News Flash:

Fani, gripa si idoli

22 Februarie 1999
952 Vizualizari | 0 Comentarii
Filarmonica Moldova Iasi
•Alegerea unui program de concert este, fara indoiala, cheia unei sali pline. Motivul pentru care melomanii ieseni au aglomerat sala de concerte a Filarmonicii la simfonicul de vineri, 19 februarie, nu a fost insa, nici pe departe, acesta. Poate pentru Rahmaninov, din a carui creatie s-au programat doua lucrari, sau poate pentru ca orchestra s-a reunit (prima oara in 1999) in varianta completa, si sotiile, mamele si bunicele au venit sa-si vada rudele la lucru. Pina la pauza, aceasta imbulzeala a reprezentat un mister pentru mine. Atunci, am remarcat ca jumatate din public era format din tineri. Mai precis, tinere, fete de liceu, studente si chiar tinere putin mai trecute, venite pentru... pianist!

Pentru tinarul si simpaticul Andreas Jetter, o mai veche cunostinta de-a noastra, acel "ein tempo rubato pianist" plin de exterioare efuziuni ultra romantice.

Cu concertul nr. 4 pentru pian si orchestra de Rahmaninov - unul dintre putin cintatele concerte ale compozitorului - Andreas Jetter a reusit din nou sa sensibilizeze valul masiv de reprezentante ale sexului frumos, pentru ca "aduce, tu, putin cu Leo di Caprio", pentru ca isi cinta lucrarile fara partitura, pentru ca e tinar si stie teribil de bine sa-si exteriorizeze feelingul, in ciuda unei sanatoase gripe romanesti, care-l chinuia vizibil.

Muzica a ramas putin mai la urma pentru ca, hai sa recunoastem, si pianul de concert al Filarmonicii e jalnic si, la urma urmei, interpretarea in sine intereseaza mai putin. Orchestra s-a descurcat bine in meandrele dificilului concert, remarcindu-se printr-o buna omogenizare si un sunet bine cladit, rarele momente de sincronizare cu pianul datorindu-se eforturilor disperate ale dirijorului. Daca acum o luna Dietrich Schiller-Manno ne-a incintat cu o interpretare de zile mari a Simfoniei a 2-a de Brahms - in care s-a intrevazut, realmente, buna scoala germana - in simfonicul de vineri, 19 februarie, dirijorul german nu a facut decit sa ne dezamageasca.

Prima lucrare a simfonicului a fost o prima auditie, poemul simfonic "Insula mortilor", op. 29 de Serghei Rahmaninov, lucrare compusa "prin anul 1908", dupa cum ne informeaza- doct ca de obicei- programul de sala. Dirijorul german nu a prea inteles ideea de resemnare capitala si nobila ce se desprinde din paginile poemului lui Rahmaninov, oferindu-ne doar un fel de sumbru sirop muzical, mult prea asezat ca tempo, fara gradare logica a volumelor si fara substanta in conceptia arhitecturala. Impaciuitoarea Simfonie a 8-a in Sol Major, de Antonin Dvorak, venind in partea a doua, dupa exterioara prestidigitatie pianistica a lui Andreas Jetter, ar fi trebuit sa ne limpezeasca si linisteasca. N-a fost sa fie asa. Dirijorul german Dietrich Schiller-Manno a mai demonstrat o data, daca mai trebuia, ca nu are "organ" decit pentru muzica germana (si aici "jos palaria"), interpretarea domniei sale in pastorala simfonie de Dvorak nereusind sa ne para decit pasunista.

N-am sa-mi mai consum cerneala reamintind, la capitolul public, aceeasi elementara lipsa de civilizatie in comportament, cu atit mai condamnabila cu cit nu vine din partea tinerilor, ci din partea unor nelipsiti snobi imblaniti.

Saptamina viitoare, Filarmonica Moldova ne ofera al doilea episod al integralei simfoniilor londoneze, cu Simfonia 93 in Re Major - nefericit alaturata magistralului Requiem German pentru solisti, cor si orchestra, op. 45, de Johannes Brahms- sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.

andreas jetter rahmaninov filarmonicii orchestra serghei rahmaninov
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1706 (s) | 22 queries | Mysql time :0.021659 (s)