News Flash:

Scandalurile din Primarie

20 Septembrie 2002
1398 Vizualizari | 0 Comentarii
•In ultimul an, Primaria a fost tinta unor scandaluri de presa care relatau fraude si deturnari de zeci de miliarde lei din bugetul local •In luna martie a acestui an, Petru Garlea, directorul RATC, era acuzat de organizarea unor licitatii ilegale si de cheltuirea in mod nejustificat a banilor publici •A urmat scandalul de la Citadin, in urma caruia directoarea Violetta Canila si-a dat demisia •La rand, urmeaza uciderea in mod ilegal a cainilor de la padocul din Tomesti, apoi scandalul deturnarilor de fonduri din banii gradinitelor •Prima consecinta este faptul ca miliardele de lei din banii publici sunt risipiti in conturile unor firme obscure, iar cea de a doua ca, in mod clar, Simirad a pierdut controlul Primariei

Ultimul scandal din Primaria ieseana, provocat de modul de plata preferential al unor firme care au contracte de furnizor cu municipalitatea sau de reparatii la unitatile de invatamant, demonstreaza ca primarul Simirad nu mai are nici un control asupra administratiei locale din Iasi. De fapt, de la inceputul anului 2002, Primaria s-a confruntat cu probleme deosebit de grave in ceea ce priveste folosirea banilor publici. Dupa ce a strigat de fiecare data "Uite hotul!", Constantin Simirad n-a fost niciodata intrebat cine sunt oamenii pe care ii acuza de furt sau de alte ilegalitati. De fiecare data, cei implicati in scandalurile succesive au fost debarcati de la conducerea institutiei subordonate Primariei, dar putini sunt cei care stiu ca toti cei in cauza au fost selectati, sustinuti si promovati chiar de primar, pe parcursul celor trei mandate castigate in urma alegerilor locale. Simirad s-a debarasat de cei care ii puteau strica propria imagine, indiferent la imaginea institutiei pe care o conduce. Neinteresat de obtinerea unui nou mandat de primar, fiind sigur de obtinerea unui post de ambasador, se poate spune ca pe Constantin Simirad nu-l mai intereseaza nimic, decat propria persoana. Pentru a demonstra acest lucru, prezentam in continuare un material in care reporeterii cotidianului ZIUA de Iasi fac o prezentare a scandalurilor din acest an din Primarie.

In luna martie a acestui an a izbucnit primul mare scandal in curtea municipalitatii iesene, acesta fiind legat de Regia Autonoma de Transport in Comun. Fostul director al RATC, Petru Garlea, a fost atunci tinta scandalurilor referitoare la modul in care este cheltuit bugetul Regiei. Astfel, unele achizitii considerate nejustificate, cum este cea a camioanelor uzate cumparate cu 600 milioane lei bucata, mai mult decat daca le-ar fi cumparat noi, este primul exemplu. Al doilea exemplu il reprezinta achizitionarea de combustibil pentru mijloacele de transport, la un pret cu doua mii lei peste pretul practicat de statiile de carburanti. Acesta si vanzarea combustibililor la pretul normal de pe piata prin propria statie de benzina a Regiei a creat un prejudiciu de aproximativ doua miliarde lei in fiecare luna calendaristica. Acestea sunt cele mai importante dintre afacerile paguboase derulate pe parcusul a cel putin un an de zile de Garlea, fara ca nimeni din conducerea municipalitatii sa ia masuri sau sa faca vreun control. In schimb, nimeni nu a remarcat ca SC Petrom SA nu accepta plata carburantilor decat la livrare, in timp ce municipalitatea debloca banii pentru RATC cu o intarziere foarte mare. Simirad nu a fost atins de scandal, desi Consiliului de Administratie al RATC era format din functionari subordonati directi ai primarului.
Garlea a fost impins la cheltuieli nesabuite si de catre primarul Constantin Simirad, care a ordonat grabirea reparatiilor la linia de tramvai din Dealul Copou, cu pretul dublarii cheltuielilor, prin aducerea pietrei in niste containere transportate cu platforme ale CFR pana la locul lucrarilor, operatiune pentru care a platit trei miliarde lei.
Daca municipalitatea ar fi fost mai mult interesata de transportul in comun, RATC nu ar mai fi ajuns in situatia de a nu-si putea achita facturile. Toata lumea spune ca Garlea si Primaria au adus transportul in comun in stare de faliment, dar nimeni nu-l implica pe Simirad in aceasta situatie. In prezent, RATC datoreaza catre SC Electrica SA 13 miliarde lei si este debransata partial de la reteaua de distributie a energiei electrice.

