News Flash:

Odiseea spatiilor comerciale din Piata Alexandru

29 August 1999
597 Vizualizari | 0 Comentarii
•Primaria a fost data in judecata pentru incalcarea prevederilor Caietului de sarcini

La doua saptamini dupa darea in folosinta a noilor spatii comerciale, Curtea de Apel Galati pronunta o sentinta definitiva, prin care dreptul de folosinta asupra pietei Alexandru era atribuit SC Compiata SA

In anul 1998, Consiliul Local al municipiului Iasi a organizat o licitatie pentru atribuirea in folosinta a unor terenuri in Piata Alexandru. Desi, initial, numarul de spatii ce urmau sa fie construite era de 55, la final acesta a crescut la peste 70. Unele prevederi din caietul de sarcini nu au fost respectate, proiectul initial fiind modificat pe parcurs. Costurile construirii unui spatiu comercial de 20 de metri patrati au fost majorate fata de suma initiala cu peste 20 de milioane de lei. Avind in vedere aceste modificari, multi comercianti au intentionat sa se retraga din afacere. Conform caietului de sarcini al licitatiei, in acest caz ei ar fi pierdut toti banii investiti, datorita "nerespectarii clauzelor contractuale". Comerciantilor care nu au incheiat contracte privind taxa de folosinta a terenului, Primaria le-a inchis magazinele. Cu toate acestea, desi Primaria intentiona recuperarea banilor prin confiscarea spatiilor, in momentul in care chiria ("taxa de folosinta") ar fi depasit valoarea constructiei, acest lucru nu se poate intimpla, deoarece nu au fost semnate contractele.

Odata terminate constructiile, spatiile comerciale din piata agroalimentara din cartierul Alexandru cel Bun au fost date in folosinta noilor proprietari. Pentru primul ansamblu, data preluarii efective a fost de 1 octombrie 1998, celelalte ansamble fiind date in folosinta la intervale de citeva zile dupa aceasta data. Conform caietului de sarcini care a stat la baza desfasurarii licitatiei, "contractul privind taxa de folosinta a terenului se va derula incepind cu data incheierii procesului verbal de dare in folosinta a spatiului comercial, pentru fiecare beneficiar in parte", urmind ca aceasta suma sa fie indexata anual, in functie de indicele de inflatie, conform legii.
"Pe la mijlocul lunii octombrie am primit un telefon de la Primarie, prin care eram anuntati sa ridicam contractele de folosinta a spatiilor, pentru fiecare spatiu urmind sa platim 5 milioane de lei, iar pentru o toneta, 4 milioane de lei. Cum nu am mai avut bani, datorita investitiilor foarte mari facute in constructie si dotare, am solicitat o aminare, pentru cele doua spatii si cele doua tonete pe care le-am cistigat in urma licitatiei", ne-a declarat administratorul firmei "Filtraj". Pentru ridicarea acestor contracte, firma urma sa plateasca 18 milioane de lei. "In urma refuzului primit din partea Primariei, am solicitat eliberarea macar a unui singur contract, aratind ca, activitatea comerciala odata inceputa, firma noastra va fi in masura sa-si achite integral toate datoriile catre municipalitate. Am fost refuzati si de aceasta data. De la Serviciul de Administrare a Pietelor ni s-a precizat ca ori ridicam toate contractele, ori nu ne putem incepe treaba".

10 milioane de lei pentru racordarea la energie electrica, intr-un singur an

Pe locul in care au fost construite noile spatii comerciale, au existat o serie de chioscuri care au apartinut, in mare parte, acelorasi proprietari, chioscuri care au fost demolate inainte de inceperea derularii noului proiect. Astfel, in urma modernizarii, pe linga faptul ca, pentru fiecare spatiu construit, firmele cistigatoare au trebuit sa plateasca in plus cite 20 de milioane de lei, pentru racordarea la reteaua de energie electrica au trebuit platite alte cinci milioane de lei, pentru deschidere. Cum insa, cu doar sase luni inainte de inceperea procesului de modernizare a pietei, majoritatea proprietarilor platisera alte 5 milioane pentru deschiderea curentului electric, la vechile chioscuri, rezulta ca unii proprietari au platit, in interval de citeva luni, 10 milioane de lei numai pentru racordarea la reteaua de energie electrica, la care se mai adauga si cheltuielile legate de contorizare, care se ridica la aproape 2 milioane de lei pentru fiecare spatiu. Primaria a ignorat toate aceste cheltuieli, conditionind eliberarea contractelor de folosinta a terenurilor de plata celor 5 milioane de lei pentru fiecare spatiu. "Cum magazinele nu au functionat, dupa doua luni suma initiala de 18 milioane pe care trebuia sa o platim pentru eliberarea contractelor de folosinta a terenului a ajuns la 60 de milioane de lei, imposibil de platit. De renuntat nu puteam renunta, caci am fi pierdut toti banii investiti in constructia spatiilor", a precizat administratorul firmei Filtraj, care a justificat astfel refuzul de a semna contractul privind taxa de folosinta a terenului.

Primaria a fost actionata in justitie

In urma situatiei create, firma Filtraj a chemat in judecata Consiliul Local al municipiului Iasi, pentru incalcarea obligatiilor ce reveneau Primariei, din oferta facuta prin caietul de sarcini ce a stat la baza licitatiei in urma careia partile urmau sa incheie un contract de folosinta a terenurilor supuse licitatiei. In actul de inaintare se mai precizeaza incalcarea prevederilor actului prin care s-a facut oferta ce a determinat contractele incheiate in baza licitatiei. Prin incalcarea acestor prevederi, firma Filtraj considera ca i s-a adus un prejudiciu important, ce urmeaza a fi stabilit printr-o expertiza ce va fi dispusa de instanta. Firma respectiva solicita instantei sa i se acorde drept de retentie asupra terenurilor pe care sint amplasate constructiile, pina la plata de catre pirit, respectiv Consiliul Local Iasi, a sumelor datorate cu titlu de daune, precum si constatarea dreptului de superficie pentru imobilele supuse licitatiei din piata agroalimentara Alexandru cel Bun, pentru perioada stipulata in conventia incheiata intre parti cu ocazia licitatiei.
Printre incalcarile contractului initial, semnalate de firma Filtraj, se numara dotarea cu utilitati care nu erau mentionate in caietul de sarcini si a altor spatii construite si marirea numarului acestor spatii comerciale. Pe de alta parte, la tarabele pietei continua sa se vinda produse alimentare in conditii care nu indeplinesc cele mai elementare norme de igiena, ceea ce, potrivit reclamantei, a dus la o concurenta neloiala, care "ne afecteaza grav interesele".

Primaria falimenteaza Compiata

Primaria continua sa incaseze taxa de folosinta a terenurilor pe care au fost construite aceste spatii desi, conform celor doua decizii (irevocabile) ale Curtii de Apel Galati, trebuia "sa lase in deplina posesie si pasnica folosinta piata agroalimentara din cartierul Alexandru cel Bun" societatii comerciale Compiata SA. In acest timp, Compiata se afla intr-o situatie financiara extrem de delicata, in conditiile in care banii obtinuti prin inchirierea spatiilor merg in contul Primariei. Printr-o manevra extrem de abila si, mai ales necostisitoare, municipalitatea si-a "asigurat" o sursa importanta de venituri, ale carei puncte de plecare se afla undeva in afara legii.
Mihai ANDREI
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2341 (s) | 22 queries | Mysql time :0.093384 (s)