News Flash:

Trei sute de kilometri de catacombe impanzesc Parisul

1 Septembrie 2009
1581 Vizualizari | 0 Comentarii
Trei sute de kilometri de catacombe impanzesc Parisul
Trei sute de kilometri de catacombe impanzesc Parisul, iar exploratori urbani coboara zilnic in tunelele interzise pentru a le descoperi, in timp ce inginerii de la Inspectia Generala a Catacombelor au misiunea ca Orasul Luminilor sa nu se prabuseasca. Sub luminosul Paris se afla nu mai putin de 300 kilometri de catacombe. Oficial, doar trei kilometri pot fi vizitati. Sute de oameni, asa numitii "exploratori urbani" coboara insa zilnic in catacombele interzise pentru a le descoperi. Vizitarea lor a devenit un fenomen turistic, iar politia are o brigada speciala pentru a-i indeparta pe cei care coboara in tunelurile interzise, relateaza www.rfi.ro, citand Marco Chown Oved.
Departe de drumurile binecunoscute, sau mai precis sub ele, catacombele Parisului atrag diferite tipuri de turisti: echipati cu cizme de cauciuc si lampi de maner, exploratorii urbani cerceteaza maruntaiele orasului luminilor. Intrarea este in arondismentul 14, in sudul Parisului. Noptile de sambata si duminica sunt foarte populare, ele sunt prilej de intalnire pentru exploratorii urbani; isi impartasesc noutati, fac schimb de harti. Inginerii de la Inspectia Generala a Catacombelor (IGC) - institutie care are aproape 250 ani de existenta - se considera adevaratii profesionisti ai catacombelor. Ei sunt custozii acestor tunele interzise si au o sarcina importanta : ca Parisul sa nu se prabuseasca.
Fondata de Ludovic al XVI-lea in 1777, IGC este una dintre cele mai vechi institutii guvernamentale franceze, care a supravietuit mai multor revolutii si razboaie. "Sub Paris si suburbiile lui exista spatii goale ramase de la exportarile de materiale de constructii", spune Olivier David, inginer la IGC. "Aceste cariere produceau materiale de constructie pentru constructia orasului. In secolele al XII-lea si al XIII-lea, Parisul se concentra in jurul Ile de la Cite, iar exploatarile erau situate mai la departare. Apoi, incet- incet Parisul s-a dezvoltat si ei au construit deasupra vechilor cariere. "Deci exploatarile inca exista ca spatii goale, care incet-incet se distrug. Cum din ce in ce mai multe prabusiri au avut loc in sec. al XVIII-lea parizienii au inceput sa se teama. Astfel, Ludovic al XVI-lea a creat IGC pentru a avea grija de aceasta problema", noteaza www.rfi.ro. Totusi, dupa mai mult de 200 ani de monitorizare si intretinere, catacombele nu au mai fost niciodata deschise complet pentru public. In timp ce o portiune de 3 km din tunele este deschisa zilnic pentru public la Denfert-Rochereau, restul retelei, care se intinde pe alti 300 km, nu este accesibila.
Accesul in vechile exploatari este interzis din mai multe motive. In primul rand pentru ca este relativ periculos. Cel mai mare risc este acela de a te rataci. Dar exista si riscul de prabusire in unele locuri. Acest risc nu pare sa-i sperie pe exploratorii urbani, care isi alcatuiesc propriile harti, isi impartasesc secrete si chiar coboara in subteran timp de zile intregi, cu provizii, apa si lanterne, pentru a sapa si a deschide vechi parti ale retelei, care au fost ingropate de-a lungul secolelor. Pasajele urmeaza retelele de strazi si exista chiar si indicatoare care te ajuta sa-ti dai seama de locul exact in care te gasesti. Dar nu exista doar inscriptii acolo; de cand cu noul val de exploratori urbani inceput in anii `80, au aparut picturi murale, mozaicuri si chiar sculpturi. "Dupa extractia calcarului, carierele au capatat o a doua si o a treia viata", imi spune Gilles Thomas in timp ce merge prin tunele. El este autorul mai multor carti despre catacombe si a devenit oarecum istoricul explorarilor urbane. De-a lungul secolelor, spune el, catacombele au gazduit ceremonii religioase, ascunzatori ale hotilor si ceremonii de initiere ale studentilor.