Divizarea transportului in comun

Cealalta etapa care ar putea duce ori la distrugerea transportului in comun, ori la reabilitarea sa, este divizarea RATC, aprobata de Consiliul Local la propunerea primarului Simirad. Aceasta este una dintre actiunile care va afecta cetatenii muncipiului Iasi, in special categoriile defavorizate. Hotararea Consiliului Municipal prevede acordarea de subventii doar pentru transportul electric, urmand ca cei care folosesc transportul pe carburanti sa plateasca integral costul biletelor. Abia in cursul zilei de ieri, Simirad a decis sa incheie cu RATEC un contract privind acordarea de subventii categoriilor sociale defavorizate pe transportul in comun. "Pana acum nu aveam contract pentru subventii cu RATEC. Ei vor acorda subventii potrivit legii si noi le vom plati", a declarat Simirad.
Este evident ca pe traseele auto circula si persoane aflate in categoria celor defavorizate, dar primarul a anuntat ca pentru societatea comerciala Autobuzul SA nu va subventii.
Divizarea Regiei poate avea ca o consecinta distrugerea totala a transportului in comun deoarece, in prezent, liniile de transport sunt deteriorate, la fel si reteaua electrica, iar regia care se ocupa de transportul electric nu acopera necesitatile la intregul nivel al orasului. De altfel, in cazul aparitiei defectiunilor in retea, va fi necesara inlocuirea temporara a transpotului electric cu transportul auto. Aceste situatii vor favoriza unitatea de transport auto, care isi va putea impune conditiile sale de pret.
In RATC circula o serie de zvonuri conform carora exista interese ascunse in care sunt implicate persoane importante ale municipalitatii, ce doresc ca prin aceasta manevra sa produca desfiintarea Sectiei •de transport electric din zona Tudor Vladimirescu, unde cele 4-5 hectare de teren pe care se afla aceasta ar putea fi folosite in interes personal. Timpul va dovedi daca aceste zvonuri sunt sau nu intemeiate, insa majoritatea salariatilor este nemultumita de posibilitatea scindarii Regiei. Deocamdata, primarul nu a fost deloc implicat in aceasta situatie conflictuala.

Deocamdata, drum sigur spre faliment

Desi s-a produs majorarea pretului la biletul de calatorie, incasarile nu acopera gaurile Regiei Autonome de Transport in Comun. Astfel ca majorarea cu 50% din pretul anterior nu a adus Regiei o crestere mai mare de 10% a incasarilor, respectiv de 211 milioane lei, dupa cum a declarat cu ceva timp in urma Iulian Stoica, inginerul sef al Regiei. "In ultima perioada, valoarea incasarilor a crescut cu 10% fata de luna precedenta si cu aceeasi proportie fata de luna iunie a anului trecut. Cauza cresterii incasarilor este legata, desigur, de cresterea pretului la biletul de calatorie", a adaugat Stoica.
Cresterea cu numai 10% a incasarilor fata de anul precedent indica, de fapt, o scadere a valorii acestora. Acest lucru fiind umarea inmultirii progresive a numarului de firme de maxi-taxi si pierderea clientilor care se indreapta spre noua forma de transport. Salariatii Regiei sunt nemultumiti de existenta lor, considerand ca fac concurenta neloiala deoarece au trasee comune cu cele ale RATC - ului.

