiile pana la 100 g CO2/km si ajung la 505 lire sterline pentru emisii de peste 255 g CO2/km. Germania are o taxa formata dintr-una fixa si una bazata pe emisiile de dioxid de carbon. Taxa este de 2 euro per 100 cmc (benzina) sau 9,5 euro per 100 cmc (diesel). Belgia percepe taxe care pot ajunge la 2.500 euro pentru masinile care depasesc 256 g CO2/km.

Grecia are o taxa in functie de nivelul de CO2 care ajunge pana la 3,72 euro per gram pentru emisii mai mari de 251 g CO2/km. Exista tari in care taxa pe emisiile nocive este bagata in pretul carburantului. In Austria, taxa pe consumul de carburant este perceputa la prima inmatriculare. Este similara timbrului de mediu, dar nu mascheaza o taxa vamala ca in Romania, ci are ca scop reducerea poluarii.

Danemarca percepe un bir care se calculeaza anual in functie de consumul de combustibil, in vreme ce alte tari, printre care se numara Franta, Spania, Finlanda sau Irlanda, merg, ca si in cazul Romaniei, pe taxe de prima inmatriculare, dar altfel formulate. Exista si paradisuri fiscale in materie de poluare, tari in care nu se percep nici un fel de astfel de taxe. Acestea sunt: Bulgaria, Ungaria, Italia, Polonia, Cehia, Estonia, Lituania sau Slovacia.
Articol preluat de pe jurnalul.ro





Adauga un comentariu