Alta utilizare a galeriilor, a avut loc in timpul razboiului din 1870, dar si in timpul celui de-al doilea razboi mondial, ca adapost pentru protectia populatiei impotriva bombardamentelor aeriene. Conform legendei, Rezistenta franceza si-a instalat sediul in catacombe, la numai cateva sute de metri de cel al ocupatiei naziste. Nu au existat lupte in tuneluri, ci mai degraba un joc de-a soarecele si pisica. Si acesta continua si azi cu reprezentantii IGC, exploratorii urbani si politia mergand prin aceleasi tunele, evitandu-se, urmarindu-se si ascunzandu-se unii de altii.
"Exploratorii urbani cred cu tarie ca aceste catacombe le apartin si nimeni nu are dreptul sa li le ia", spune o exploratoare. Morthicia a capatat un pic de notorietate in cercurile lor, fiind una din membrele fondatoare ale "catachicks", un grup de femei care au strabatut odata tunelele imbracate doar in bikini.
Inainte de 1990, spune ea, a fost o perioada de vis. "Totul era deschis. Existau 150 de intrari in catacombe in intreg Parisul si in 1990 le-au inchis pe toate. A fost un adevarat val de inchideri. Dupa aceea totul a fost altfel. A fost si bine. Erau inceputurile internetului si aveam cateva comunitati pe internet pentru a pune in legatura oamenii interesati de explorarea tunelurilor. Aceasta retea producea frustrare politiei, care facea eforturi pentru a le inchide, deoarece orice informatie despre o intrare ramasa deschisa sau deschisa temporar pentru constructii, se raspandea cu viteza. Mergeam in tot felul de expeditii. Dadeam petreceri uriase. Nu genul trashy, ci acelea cu sesiuni si concursuri de gatit. Erau timpuri frumoase si cred ca atunci cand incepi sa spui asta, inseamna ca esti deja un veteran; astazi lucrurile sunt altfel" spune ea.
In prezent exista o noua generatie de exploratori urbani in Paris: cei care au auzit de tunele si vin in Franta din strainatate ca sa afle mai multe despre ele.
Sursa citata arata ca australianul Patrick, a venit din Brisbane, dupa ce a aflat despre catacombe pe Internet. Patrick vorbeste despre masurile pe care IGC le-a luat pentru a-i tine la distanta pe exploratorii urbani de tehnicile pe care el si prietenii lui le-au dezvoltat pentru intrarea in catacombe. Daca o gura de vizitare este sudata, ei o deschid cu dalta. Daca scara este luata, ei instaleaza rapeluri cu ajutorul cablurilor de alpinism. si, bineinteles, nu inceteaza niciodata cautarea unor noi intrari. Cum din ce in ce mai multi turisti coboara in catacombe, este din ce in ce mai mult gunoi si acea senzatie initiala, de explorare a unui loc interzis, s-a pierdut. "In principala retea din arondismentul 14 nimic nu mai este sfant", spune Patrick. In alte arondismente simti ca mai poti explora. Mai exista ceva neatins, nu petrecerile cu tigari si bautura din arondismentul 14.
Ca o consecinta a acestui aflux de oameni, a fost infiintata o brigada speciala de politie care sa monitorizeze catacombele si daca este necesar sa-i amendeze pe exploratorii urbani. Politistii - cataflics, cum li se spune in franceza - dupa ce ii prind pe exploratori ii escorteaza afara din tuneluri, fiind amendati cu 38 euro.
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1823 (s) | 22 queries | Mysql time :0.014802 (s)

loading...