Demisia de la Citadin

La sfarsitul lunii iulie a acestui an, a inceput scandalul de la Citadin. Suspiciunile primarului privind o gestionare mai putin eficienta a banilor publici la Citadin au fost alimentate inca din primavara cand, pe atunci director tehinc al municipalitatii, Catalin Neculau i-a spus lui Simirad ca devizele de lucrari sunt umflate. Astfel, Neculau a sustinut atunci ca Primaria platese in plus catre Citadin pentru repararea strazilor pe baza unor devize incorecte, peste 10 miliarde lei. Bineinteles ca Simirad a redus cu 10 miliarde lei fondurile alocate de la bugetul local pentru repararea strazilor.
Conflictul dintre directorul de la Citadin si Primarie a luat o pauza pentru o scurta perioada de timp. La sfarsitul lunii iulie, Simirad a fost informat ca Citadin are datorii foarte mari la bugetul de stat. Mai mult decat atat, Primaria platise catre Citadin circa un miliard lei in vederea cumpararii de materiale de constructii pentru Hecuba (centru de asistenta pentru mamele abandonate, construit cu finantare de la autoritatile landului german Bavaria si de la municipalitatea ieseana), iar directoarea Violetta Canila folosise banii in alte scopuri. Imediat, primarul a dispus efectuarea unui control la Citadin, in urma caruia au fost scoase la suprafata unele lucruri, considerate de Simirad afaceri necurate. S-a descoperit ca Violetta Canila organizase la Citadin un sistem de cumparaturi in rate care avea la baza bugetul Directiei. Foarte putini sunt cei care stiu ca acest sistem era cunoscut chiar de primar, pentru ca si rude ale sale l-au folosit. De pe urma sistemului de cumparaturi de bunuri casnice au beneficiat cea mai mare parte dintre sefii de servicii si sefii de directii din cadrul Primariei. Presa a relatat atunci ca sistemul era sustinut in limite atat de avantajoase pentru ca erau folositi si bani publici. Primarul a negat, nervos insa, acest lucru. Si de aceasta data, Simirad a reusit sa nu fie implicat in scandal. In acelasi timp, Violetta Canila era acuzata ca a cumparat, fara licitatie si fara documente de provenienta, o macara cu 900 milioane lei de la o firma din Basarabia, care, la randul sau, o achizitionase doar cu 9 milioane lei. Aceleasi suspiciuni planau si asupra unui buldozer.
In cele din urma, Violeta Canila si-a dat demisia si a fost inlocuita, culmea!, de cel care ii recalculase devizele de lucrari pentru asfaltarea strazilor in primavara, nimeni altul decat Catalin Neculau. Deocamdata, ancheta in aceste cazuri nu a fost finalizata. dar exista informatii conform carora buldozerul si macaraua functionau, aveau acte de provenienta si nu se facusera afaceri ilegale odata cu achizitionarea lor, asa cum sustinea Simirad. Dosarul Citadin a fost trimis la Parchet si de atunci nu s-a mai auzit nimic.
Scandalul de la Citadin a scos la iveala, in special prin sistemul de cumparaturi in rate, cardasia care exista intre functionarii din Primarie atunci cand este vorba despre avantaje personale si de folosirea banului public. Zeci de sefi si functionari au beneficiat de pe urma sistemului de rate de la Citadin. Evident ca acest scandal a demonstrat ca insitutia municipalitatii a fost scapata de mult de sub control de catre primar.

Atrocitatile de la padoc

La sfarsitul lunii august a.c. a inceput scandalul de la Padocul din Tomesti , locul unde erau adusi canii capturati si ucisi, prin modalitati bestiale si cu totul in afara legii. Totul a plecat de la o ziarista din presa centrala care a furnizat presei o caseta video cu imaginile de cosmar de la padoc. Cainii erau ucisi cu o lovitura de ranga de fier in cap, ceea ce contravine legii care prevede ca animalele respective sa fie eutanasiate doar prin injectie letala. La acea data, primarul Constantin Simirad a solicitat Politiei sa inceapa o ancheta la padocul de la Tomesti, declarand chiar ca Dorinel Zeciu va fi demis daca se constata ca este implicat in aceasta afacere. "O va incasa daca se va dovedi ca este implicat in aceasta afacere. Vom merge chiar pana la demitere. Deja am dat afara inginerul sef si vor fi dati afara toti hingherii", declara, in urma cu cateva saptamani, primarul Constantin Simirad.
Cu aceeasi ocazie, primarul Simirad a incercat sa arunce vina pe altcineva. Tentativa primarului de a gasi un tap ispasitor se leaga de faptul ca Dorinel Zeciu este omul sau de incredere si ar vrea sa-l scoata curat din acest scandal. Politia a anchetat cazul, iar directorul SC Salubris SA a fost scos basma curata. Chestionat in urma cu cateva zile de catre presa care a fost rezultatul anchetei politiei, primarul Constantin Simirad a spus ca nu stie. Dosar finalizat. Nici un raport final, nici un zvon, parca nici nu s-ar fi intamplat. Si de aceasta data, Simirad a iesit basma curata.

