Actualitate

Iohannis, urmatoarea lovitura

Publicat: 22 nov. 2018
1

Klaus Iohannis este total dezlegat. La maini si la picioare. E constient ca Guvernul nu mai poate fi dat jos. Dar, in acelasi timp, nici el nu mai poate fi suspendat. Intre puterile statului are loc fenomenul de sah etern. Presedintele stie ca poate sa faca orice. Fara a fi sanctionat. Asa ca se pregateste pentru urmatoarea lovitura. Care este posibil sa vina chiar azi.

Klaus Iohannis a incalcat saptamana asta de doua ori Constitutia. O data, cand a omis sa motiveze refuzul de a numi doi ministri. A doua oara cand, fapt fara precedent, a refuzat revocarea altor doi ministri. A creat astfel in mod deliberat un cerc vicios. Prin care el afirma ca nu poate numi doi ministri la acelasi minister. Nu conteaza ca niciunui alt presedinte, nici macar lui Traian Basescu, nu i-a trasnit prin cap asa ceva. Nici ca Legea Fundamentala, Constitutia nu ii confera acest drept. Asa ca ambii nerevocati, la ora la care redactez aceasta analiza, inca se cramponeaza de scaune. Paul Stanescu, care este si vicepremier si ministru al Dezvoltarii, o face chiar intr-o maniera in care lasa impresia ca joaca la intelegere cu Klaus Iohannis.

Presedintele a creat astfel o noua criza institutionala, care a degenerat si intr-un scandal pe teme antisemite. Care se internationalizeaza. A facut-o pentru ca stie ca pur si simpu calendarul politic nu mai permite suspendarea sa. Si se pregateste pentru a doua lovitura.

Ce poate sa faca in aceste conditi majoritatea PSD plus ALDE? O data intrata pe teava de tun prezidentiala, premierului Dancila nu-i mai ramane decat sa faca noi nominalizari cu acceptul Comitetului Executiv. Si face acest lucru. O muta pe Olguta Vasilescu vicepremier si ministru al Dezvoltarii, iar la Transporturi il propune pe Mircea Draghici. Aceste nume ajung pe masa presedintelui. Acesta poate continua in vechea logica, daca tot nu poate fi suspendat. El poate considera ca cele doua pozitii nu sunt vacante, intrucat solicitarile de revocare pentru Stanescu si, respectiv, pentru Sova sunt tinute la sertar. Nesemnate. Mai mult, cei doi se duc la ministere ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat. Deci prima varianta la indemana lui Klaus Iohannis, care a decis sa joace in afara regulilor jocului, este sa ignore pur si simplu propunerile facute de premierul Dancila. Dar mai are o varianta.

A doua posibilitate luata in calcul este de a respinge propunerile. Fortand nota, Klaus Iohannis o poate respinge pe Olguta Vasilescu, afirmand ca el si-a fi indeplinit privilegiul constitutional la inceputul acestei saptamani, respingand pur si simplu persoana. Iar nu persoana legata ombilical de un anumit minister. Cu alte cuvinte, ar putea face afirmatia ca Olguta Vasilescu nu este buna pentru niciun minister. Nu doar pentru Transporturi, unde fusese propusa initial. In ceea ce il priveste pe al doilea nominalizat, Mircea Draghici, ei bine aici Iohannis are doua variante de lucru. 1). Sa-l respinga pur si simplu pe model constitutional, pentru ca are acest privilegiu. Motivat. Iar in motivare sa considere ca nu este potrivit pentru aceasta functie. 2). Sa forteze nota si sa-l respinga pe motive tinand de legislatie. In sensul ca acesta este acuzat intr-un proces penal pe care, e drept, l-a castigat in prima instanta. Presedintele poate ignora, considerand-o o chichita, acea prevedere din lege, care ii permite sa demita orice ministru daca acesta se afla in stare de judecata intr-o cauza penala, dar, atentie, numai daca respectiva cauza este legata de activitatea sa de ministru.

Daca procedeaza intr-unul dintre cele doua scenarii pe care le-am prezentat mai sus, in Romania se va declansa din nou o puternica dezbatere intre frontul PSD si frontul anti-PSD pe tema statului de drept si a „penalilor”. Frontul PSD va sustine pe buna dreptate, dar degeaba, ca obligatia presedintelui de a  nu numi sau de a demite un ministru, care se afla in orice faza a unui proces penal intentat impotriva sa, nu se refera decat strict la situatia in care acesta ar fi savarsit o prezumtiva infractiune in calitate de ministru. Ceea ce nu este cazul la Draghici. In timp ce frontul anti-PSD va da cu barda, plasandu-se de partea presedintelui si ignorand aceasta prevedere legala si restictiva.

Si, in fine, presedintele Klaus Iohannis, pentru a sicana in continuare Guvernul, poate aproba o revocare si o numire, refuzand a doua revocare si a doua numire.

In toate aceste scenarii, exceptand pur si simplu situatia in care Klaus Iohannis reintra in deplina legalitate, majoritatea PSD plus ALDE nu are alta solutie decat sa se adreseze Curtii Constitutionale, semnaland existenta unui nou conflcit interinstitutional si solicitand o decizie. Dupa care presedintele va astepta motivarea. Si apoi o va citi pana cand o va intelege.

Si astfel ar putea sa treaca luna decembrie cu o echipa guvernamentala incompleta, pentru ca arbitrul nu a acceptat inlocuirea jucatorilor. In aceste conditii, vom intra in 2019, un an in care vom avea mai multe runde de alegeri si in care ne revine si sarcina, timp de sase luni, de a detine presedintia Uniunii Europene, fara un buget si fara echipa completa care sa negocieze cu omologii europeni diversele capitole si orientari ale bugetului UE. Se creeaza astfel toate premizele unui esec. In care PSD va da vina pe presedinte, in vreme ce presedintele va da vina pe PSD.

Nu-mi ramane decat sa sper ca Liviu Dragnea a ajuns in aceasta situatie altfel decat in mod deliberat. Mai exact, sper ca Liviu Dragnea a facut doar o greseala de ordin tactic si nu una calculata, tocmai pentru a se ajunge la o asemenea criza si pentru ca o tara inteaga sa discute despre noul conflict constitutional si nu despre altceva. De ce fac aceasta afirmatie? Pentru ca Livu Dragnea avea si o alta posibilitate, mult mai simpla de a schimba componenta Guvernului, fara a mai ajunge in vreun fel la mana presedintelui. El putea comasa doua ministere mai putin importante si, intrucat se schimba astfel structura Guvernului, putea sa faca remanierea prin Parlament, prin votul majoritatii pe care PSD si ALDE o au, fara a mai fi solicitata nicio semnatura din partea presedintelui, care, in acest scenariu, ar fi avut doar un rol decorativ. Cum s-a mai intamplat.

Dar acum nu mai exista drum de intors. Asa ca nu ne mai ramane decat sa asteptam cu nerabdare si legitima curiozitate urmatoarea miscare a presedintelui. Un presedinte care oricum se afla in epicentrul ingrijorarilor generale, intrucat a reusit sa blocheze si numirea intregii garnituri de conducere la DNA. In aceste conditii, statul de drept zbarnaie in Romania in finalul acestui an.





Comentarii
Adauga un comentariu