News Flash:

Deputatul Camelia Gavrila comenteaza implicatiile dezvoltarii urbane - traficul aglomerat, poluare, riscuri, dar si solutii posibile pentru un urbanism inteligent

20 Iunie 2018
835 Vizualizari | 2 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6559 RON (0.0000)
USD: 3.9517 RON (0.0000)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Camelia Gavrila

Prof. dr. Camelia Gavrila, presedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport, semnaleaza  problema dezvoltarii urbane tot mai accentuate a marilor orase din tara noastra, care aduce noi provocari din punctul de vedere al confortului urban, al unei vieti sanatoase si din perspectiva a ceea ce numim oras modern sau smart city. Termenul de smart city este utilizat pentru a desemna orasele care apeleaza intensiv la tehnologiile noi, dedicate  imbunatatirii serviciilor publice, cresterii nivelului de confort al cetatenilor din localitatile urbane si rurale, eficientizarii consumurilor de resurse si reducerii cheltuielilor pe termen mediu si lung.
Declaratia politica se refera  la situatii grave, la cote diferite, cu care se confrunta atat municipiul Iasi, cat si toate marile orase din Romania, probleme ce tin in special de aglomerarea traficului rutier si afectarea mediului ambient, odata cu o alarmanta crestere a numarului de autovehicule.
Traficul ingreunat este primul efect vizibil al eliminarii taxei de timbru si din ce in ce mai dificil de gestionat. Capitala Romaniei se afla pe primele pozitii la nivelul Uniunii Europene cu privire la traficul dificil, iar in Iasi situatia este asemanatoare, intrucat  la orele de varf exista aceeasi problema, cu toate ca au fost implementate sisteme inteligente de semaforizare  
 Poluarea reprezinta un alt efect negativ in contextul dezvoltarii oraselor si al cresterii numarului de autovehicule, unele dintre acestea second-hand, profund poluante. Se constata o valoare ridicata a indicatorilor de poluare in orase precum Bucuresti, Iasi, Cluj, Brasov, iar acest lucru are efecte imediate in privinta sanatatii cetatenilor. Semnificativ este faptul ca in anul 2017 au fost inmatriculate 624.000 de autoturisme, dintre care 519.000 masini second-hand. Comisarul european pentru mediu, afaceri maritime si pescuit, Karmenu Vella, afirma faptul ca dupa unele estimari, 23.000 de decese au loc anual in Romania din cauza poluarii aerului cu anumite particule nocive.
In mod firesc, sunt numeroase provocari legate de dezvoltarea durabila a orasului, de asigurarea unui echilibru intre confort si castig economic, conditii moderne/modernitate si sanatate, decongestionarea retelelor aglomerate, eliminarea poluarii. Dincolo de dezvoltarea arhitecturala si frumusetea acestor orase regasim inca suficiente contraste, care nu ne aproprie de ceea ce numim smart city sau oras modern european.  
Deputatul PSD, Camelia Gavrila, prezinta in fata Plenului Camerei Deputatilor un cumul de solutii menit sa rezolve aglomerarile urbane cauzate in mare parte de o imbatranire accentuata a parcului auto.