Banii gradinitelor

La inceputul lunii septembrie, populatia municipiului Iasi a fost zguduita de un nou scandal de presa cu privire la deturnari de fonduri de miliarde lei din bugetul local. Astfel, banii destinati platii utilitatilor la gradinite au fost achitati prin modificari pe ordinele de plata, catre firmele SC Acsam SRL si SC Grup Cema SRL, care furnizau, de fapt, acestor unitati de invatamant bunuri la preturi mult mai mari decat cele practicate de magazine.
De exemplu, peste 300 milioane lei a fost valoarea platilor facute de catre municipalitate catre societatea comerciala Grup Cema SRL fara ca aceasta sa emita facturile pentru marfurile vandute catre o gradinita cu program prelungit, dupa cum se arata intr-un raport de control intocmit de inspectori financiari ai Consiliului Judetean Iasi. In actele de control amintite erau specificate si preturile de achizitie, mult mai mari decat cele de pe piata ieseana. Toate marfurile fusesera aduse la gradinita fara ca directoarea sa fi facut comanda sau sa spuna ca are nevoie de asa ceva. Acest lucru a fost posibil numai cu complicitatea unor angajati din cadrul municipalitatii.
In sfarsit, dupa cateva gradinite verificate, functionarii Corpului de Control din cadrul municipalitatii si-au pus mainile in cap, valoarea platilor efectuate in mod ilegal catre firmele furnizoare depasea 2 miliarde lei.
Raportul Corpului de Control intocmit de Corpul de Audit din cadrul municipalitatii a scos la iveala ca de toate aceste deturnari de fonduri pot fi acuzate: Tamara Cudelcu, sefa Directiei Economice din cadrul municipalitatii, si Cosmina Tudorache, referent in cadrul Serviciului Buget, care a facut modificarile pe ordinele de plata. "Eu am facut modificarile cu stiinta Tamarei Cudelcu. Uneori, chiar ea ma punea sa fac acele modificari", a declarat Cosmina Tudorache.
Mai mult, unele directoare ale gradinitelor care au primit bunurile furnizate de SC Acsam SRL si SC Grup Cema SRL au declarat ca au primit interventii telefonice de la functionari din cadrul Directiei Economice pentru a plati cu prioritate firmele furnizoare. In mod grosolan, ordinele de plata au fost modificate dupa ce a semnat Simirad.
Timp de un an de zile au lucrat functionarii Primariei cu reprezentanttii firmelor societatilor respective pentru a plati cu prioritate facturile pentru bunurile folosite, in loc sa fie achitate utilitatile. Simirad a declarat ca peste 14 miliarde lei au fost deturnati astfel. Primarul a gasit o modalitate ingenioasa de a scapa de angajatele implicate in aceasta frauda. "Le vom cere sa plece de la Primarie ori prin transfer, ori prin demisie. Nu pot sa le dau afara pana cand nu se termina ancheta politiei", a declarat Simirad.
Acesta a fost ultimul scandal care a zguduit municipalitatea ieseana si care a demonstrat, ca si celelalte mega-afaceri din anul in curs, ca Simirad nu a putut sa-si controleze subordonatii si ca o buna parte a bugetului local, care se aduna din impozitele pe care si le plateste fiecare cetatean la ghiseele Directiei de Finante, s-a dus in conturile unor firme obscure.

Pagina realizata de Constantin MAZILU, Craita POPA, Doriana SAMATARU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1315 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019535 (s)

loading...