News Flash:

Blatistii, obligati sa plateasca in natura

22 Ianuarie 2010
1271 Vizualizari | 0 Comentarii
Blatistii obligati sa plateasca in natura
• Iesenii care nu isi composteaza biletul la urcarea intr-un mijloc de transport in comun risca sa ramana dupa program la spalat vagoanele de tramvai sau la igienizarea unui autobuz, pentru a fi achitati de pedeapsa


Pedepsele aplicate blatistilor care folosesc mijloacele de transport in comun sunt departe de a fi dure. Utilizatorii Regiei Autonome de Transport Public (RATP) Iasi, care sunt prinsi de catre controlori fara o legitimatie sau un bilet valid, pot scapa usor de responsabilitati. Drumul pe care un proces verbal il parcurge pana ca suma de 100 lei, cat reprezinta valoarea amenzii, sa ajunga in conturile Directiei de Finante Publice Locale (DEFPL) Iasi, este lung si costisitor. Uneori depaseste suma pe care angajatii primariei se chinuie sa o obtina, costurile hartiei, ale taxelor postale si ale resurselor umane folosite pentru a cere blatistului sa achite datoria fiind mult mai mari decat suma incasata ulterior. Poate fi luata in discutie si cheltuiala inutila, in urma careia contravenientul sa nu ia nici o masura de infruntare a responsabilitatilor. "Indiferent de amenda aplicata, costurile si procedura pentru recuperarea banilor sunt aceleasi. Intr-adevar, amenzile consuma multe resurse. Numai daca ne referim la cercetarile privind identificarea contravenientilor, este vorba de sume semnificative, care, uneori, depasesc valoarea amenzilor", a declarat Maria Apetroaei, director al DEFPL Iasi.

Spaima blatistilor

In spijinul autoritatilor responsabile de recuperarea banilor a fost emisa Legea 293/2009, publicata la 1 octombrie 2009. Aceasta explica faptul ca "in cazul in care contravenientul nu achita amenda in termenul prevazut la alineatul 4 (30 de zile - n.r.), instanta procedeaza la inlocuirea amenzii cu sanctiunea obligarii la prestarea unei activitati in folosul comunitatii". Daca este luata aceasta decizie, autoritatea judecatoreasca poate stabili o perioada de munca in folosul comunitatii pe o durata maxima de 50 de ore pentru o persoana adulta, iar pentru minori, incepand cu varsta de 16 ani, de 25 de ore. Asadar, iesenii care nu isi composteaza biletul la urcarea intr-un mijloc de transport in comun risca sa ramana dupa program la spalat vagoanele de tramvai sau la igienizarea unui autobuz, pentru a fi achitati de pedeapsa.



Drumul amenzii

Calatoria lunga pe care o parcurge un proces verbal de amendare a blatistilor RATP Iasi incepe din mijlocul de transport, unde controlorii pot intocmi inscrisurile de natura juridica calatorilor care nu au facut dovada platii serviciului oferit. La finalul zilei, seful biroului de controlori inregistreaza procesul, numai daca acesta a fost iscalit de contravenient, semn ca a luat la cunostinta redactarea acestuia. Daca semnatura calatorului fraudulos nu se regaseste pe hartia oficiala, sunt luate masuri pentru contactarea la domiciliu a acestuia, prin instiintare. Daca, insa, adresa trecuta pe cartea de identitate cu ajutorul careia a fost intocmit procesul verbal nu este una corecta, munca biroului de controlori se dubleaza. Timp de 15 zile lucratoare, blatistul are posibilitatea de a contesta masura luata in cadrul RATP Iasi sau direct la Judecatorie, cu dovada procesului verbal. Daca acest lucru nu se intampla, seful biroului de controlori preda actul Directiei de Finante Publice Locale, care preia cazul.



Judecata blatistilor

Dupa o serie de investigatii menite sa dea de urma contravenientului, compartimentul de finante din cadrul primariei trimite inapoi dosarul cu toate datele si masurile luate pentru obligarea blatistului de a plati amenda, urmand ca RATP Iasi sa se adreseze instantei pentru finalizarea cazului. Dupa sesizarea judecatoreasca, procesul verbal este dezactivat din baza de date a Directiei de Finante. Pentru ca o simpla amenda primita intr-un mijloc de transport in comun sa se transforme in ore de munca in folosul comunitatii, este necesar ca titularul acesteia sa demonstreze ca nu are cum, prin venituri sau bunuri aflate in posesia lui, sa o achite. Pentru ca legea privind pedepsirea contravenientilor din mijloacele de transport este relativ proaspata, nu exista o experienta in acest sens. Pana astazi, doar trei ieseni au intocmite dosare pentru care vor fi nevoiti sa se prezinte in fata unui judecator, asta daca nu se face dovada achitarii amenzii. "Scopul amenzii este acela de a demonstra ca orice serviciu se plateste. Regia de transport ieseana nu face profit din achitarea amenzilor, nu se intretine din acei bani. Dupa ce inaintam dosarele instantei contravenientilor, aceasta ramane sa stabileasca daca titularul o va achita, daca va primi un avertisment sau daca procesul verbal va fi anulat", a mentionat Adrian Mihai, purtatorul de cuvant al RATP Iasi.



Prescrierea amenzii, un mit

Majoritatea contravenientilor traiesc cu speranta ca, dupa cinci ani de la acordarea amenzii, aceasta se va prescrie. Conducerea Directiei de Finante Publice Locale Iasi asigura ca acest lucru se intampla foarte rar. "Sunt foarte dese cazurile cand datele inscrise pe procesul verbal nu coincid cu cele reale, cartile de identitate ale contravenientilor nefiind actualizate. Se incearca identificarea lor in momentul in care acestia efectueaza o tranzactie sau cand isi platesc impozitele. Daca acest lucru nu are succes, sunt intocmite acte de executare, moment in care timpul pana la prescrierea amenzii creste. Aceste masuri pot fi luate consecutiv, pana cand contravenientul ajunge sa isi achite datoriile catre bugetul public local. Prescrierea amenzilor e un mit", a completat Maria Apetroaei.



spaima blatistilor drumul amenzii judecata blatistilor
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2674 (s) | 24 queries | Mysql time :0.147778 (s)

loading...