”Dezvoltarea infrastructurii rutiere este un demers logic si normal pentru calitatea unei societati moderne. Cu toate acestea, se pare ca Romania nu poate sa treaca in fapt la implementarea unor demersuri clare si punerea in practica a master planurilor asumate. Ziua in care se va circula pe soseaua de centura a orasului Iasi pare sa fie inca departe, desi atat factorii de decizie, cat si iesenii, in general, doresc solutionarea acestei probleme in cel mai scurt timp. Iasul este un oras universitar aglomerat, dar si un oras de frontiera, iar prezenta autovehiculelor grele spre si dinspre Vama Sculeni reprezinta un alt element ce contribuie la aglomerare si la poluarea masiva. Trebuie precizat faptul ca orasele din Romania au la baza o infrastructura rutiera adecvata doar pentru un numar redus de autovehicule, un sistem corelat cu situatia si datele din perioada comunista, in timp ce progresul tehnologic, evolutia societatii au generat un alte contexte si alte dezvoltari urbane”, apreciaza deputatul Camelia Gavrila.
Decongestionarea traficului in zonele aglomerate, prin oferirea variantelor ocolitoare si crearea unui sistem rutier inteligent pentru orele de varf, este o solutie reala, aplicata cu succes la nivelul marilor orase europene. Primaria Municipiului Iasi a interzis accesul vehiculelor grele in centrul orasului, masuri benefice, dar nu suficiente. Implementarea Sistemului de Management al Traficului in Municipiul Iasi este depasit si nu reprezinta o masura suficienta pentru un oras in plina dezvoltare, iar aceasta situatie se regaseste la nivelul tuturor marilor orase din Romania. 
Prezenta parcarilor in punctele cheie ale orasului. Un numar mare de masini, retrocedarea unor terenuri ce ar fi putut sustine crearea de parcari, lipsa unor investitii consistente in amenajarea unor noi locuri de parcare de resedinta in orasele mari  au facut ca procesul gasirii unui loc de parcare sa devina o adevarata aventura. Prezenta acestora este necesara si urgenta. Primariile trebuie sa prioritizeze realizarea unor spatii destinate parcarilor cu sau fara taxa, iar efortul financiar trebuie sustinut prin proiecte europene, in colaborare cu ministerele de resort si consiliile judetene. Ne confruntam cu  lipsa spatiilor pentru realizarea acestor parcari, dar observam in tarile europene module de tip ”smart-parking” pentru a rezolva problema locurilor de parcare de langa blocuri sau parcarile subterane/supraterane, evident cu toate costurile aferente unor asemenea demersuri.
O alta  solutie este reprezentata de incurajarea folosirii transportului public in comun si utilizarea mijloacelor de transport ecologice,  precum bicicletele, transportul electric etc. Prezenta campaniilor de informare in Romania este vizibila, dar efectele nu sunt, inca, cele dorite. Mai mult decat atat, amenajarea pistelor pentru biciclete trebuie sa fie luata in calcul la modul cel mai serios, daca dorim ca bicicleta sa devina cu adevarat un mijloc de transport cotidian, mai ales pentru elevi, studenti sau tineri, asa cum se intampla in Finlanda, Olanda sau chiar in Germania, acolo unde curtile liceelor si campusurile universitare au amenajate locuri de parcare pentru sute de biciclete. a subliniat deputatul iesean, Camelia Gavrila.
In concluzie, un prim pas inseamna, in primul rand, educarea permanenta a locuitorilor marilor aglomerari urbane in spiritul conceptului de smart city, iar solutiile posibile pot prelua partial si etapizat modelele europene. Se impune insa o finantare adecvata, o preocupare evidenta a Guvernului, mai ales in sens integrator, transministerial - mediu, administratie si dezvoltare regionala, transporturi, educatie - fiecare domeniu are un rol, un sens, o responsabilitate in rezolvarea unei teme de actualitate, un subiect complex, grav, dificil.  
 Mai multe informatii regasiti pe site-ul www.cameliagavrila.com.
 

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

camelia gavrila presedintele comisiei invatamant orase
Distribuie:  

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

Student  | #657924
Am fost la Oxford. In campus nu intra nicio masina! Sunt numai biciclete! Desi, acolo, sunt studenti ai potentatilor din toata lumea. Ei au venit acolo sa studieze nu sa se afiseze cu marci deosebite de masini, asa cum fac studentii vasluieni, botosaneni, nemteni etc. Ordinea o fac edilii si universitatile. Dar, de unde ?!...
Sofer  | #657925
Toata problema edililor e pusa pe incasari. Daca ai oprit 10 secunde sa coboare cineva din masina, fara sa incurci circulatia, te trezesti acasa cu proces-verbal de amenda, in care se specifica faptul ca ai fost pozat. Trebuie sa mergi la Primarie sa platesti amenda data de politistul de la POLITIA LOCALA, care nu are a face cu POLITISTUL DE LA RUTIERA, care cunoaste Legea circulatiei si nu te-ar fi amendat. Astfel Primaria incaseaza NELEGAL bani, in loc sa se ocupe de amenajari de locuri de oprire/parcare! E mai simplu pentru ei. Daca mergi la Judecatorie, castigi, dar dupa un an de zile! Ar trebui, moral, sa te despagubeasca.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2018 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1808 (s) | 23 queries | Mysql time :0.044471 (s)